תקנות האפוטרופסים – הקלות בנטל הבירוקרטי

אפוטרופסים שהם בני זוג יוכלו להמשיך לקיים חשבון בנק משותף, ביטול החובה לצרף תצהירים והקלות בדיווחים למדינה – התקנות החדשות שצפויות להקל על מיופי הכוח
דנה לווינסקי |
אילוסטרציה envato

הקלות נרחבות בנטל הבירוקרטי בעקבות תיקון תקנות אפוטרופסים: בין ההקלות – אפוטרופסים שהם בני זוג יוכלו להמשיך ולקיים חשבון בנק משותף, ביטול החובה לצרף תצהיר למסמכים המוגשים ועוד.

במדינת ישראל ישנם למעלה מ-40 אלף איש המשמשים אפוטרופוס לאדם אחר, לרוב קרוב משפחה, אשר איבד את כשירותו. כאשר אדם מאבד את כשירותו, בית המשפט ממנה עבורו אפוטרופוס אשר יהיה אחראי לניהול ענייניו. בשנים האחרונות קודמה רפורמה בתחום זה ונוצר כלי חדש בדמות "ייפוי כח מתמשך", המייתר את הצורך במינוי אפוטרופוס לאדם. כך, מידי שנה נרשמת עליה בהיקף ההפקדות של ייפוי כוח מתמשך, ובשנה האחרונה הופקדו למעלה מ-30 אלף ייפויי כוח מתמשכים.

יחד עם זאת, כאשר בכל זאת נדרש מינוי אפוטרופוס, ומתוך הבנה שמרבית האפוטרופוסים מטפלים במסירות ובנאמנות בבני משפחה ובקרובים להם, החליט משרד המשפטים על שורת תקנות, שיובילו להקלות משמעותיות בדרישות הדיווח והבירוקרטיה.

בין ההקלות: אפשרות להמשיך לקיים חשבון משותף בין בני זוג

בתיקון החדש עוגנה האפשרות של בני זוג להמשיך ולקיים חשבון בנק משותף, גם אחרי מינוי של אפוטרופוס לאחד מהם. כמו כן, ניתנה האפשרות להקלות גם ביחס לניהול חשבון משותף עם בן משפחה קרוב אחר, בכפוף לאישור האפוטרופוס הכללי ולאחר בחינת נסיבות העניין.

הרחבת האפשרויות שיכללו בצו שיפוטי מקדים

בתיקון החדש הוסדרו העניינים שיש לפרטם בבקשה לצו מינוי, כמו ניגוד עניינים אפשריים או מידע על נכסים משותפים, כך שיתאפשר לקבוע מראש בצו השיפוטי הוראות מתאימות בעניינים אלה ובכך לחסוך פנייה נוספת לבית המשפט.

ייתור הצורך באימות חתימה

התיקון החדש מבטל את החובה לצרף תצהיר לפרטה או לדוח המוגש לאפוטרופוס הכללי, באופן שיקל על הדיווחים המקוונים ויחסוך את הצורך של אפוטרופסים לפנות לעורך דין, לשם אימות חתימה.

הגשת דיווח על ידי אפוטרופוס יחיד

לאחר התיקון החדש, גם במקרים בהם מונו מספר אפוטרופוסים לאדם, ניתן יהיה להסתפק בהגשת דיווחים על ידי אחד מהם בלבד, בשם יתר האפוטרופסים, שלא כמו במצב טרם התיקון.

_____________________________________________

עו"ד סונדרין מויאל

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות