כתב אישום בכפוף לשימוע לחברות סיעוד שניהלו מיזם הונאה

הפרקליטות הודיעה למעורבים, בהם עובדת לשכת הרווחה, על כוונתה להעמידם לדין בכפוף לשימוע, וכי היא מייחסת להם שוחד, הלבנת הון ומרמה כלפי קשישים סיעודיים
דנה לווינסקי |
אילוסטרציה envato

הפרקליטות הודיעה לבאי כוחם של החברות חיג'אזי לסיעוד בע"מ, ביסאן שירותי קהילה ורווחה בע"מ ודי.אי.אר לשירותי בריאות, רווחה וחברה בע"מ, למנהלי החברות ולרא ג'אבר, עובדת לשכת הרווחה במועצה המקומית אבו גוש, כי היא שוקלת להעמידם לדין, בכפוף לשימוע, בחשד לביצוע עבירות שוחד, הלבנת הון, מרמה בנסיבות מחמירות, הפרת אמונים, עבירות מס ועוד, כל אחד לפי חלקו.

זאת, במסגרת פרשה שבמרכזה הקמת מיזם הונאה של קשישים סיעודיים במסגרת הסיוע הניתן להם במשרד הרווחה והביטוח הלאומי.

על פי החשד, במשך שנים הציגו חברות הסיעוד מצג שווא בפני המוסד לביטוח לאומי ומשרד הרווחה, לפיו העסיקו מטפלים לקשישים סיעודיים ולזכאים לשירותי סמך מקצועי, בעוד שבפועל לא הועסקו מטפלים או שהועסקו בניגוד לנהלים.

באמצעות מצגי השווא, קיבלו החברות מיליוני שקלים מן המוסד לביטוח לאומי, ועשרות אלפי שקלים ממשרד הרווחה.

במסגרת מעשי המרמה ועל מנת להשיא את רווחיהם, מנעו החשודים מקשישים סיעודיים קבלת סכומי כסף המגיעים להם מהמוסד לביטוח לאומי.

במרכז הפרשה עומדים על-פי החשד חברת חיג'אזי לסיעוד בע"מ, חברת ביסאן שירותי קהילה ורווחה בע"מ ומנהליהן.

מדובר בחברות כוח אדם, שהתקשרו עם המוסד לביטוח לאומי ומשרד הרווחה בהסכמים לאספקת שירותי סיעוד לקשישים הזכאים לקצבת סיעוד ושירותי סמך מקצועי לזכאים, באמצעות מטפלים. חברת חיג'אזי פעלה בשכונות שונות במזרח ירושלים ובכפר אבו גוש. חברת ביסאן פעלה באזור יישובי המשולש.

חשודה נוספת היא לרא ג'אבר, אשר שימשה עד יוני 2019 כנציגה בפועל של לשכת הרווחה בוועדה המקומית אבו גוש, ועדה שהייתה אחראית על ההפעלה, הפיקוח והמימוש של הזכאות לקצבת סיעוד של קשישי אבו גוש.

"ניצלה את תפקידה באגף הרווחה"

מהחקירה עלה חשד, כי בין השנים 2021-2015, העבירו בעליה של חברת חיג'אזי לג'אבר מאות אלפי שקלים כשוחד, בתמורה לכך שג'אבר תנצל את תפקידה בלשכת הרווחה ואת אמונם של הקשישים בה ותפעל להגדלת מאגר הלקוחות של החברה ולהשאת רווחיה.

במסגרת המיזם העברייני המתואר, ניתבה ג'אבר קשישים רבים לקבל שירותים מחברת חיג'אזי, מבלי שהציגה להם כל אפשרות אחרת למימוש הקצבה, ומבלי שחשפה בפניהם את האינטרס האישי שלה בניתובם לחברה.

במקרים רבים, כחלק מן המיזם העברייני, העבירה החברה, באמצעות ג'אבר, כסף מזומן לאותם הקשישים, חלף שירותי טיפול.

במקרים רבים, סך הכספים שהועבר לקשישים היה נמוך משווי השירות שהגיע להם וניתן להם בשעה שהייתה בידיהם האפשרות לקבל ישירות מן המוסד לביטוח לאומי, סכום כסף גבוה במידה ניכרת מזה שקיבלו מחברת חיג'אזי.

כחלק מהמיזם העברייני, העבירו מנהלי החברות, מדי חודש, דיווחים כוזבים למוסד לביטוח לאומי ביחס להעסקת מטפלים שלא העניקו בפועל שירותים לקשישים לקוחות החברה, או לחילופין, העסיקו מטפלים בקשישים בניגוד לנהלי החברה, תוך דיווח דיווחים כוזבים, שעל בסיסם קיבלה החברה במרמה, במשך שנים, מיליוני שקלים מהביטוח הלאומי.

באופן דומה, העבירו החברות דיווחים כוזבים למשרד הרווחה, ביחס להעסקת מטפלי סמך מקצועי לזכאים, כשבפועל, המטפלים המדווחים לא העניקו שירותים לזכאים.

בהמשך לכך, העבירו מנהלי החברות דיווחים כוזבים לרשויות המס על העסקת המטפלים הפיקטיביים, במטרה להקטין את ההכנסה החייבת של החברה ולהביא להתחמקותה מתשלום מס.

כמו כן, על פי כתב החשדות, פעלו החשודים בדרכים שונות להלבנת הכספים ששימשו לביצוע העבירות או שהתקבלו מביצוען.

במסגרת החקירה ופשיטה של אגף החקירות בביטוח הלאומי ורשות המסים יחד עם משטרת ישראל, נתפסו כספים ורכוש של החשודים בסך של כ-17 מיליון שקל. ככל שיוחלט לאחר השימוע על הגשת כתב האישום, בכוונת הפרקליטות לבקש את חילוט הכספים.


עו"ד חיים אומסי

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות