ביהמ"ש: "הכנסות מפעילות רבנית של הבאבא ברוך חייבות במס"

שופט המחוזי בת"א, מגן אלטוביה, קבע כי הכנסות של עשרות מיליונים של הרב ברוך אבוחצירא ובנו מפעילותם הרבנית חייבות בתשלום מס הכנסה
רונן לוי |
הרב ברוך אבוחצירא, צילום: דויד כהן, פלאש 90

שופט בית המשפט המחוזי בת"א, מגן אלטוביה קבע, כי הכנסות בסך עשרות מיליוני שקלים של הרב ברוך אבוחצירא (ה"באבא ברוך") ובנו הרב יהודה אבוחצירא מפעילותם הרבנית, חייבות בתשלום מס הכנסה.

הרבנים משתייכים לשושלת רבנים ידועה, וה"באבא ברוך" הוא בנו של הרב ישראל אבוחצירא ז"ל (ה"באבא סאלי"). הם ערערו של שומות לפי מיטב השפיטה שהוציא להם פקיד השומה, ובין היתר כפרו בטענת פקיד השומה כי כספים שהופקדו בחשבונות הבנק שלהם הם הכנסות ממשלח יד החייב במס (הרב ברוך אבוחצירא ערער על שומות בגין השנים 2003-2011 ובנו הרב יהודה ערער על שומות המס בגין השנים 2005-2011).

לטענת המערערים, הכספים שהופקדו בשנים אלה בחשבונות הבנקים שלהם מקורם במתנות אישיות, בהילולות שהמערערים ערכו, מכספים שלגביהם הם שימשו רק כ"צינור" להעברת תרומות לעמותות שונות, ממכירת תשמישי קדושה שהיו שייכים ל"באבא סאלי" וכן מתרומות של אנשים אשר תרמו "כאוות נפשם" עת פנו בבקשה לברכת הרב ברוך אבוחצירא, לקבלת ייעוץ או בבקשה לשהות בנוכחותו.

פעילות העולה כדי משלוח יד

פקיד השומה באמצעות הפרקליטות טען כי ההפקדות בחשבונות הבנק (שלאורך השנים הרלבנטיות הצטברו לסכום של כ 59 מיליון שקלים) התקבלו במסגרת מתן שירותי דת על ידי הרב ברוך אבוחצירא והינן הכנסה מעסק, ולכן יש למסותן. עוד נטען כי המערערים כלל אינם מקיימים תיעוד על התקבולים המתקבלים על ידיהם. השומות שהוצאו מתבססות על הפקדות בחשבונות הבנק של המערערים, לאחר גריעת הסכומים שהועברו לעמותות (אותן מפעילה משפחת אבוחצירא).

במסגרת החלטתו ציין בית המשפט, כי במהלך חקירותיו אישר הרב ברוך אבוחצירא כי הוא מקיים קבלת קהל באופן מסודר מספר פעמים בשבוע, כי הוא משתתף באירועים, מקיים הילולות במועדים כאלה ואחרים (כאשר בהילולה המתקיימת פעם בשנה בפריז נאספות תרומות בגובה של מאות אלפי שקלים); כמו גם, אישר הרב כי ישנם גורמים המעבירים לו ולעמותות כספים באופן קבוע וכי הוא נעזר במערך עובדים ועוזרים.

לאור הראיות שהוצגו קבע בית המשפט כי בעבור פעילותו קיבל הרב ברוך תקבולים בסך של מיליוני שקלים בשנה, ועשרות מיליוני שקלים במהלך השנים החייבים במס.

"גובה הסכומים", כתב השופט, "תדירות ההעברות והמערכת הענפה אשר אפשרה את המפגשים עם הרב, מלמדים שמדובר בפעילות העולה כדי עסק או משלח יד הנובעת ממעמדו והכשרתו של הרב, מכישוריו האישיים והמוניטין שלו, לרבות ייחוסו המשפחתי ("זכות אבות"). לפיכך, לצרכי מס… יש לראות בתקבולים שהתקבלו על רקע פעילותו ומעמדו של הרב כהכנסה מעסק יד או משלח יד… כבר נקבע כי מה שמכונה מתנות אינו מתנה בראי דיני המס כשאר מדובר בסכומים המועברים למקבל המתנה בשל תוארו או העמדה או המשרה בה הוא מחזיק".

300 אלף שקל הוצאות משפט

עוד הוסיף השופט מגן, כי "תקבולים אילו ניתנים בשל תפקידו של מקבלם ומשכך תפקידו כישוריו משרתו או מעמדו הם המקור להכנסות אלו. קל וחומר כאשר יש מנגנון עסקי המטפל בכך או כאשר מדובר בסכומים ניכרים החורגים ממתנה הניתנת ברגיל כאשר אין מדובר באדם במעמד או משרה שכזו".

בנוסף, כיוון שהמערערים לא ניהלו פנקסי חשבונות כמתחייב הטיל ביהמ"ש על המערערים את הקנסות הקבועים בחוק (ביחס לשנים 2009-2011) וחייב אותם בהוצאות משפט בגובה של 300 אלף שקלים. בנוגע לבקשה למסות סכומים שנצברו בחשבונה של ססיל בוסקילה (ממנו גם ניתנה הלוואה על ידי הרב ברוך אבוחצירא) – לא קיבל בית המשפט את טענות פקיד השומה ביחס לבעלות המערער בסכומים אלו וסכומי הריבית שנצברו לא נזקפו לחובת הרב.

________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופט מגן אלטוביה

________________________________________

עו"ד אלי סרור

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות