ערעור המדינה נדחה – בוטלה הרשעת מטפלת שהכתה פעוטות

המטפלת נידונה ל-300 שעות של"צ, לאחר שהשופטים ביטלו את הרשעתה תוך שמתחו ביקורת חריפה על התנהלות הרשויות בנוגע לתקינת כוח האדם בגן
גילי סיוון-כהן |
תינוק פעוט ילד פעוטה ילדה
צילום אילוסטרציה: פלאש 90

הרכב שופטי ביהמ"ש המחוזי בחיפה, בראשות אב"ד רון שפירא, דחה את ערעור המדינה והן את הערעור שהוגש מטעם מטפלת במעון יום, שביצעה חמש עבירות תקיפה סתם של פגיעה בפעוטות ונגזרו עליה 300 שעות של"צ, לאחר שבוטלה הרשעתה בפלילים.

נגד הנאשמת הוגש כתב אישום המייחס לה ביצוע ריבוי עבירות תקיפה זאת לאחר שתקפה הנאשמת חמישה פעוטות בגילאי שנה וחצי עד שנתיים וחודשיים במהלך יום עבודתה כמטפלת בכיתת פעוטות שבגן שבו עבדה. נטען כי בעת הרלוונטית שהו הפעוטות על מזרנים שפוזרו על רצפת כיתת הגן והנאשמת הסתובבה ביניהם לוודא שהם לא קמים ממקומם ותקפה את הפעוטות המפורטים בכתב האישום תוך הטחתם על המיטות וכיסוי גופם כולל פניהם בשמיכה.

הנאשמת כפרה בכך שמעשיה מהווים עבירת תקיפה וטענה כי מדובר בפעולות שנעשו במסגרת סדר יום עבודתה ללא ביצוע ולו פעולה אחת החורגת מתכלית עבודתה. לחילופין נטען כי מתוך 8-9 מעשי תקיפה שיוחסו לה, יכול שניתן לחלץ שניים שלושה מעשים המהווים התנהגות שהיא מעט בוטה אך עוצמת הבוטות אינה גבוהה וזיקוק נכון של המעשים הצדיקו קבלת החלטה שלא להעמיד את הנאשמת לדין. לכן טען ב"כ הנאשמת כי קמות לה הגנה מן הצדק והגנת זוטי דברים.

אחריות הרשויות

בסופו של דבר בית משפט השלום ביטל את הרשעתה בפלילים וקבע כי תבצע 300 שעות של"צ. בעקבות כך הגישה המדינה ערר על ההחלטה ובמקביל הגישה המטפלת ערר על העונש.

הרכב השופטים דחה את הערר וקבע: "הצפייה בסרטונים המתעדים את הפעילות בגן מעוררת עוד שאלות לגבי תקינת כוח האדם לגן מסוג זה. האם די בכוח האדם בגן כדי לתת את הטיפול הראוי ומספר כה רב של פעוטות? האם המטפלות העובדות בגן עברו הכשרות מתאימות כדי להתמודד עם המטלה של טיפול במספר רב של פעוטות בגילאים אלו? האם קיים מנגנון פיקוח של הרשות המקומית ו/או גורמי משרדי ממשלה הנוגעים בעניין אחר הנעשה בגן זה ובגני ילדים דומים? האם התנאים הסביבתיים של הגן, אולם אחד גדול, מואר, שבו הפעוטות מצופים להירדם על המזרונים כאשר סביבם המולה של חבריהם בני גילם ושל הצוות העסוק במקביל בסידור הגן אחרי ארוחת הצהרים הם התנאים הראויים לגן מסוג זה?".

עוד נכתב בפסק הדין: "האם המציאות כפי שתוארה אינה בגדר של יצירת מצב התורם להתנהלות כפי שנראית בסרטונים שעל בסיסם הוגש כתב האישום? האם תנאי המבנה וגודל הצוות לא מטילים אחריות, מעבר להליך הפלילי, על הרשות המקומית וגורמי ממשלה האחראים על הסדרת פעילותם של גנים מסוג אלו, תקינת כוח האדם והפיקוח על הנעשה בהם, וכל זאת מבלי לגרוע מאחריות הנאשמת וצוות המטפלות במעון? לכל אלו לא ראינו התייחסות מספיקה בטיעוני הצדדים, מעבר לאמירות כלליות שלא גובו בנתונים בדוקים. נותרנו עם השאלות ללא מענה".

________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופט רון שפירא

_______________________________________

עו"ד קארין לגטיוי

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות