שנתיים וחצי מאסר בפועל לנערים שהשתתפו בהפרות סדר בסילוואן

ביהמ"ש בי-ם גזר את העונש על שני הקטינים שהורשעו, על פי הודאתם, בביצוע עבירות טרור נגד יהודים. בין השאר יידו אבנים ובקבוקי תבערה והדליקו זיקוקים
דניאל בן חמו |
ידוי אבנים הפרות סדר שטחים פלסטינים
צעירים מיידים אבנים. צילום ארכיון: פלאש 90

בית המשפט המחוזי בירושלים לנוער, גזר על שני קטינים תושבי ירושלים, שהורשעו על פי הודאתם, במסגרת הסדר טיעון, בביצוע עבירות טרור, כשנתיים וחצי מאסר בפועל וכן מאסר על תנאי.

על פי אחד מכתבי האישום המתוקנים, לפני כשנה התקיימו עימותים על רקע לאומני בשכונת סילוואן בעיר נוכח קיומם של בתי יהודים בשכונה והריסת בתים בשכונה בהוראה חוקית. אחד הנאשמים נטל חלק בהתפרעות, במסגרתה התכנסו במקום עשרות צעירים שגררו קרשים ועצים וחסמו באמצעותם צומת סמוך והדליקו אותם. בנוסף, הם אספו אבנים, חפצים ובקבוקי תבערה במטרה ליידותם לעבר כוחות משטרה ומטרות יהודיות שעברו במקום.

בשלב מסוים, כך מתואר בכתב האישום, יידו הנאשם ואחרים שהיו עמו בקבוקי תבערה לעבר מיניבוס שחלף במקום. המיניבוס נפגע מהבקבוקים שחלק נדלקו והציתו אותו, אך הוא המשיך בנסיעתו. באותו הזמן ישבו במיניבוס מאבטח ומספר יהודים תושבי השכונה, ביניהם ילדים, אשר החלו לצעוק ולבכות וחשו בהלה וסכנה. לאחר השלכת הבקבוקים שבו הנאשם והאחרים בריצה לעבר הצומת והמשיכו בהצתת קרשים ובאיסוף אבנים.

שוטרים שהגיעו למקום עצרו שניים מהמשתתפים. שאר המשתתפים שברחו מהשוטרים עלו לאחד הגגות הסמוכים לצומת ויידו משם אבנים, בקבוקי תבערה וזיקוקים לעבר השוטרים. הנאשם, כאמור, הודה במיוחס לו בכתב האישום המתוקן והורשע בביצוע עבירות של מעשה טרור של חבלה בכוונה מחמירה, מעשה של הצתה, פעולה בנשק למטרת טרור וחבלה במזיד ברכב ממניע גזעני.

"פגיעה מתוך שנאה"

בשלב הטיעונים לעונש עמדה הפרקליטות, על הרקע לביצוע המעשים של הנאשם ושותפיו, על תוצאות המעשים – הצתת הרכב בחלקו הקדמי והאחורי, והשפעת המעשה על נוסעי הרכב. הפרקליטות הדגישה כי הנאשם הורשע בעבר בעבירות שונות בגין מעשים דומים, נידון לשנת מאסר ולמאסר על תנאי בר הפעלה, ובכל אלו לא היה כדי להרתיעו מלשוב על מעשים דומים. הפרקליטות ביקשה להפעיל את עונש המאסר על תנאי שהושת עליו ולהטיל עליו במצטבר 42 חודשי מאסר, לצד מאסר על תנאי, קנס ופיצוי למאבטח.

בסופו של דבר בית המשפט, גזר על הנאשם 26 חודשי מאסר בפועל, 4 חודשי מאסר מותנה שיופעל במסגרת הליך זה ומאסר על תנאי. בגזר הדין נקבע כי "המניע הלאומני שעמד בבסיס המעשים, פגיעה בבני אדם וברכושם מתוך שנאה הנובעת רק מהשתייכותם לקבוצת אוכלוסייה מסוימת, מלבד מה שיש בה להטיל פחד ובהלה בציבור, היא מסכנת את מרקם החיים בחברה דמוקרטית. חומרה נוספת ישנה בניסיון של הנאשם וחבריו לפגוע בכוחות הביטחון ופעילותם החיונית".

על פי כתב אישום מתוקן אחר, לפני כשנה התפתחו הפרות סדר משמעותיות בשכונת סילוואן כנגד שוטרים. אחד הנאשמים נטל חלק בהתפרעות זו שבמסגרתה השתתפו עשרות צעירים, חלקם רעולי פנים, בהתקהלות אסורה, שבמהלכה יידו אבנים, בקבוקי תבערה, ירי זיקוקים ואף יידו מטען צינור לעבר כוחות הביטחון במספר מוקדים. הנאשם גם ירה בקבוק תבערה ואבן לעבר השוטרים מגג של בית בשכונה. הנאשם, כאמור, הודה במיוחס לו והורשע בביצוע עבירות של התפרעות, מעשה טרור של חבלה בכוונה מחמירה ופעולה בנשק למטרות טרור.

גם במקרה הזה גזר בית המשפט על הנאשם 26 חודשי מאסר בפועל, שלושה חודשי מאסר מותנה שיופעל במסגרת הליך זה ומאסר על תנאי. בגזר הדין נקבע כי "במעשיו פגע הנאשם בערכים המוגנים של שמירה על ערך החיים, שלמות הגוף, שלמות הציבור, שלטון החוק והסדר הציבורי. המניע הלאומני שעמד בבסיס המעשים, כמו גם העובדה כי המעשים הופנו כלפי שוטרים, מסכנת את מרקם החיים בחברה דמוקרטית ומהווה נדבך נוסף של חומרת המעשים".

______________________________________________________________

עו"ד אמיר אבו חאטם

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות