15 חודשי מאסר לאחד ממבצעי הלינץ' בבת ים במבצע שומר חומות

יעקב כהן הורשע כי נקלע לאירוע התקיפה, החליט ליטול בו חלק ובעט בקורבן שהוכה בשל היותו ערבי. השופט בני שגיא: "עניינו חריג מעניינם של יתר המעורבים"
דניאל בן חמו |
הפרות הסדר במהלך מבצע שומר חומות. צילום: יוסי אלוני, פלאש 90

שופט בית משפט המחוזי בתל אביב, בני שגיא, גזר 15 חודשי מאסר על יעקב כהן שהורשע בחבלה חמורה בנסיבות מחמירות, על חלקו בניסיון הלינץ' בערבי בטיילת בת ים במהלך מבצע "שומר חומות", כהן שמרצה כבר 13 חודשי מאסר אמור להשתחרר בזמן קרוב. השופט שגיא שהורה לנאשם לשלם פיצוי בסך 5,000 שקלים לקורבן העבירה, דחה את בקשת הפרקליטות לעכב את ביצוע גזר הדין.

על-פי עובדות כתב האישום המתוקן, הגיע הנאשם לטיילת בת-ים, זאת לצורך בילוי. באותה נקודת זמן התקהלו במקום אנשים רבים לאחר שדבר ההתארגנות פורסם ברשתות החברתיות, תוך קריאה לפגוע באזרחים ערבים ובעסקים בבעלות אזרחים ערבים בטיילת בבת-ים (לא נמצאו ראיות כלשהן לכך שהנאשם נחשף לאותם תכנים ברשתות החברתיות). במהלך הערב, חלק מהמתקהלים במקום החלו לנפץ חלונות של בתי עסק בבעלות אזרחים ערבים, וקראו קריאות חוזרות ונשנות לפגיעה בערבים. הנאשם, ששהה במקום באותה נקודת זמן, עזב את המקום והחל ללכת בטיילת לכיוון דרום.

בשלב מסוים הגיע סעיד מוסא לטיילת ברכבו, עצר בפקק תנועה, כאשר אחד מהמתקהלים ניגש אליו, ושאל אותו האם הוא ערבי, קורבן העבירה השיב בחיוב, שאז ניסה אותו אדם להלום בו באגרופו תוך שהוא צועק "הנה ערבי הנה ערבי".

"ערבי, ערבי"

קורבן העבירה חש בסכנה, ניסה לברוח מההמון בעודו נוסע עם רכבו לאחור, זאת כאשר עשרות אנשים רודפים אחריו וצועקים "ערבי ערבי", אך התנגש ברכב שעמד מאחוריו בהמשך, ניסה קורבן העבירה לברוח בנסיעה מהירה לכיוון דרום, אך התנגש ברכב נוסף ולא הייתה לו דרך מילוט. הנאשם, ששהה דרומית להתרחשות, הגיע למקום בעת ההתנגשות ועמד על המדרכה בסמוך לה.

לא הייתה מחלוקת, כאמור, כי באותה נקודת זמן סבר הנאשם כי מדובר בפיגוע דריסה. הנאשם הטיח כוס על רכבו של קורבן העבירה ובעט ברכב. בהמשך לכך, עשרות מבין המתקהלים תקפו את קורבן העבירה בצוותא, הוציאו אותו מרכבו, חשמלו אותו בשוקר, הפילו אותו לרצפה והיכו אותו באגרופים, בבעיטות ובאלה טלסקופית, וזאת חרף ניסיונותיו לקום.

אחד המעורבים הטיח בפניו של קורבן העבירה קורקינט חשמלי. במהלך אירוע התקיפה, חלקו של הנאשם התמצה בכך שבעט בקורבן העבירה בפלג גופו העליון. תקיפת קורבן העבירה הופסקה על-ידי עוברי אורח אשר הגנו עליו והרחיקו את התוקפים, ואלה הניחו לו כאשר הוא נותר שרוע על הקרקע וחבול קשות. בהמשך, בעת שקורבן העבירה הובהל באמבולנס על אלונקה, ניסה הנאשם לתקוף אותו באמצעות ידו, אך נהדף על-ידי אחד הנוכחים.

התביעה סברה כי יש לקבוע מתחם הנע בין 4 שנות מאסר ל־7 שנות מאסר. ולמקם את הנאשם בשליש התחתון של המתחם, וזאת לצד הטלת מאסר מותנה ופיצוי לטובת המתלונן. מנגד הסנגור טען כי אין לראות את הנאשם כחלק מחבורת התוקפים שהגיעו למקום כתוצאה מתכנון מוקדם, ופרסום דבר ההתקהלות בקבוצות הוואטסאפ, וממילא אין לראות בנאשם כמי שהיה שותף לחשיבה גזענית בעת ביצוע מעשיו ורק למחרת האירוע, הבין כי אין עסקינן בפיגוע דריסה.

מה דינו של אדם נורמטיבי?

השופט שגיא קיבל את דברי הסנגור וכתב בגזר הדין: "מה דינו של אדם נורמטיבי, אשר הגיע לבילוי אקראי בטיילת בת-ים, ובעת שהייתו במקום נחשף לאירוע אשר בראשיתו סבר כי מדובר בפיגוע דריסה, ובהמשך, השתתף בתקיפתו של 'הדורס' לאחר שזה 'נוטרל', כאשר אין חולק כי אותו 'דורס' לא היה אלא אזרח תמים ממוצא ערבי שנקלע למקום?".

לדברי השופט, "הגם שהנאשם הוא חלק מכתב אישום שהוגש נגד נאשמים רבים בגין אירוע שכונה 'הלינץ׳ בבת־ים', אין חולק כי עניינו של הנאשם חריג ואינו דומה לעניינם של האחרים, וזאת אף בהינתן העובדה כי בניגוד לרובם המכריע של המעורבים, התביעה לא ייחסה לנאשם עבירות על-פי חוק המאבק בטרור או עבירות על-פי חוק העונשין שבוצעו ממניע גזעני. הוא זרק כוס, בעט ברכב ובפלג הגוף העליון. ברור כי אין לקבל התנהגותו. הוא קיבל אחריות מלאה ויש לתת משקל להפנמת הפסול במעשיו, להיעדר עבר פלילי, ונסיבות אישיות".

בתום הדיון התביעה ביקשה מבית המשפט להאריך את מעצרו לשם הגשת ערעור, מאחר והנאשם בשל גזר הדין אמור להשתחרר ממאסר, הלכה למעשה באופן מיידי. השופט שגיא סירב לבקשה וציין בהחלטתו. "איזה תקדים יש לכך? זו בקשה שלא ראיתי תקדים לה. אין ורע לבקשה מעין זו".

________________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופט בני שגיא

_________________________________________________

עו"ד מאיר אלמקייס

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות