האם בכירי ציבור צריכים לפרסם את היומנים שלהם?

ביהמ"ש העליון נדרש לסוגיה לאחר שארגון "הצלחה" עתר בדרישה לחייב בעל תפקיד בעיריית ת"א להעביר את היומן. במי מהצדדים תומכת היועמ"שית?
נעמה כהן |
היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה. צילום: יונתן סינדל, פלאש 90

היועצת המשפטית לממשלה הגישה לבית המשפט העליון את עמדתה בסוגיית מסירת יומנים של בעלי תפקידים במשרדי הממשלה וברשויות ציבוריות נוספות. העמדה הוגשה במסגרת ערעור אשר מתנהל בנוגע לבקשה שהגיש ארגון "הצלחה" לעיריית תל אביב להעביר לעיונו את יומנו של מנהל אגף הנכסים בעירייה. הבקשה סורבה, ועתירה שהוגשה לבית המשפט המחוזי נדחתה אף היא.

בשלב הערעור הודיע היועץ המשפטי לממשלה הקודם על התייצבותו להליך, וזאת לנוכח העובדה שבאותה העת נערכה עבודת מטה לגיבוש נוהל בעניין זה ממש מטעם היחידה הממשלתית לחופש המידע במשרד המשפטים. הנוהל, שעליו מבוססת עמדת היועצת שהוגשה, פורסם מוקדם יותר השנה, ובמסגרתו עוגנה זכותו של הציבור לקבל דין וחשבון על פעולות נבחרי הציבור ובעלי תפקיד במשרדי הממשלה באמצעות מסירת יומן הפגישות שלהם.

על פי הנוהל, חלה חובה לבחון מסירת יומן מלא של מספרי 1 ו-2 בהיררכיה של כל משרד ממשלתי ויחידת סמך, נוסף על יומניהם של שרים וסגני שרים, וכן לבחון את מסירתם של נושאים ממוקדים מתוך היומן לגבי שאר בעלי תפקיד במשרדי הממשלה, כשברירת המחדל היא מסירת המידע, למעט מקרים שבהם חלים סייגים מוגדרים למסירת מידע אותם הנוהל מבהיר ומגדיר.

שקיפות זו מטרה

הנוהל מוסיף וקובע כי את היומן יש למסור, ככלל, בפורמט דיגיטלי על מנת לאפשר למבקש שימוש נוח וטכנולוגי במידע. בכלל היומן נכללים: תאריך ושעה, נושא הפגישה ושמות המשתתפים. השמטת מידע מתוך היומן תחייב הסתמכות על סייג ספציפי מתוך חוק חופש המידע. כמו כן, קובע הנוהל שהשתתפות של בעל תפקיד באירוע פרטי של גורם שיש לו זיקה מקצועית למשרד – תפורסם, בשל האינטרס הציבורי בדבר. הנוהל מצמצם את המצבים שבהם ניתן לדחות מסירה של יומן בעילה של הקצאת משאבים בלתי סבירה, ואינו מכיר בעילה של "דיונים פנימיים" כעילה לאי מסירת מידע מתוך היומן.

עמדת היועצת המשפטית לממשלה היא כי הפרשנות הבאה לידי ביטוי בהוראותיו של הנוהל משקפת נכונה את עיקרי הוראות החוק והפסיקה בנושא זה, ויש בה כדי להכווין התנהלות ראויה של רשויות ציבוריות ביחס לבקשות כאמור, לרבות רשויות ציבוריות, שאינן נמנות על השלטון המרכזי ולפיכך הנוהל אינו נוהל מחייב לגביהן.

________________________________________________

עו"ד אסף קריאל

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות