3 מאסרי עולם ועוד 30 שנות מאסר ליצחק אברג'יל

10 שנות חקירה בפרשה 512 הגיעו היום (יום ג') לסיומן עם מתן גזר הדין נגד אברג'יל ואחרים. יד ימינו, אבי רוחן נידון ל-25 שנות מאסר. השופטת: לא היה ארגון פשיעה כמוהו מעולם"
רונן לוי |
יצחק אברג'יל בבית המשפט, יוני 2022. צילום: אבשלום שושני, פלאש 90

לאחר עשר שנות חקירה ושבע שנות משפט, שכללו כ־300 ישיבות: פרשת הדגל של המשטרה והפרקליטות בתחום הפשע המאורגן, הגיעה היום (יום ג') לסיומה, כאשר נגזרו על יצחק אברג'יל שלושה מאסרי עולם ועוד 30 שנה בכלא. אברג'יל ייקנס במיליון וחצי שקלים. אבי רוחן, שהיה "יד ימינו של אברג'יל", ישלח ל-25 שנות מאסר. עופר בוהדנה, שהניח את המטען בפיצוץ ברחוב יהודה הלוי בתל אביב, הורשע בשלושה מקרי רצח ויישלח לשלושה מאסרי עולם ו-5 שנים נוספות. בנוסף, בפרשת 512, נגזר דינם של אהרון סוסן (12 שנות מאסר), יעקב בן שטרית (10 שנות מאסר) ואברהם לוקר (5 שנות מאסר).

השופטת, גיליה רביד, אמרה בפתח הדיון: "ההליך חשף ארגון פשיעה אלים ורב עוצמה, שפעילותו במשך שנים כללה מעשי אלימות ורצח. מעשי האלימות נעשו תוך התעלמות מוחלטת מחפים בפשע. "העברות נעברו במסגרת ארגון פשיעה שיזם והקים. הארגון היה מכונה משומנת ששלחה זרועות בארץ ובעולם. לא היה ראש ארגון פשע כמוהו מעולם… על בית המשפט להביע את סלידתו ממעשים כאלו יחד עם מסר חד וברור באירוע ביהודה הלוי מצאו את מותם שלושה חפים מפשע".

עו"ד אורנת קמרון, באת כוחו של אבי רוחן

בסיום גזר הדין פנתה השופטת למשפחות הנרצחים ואמרה: "לסיום, אנו מבקשים להביע את תנחומינו לבני משפחות הקורבנות. התסקירים חשפו את הטלטלה הקשה שחוו בחייהם כתוצאה מהאירוע, ואת הכאב והאובדן שלא שככו. בין השאר נחשפנו באמצעות עורכות התסקירים, לתחושות של חוסר אונים וחוסר צדק שמלוות אותם עד היום. וכלנו תקווה, שגם אם אכן חלפו שנים רבות, פועל יוצא של הנסיבות, סיומו של ההליך הפלילי יהווה עבורם נחמה פורתא וסגירת מעגל".

"לא משפט הוגן"

בתום הדיון אמרה עו"ד עו"ד אורנת קמרון, הסנגורית של אבי רוחן: "גזר הדין הפך להיות צפוי הוא לא רלוונטי נלחמנו על עצם ההרשעה הוא לא קשור לאירוע בו נפגעו חפים מפשע נמשיך להילחם על חפותו נעשה פה משפט בזק לא זכינו למשפט הוגן נשקוד על הערר בימים הקרובים".

תיק 512 הוא סיפור הפשע הישראלי במאה ה־21, ועניינו – פעילות ארגונו של אברג'יל במהלך השנים 2006-2002, השנים הראשונות לאחר רצח אחיו, יעקב, ביוני 2001. בעקבות הרצח הכריז יצחק אברג'יל על סכסוך עם קבוצות עבריינים אחרות – משפחת אבוטבול, משפחת אוחנה וזאב רוזנשטיין.

הארגון של אברג'יל פעל במבנה ייחודי, וכלל עשרות מנהלים וחיילים שהתאגדו בקבוצות עברייניות לפי התמחות בתחומי פשיעה שונים ולפי טריטוריות. הקבוצות פעלו בהיררכיה סדורה ותוך שיתוף פעולה ביניהן, כדי להשתלט על עולם הפשע בישראל ולנהל מלחמת חורמה נגד מי שהגדירו כאויביהן.

לשיאה הגיעה המלחמה הזו בשנים 2003-2002, עם שורה של מקרי רצח ואלימות שיעדיהם היו עבריינים מוכרים כמו פליקס אבוטבול, חנניה אוחנה, זאב רוזנשטיין ואחרים. המלחמה כללה ניסיון התנקשות ברוזנשטיין במסעדת "הקשת", ניסיון התנקשות שבוצע בכיכר פלומר, וכמובן הפיצוץ בצ'יינג' ברחוב יהודה הלוי, שבו נהרגו שלושה אזרחים חפים מפשע – נפתלי מגד, רחמים צרויה ומשה מזרחי ז"ל, ועשרות נוספים נפצעו.

בהתחלה נחקרו התיקים הללו כתיקים נפרדים, מבלי שזוהה קשר ביניהם. עם זאת, לימים הבינה המשטרה כי דווקא קיים קשר בין התיקים, ואופי החקירה השתנה, תוך שילוב זרועות בין היחידות השונות.

חקירה חוצה גבולות

פריצת הדרך הגיעה לאחר שהרשויות בארה"ב גייסו ב־2007 את י"מ לשמש עד מדינה, במסגרת חקירה של עבירות סמים. אגב חקירתו, התברר שהמידע שמסר י"מ לאמריקנים עשוי לסייע גם לרשויות בישראל. לאחר שנציג המשטרה ערך בירור ראשוני, נחתם עימו ב־2008 הסכם עד מדינה מדורג והוא נחקר על ידי נציגי המשטרה. המידע אפשר להבין כיצד פועל הארגון הן בתחום עבירות הסמים והן בתחום עבירות האלימות.

ההתפתחות הבאה הגיעה בסוף 2011 ובמהלך 2012, לאחר שנוצר קשר עם י"א, ישראלי שהיה כלוא בברזיל. אז, בפעם הראשונה, קיבלה המשטרה מידע מפורט, שאפשר היה גם לתרגמו לראיות קבילות על אירועי האלימות שטרם פוענחו.

מאז הוגש כתב האישום חתמו חלק מהנאשמים על עסקות טיעון. מאיר אברג'יל, אחיו של יצחק ויעקב, נידון ל־8.5 שנות מאסר, בניכוי 42 חודשים שריצה בתיק האמריקני ובניכוי ימי מעצרו, וכעת הוא כבר חופשי. גם מוטי חסין, איש אמונו של יצחק אברג'יל, חתם על עסקה. הוא הודה במסגרת העסקה בקשירת קשר כדי לגרום למותו של העבריין דוד ביטון, ונגזרו עליו 5 שנות מאסר.

__________________________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופטת גיליה רביד

___________________________________________________________

עו"ד אמיר אבו חאטם

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות