חברות זרות ידווחו לרשות המסים?

ועדת הכספים אישרה משטר דיווח במס הכנסה לקבוצות רב לאומיות גדולות הפועלות בישראל, בהתאם להסכם בינלאומי אליו הצטרפה רשות המסים
אייל חן |
רשות המסים, ארכיון.

ועדת הכספים של הכנסת אישרה היום (ג') לקריאה שנייה ושלישית את התיקון לפקודת מס הכנסה הקובע חובת דיווח מפורטת לתאגידי ענק רב לאומיים אשר חברת האם הסופית שלהן ממוקמת בישראל. התיקון, אשר יחול על קבוצות רב לאומיות שמחזור העסקאות שלהן עולה על 3.4 מיליארד שקל, מיישם המלצות של ה-OECD בתחום ההתחמקות ממס של תאגידים רב לאומיים ומממש התחייבות שנתנה ישראל בשנת 2016 ליישום ההמלצות, במסגרת הסכם בינלאומי.

על פי התיקון שאושר, תאגיד בין-לאומי אשר חברת האם הסופית שלו היא תושבת ישראל, יחויב להגיש, באמצעותה, דוח שנתי מקוון הכולל נתונים כספיים ועסקיים על כלל החברות בתאגיד הבין-לאומי. דוח זה יועבר במסגרת חילופי מידע אוטומטיים למדינות אחרות שהן צד להסכם שעליו חתומה ישראל, ואשר בהן פועלות ישויות אחרות בתאגיד המדווח. במקביל, תקבל רשות המסים בישראל דיווחים ממדינות אחרות שבהן פועלות חברות–אם בתאגידים בין-לאומיים הכוללים חברות הפועלות בשטח ישראל.

יצוין כי במהלך השנה האחרונה התקבלו מספר פניות מפורומים בינלאומיים, כולל האיחוד האירופי, הכוללות התראות לפיהן אם לא תפעל ישראל לקיום ההתחייבויות בנושא זה, עשויים להינקט נגדה צעדים. רשות המסים ומשרד האוצר הגישו לראשונה הצעת חוק להסדרת הנושא בתחילת שנת 2017, אולם הכנסת ה-20, לא השלימה את קידומה. חובת הדיווח וחילופי המידע בנושא זה כבר אומצו בידי קרוב ל-90 מדינות.

אתגר במיסוי

התיקון מקודם על רקע אתגרי המיסוי של קבוצות רב לאומיות בתחום מחירי העברה והקושי הכרוך בייחוס הכנסה חייבת במס למדינה בה נוצר הערך הכלכלי של הפעילות. הפרקטיקה הנהוגה במקרים רבים על ידי קבוצות רב לאומיות, היא יחוס ערך כלכלי גבוה לחברה הפועלת במדינה בעלת שיעור מס נמוך (profit shifting), באמצעות עסקאות פנימיות בין חברות הפועלות בקבוצה אשר ממוקמות במדינות שונות.

תיקון החקיקה ושיתוף הפעולה הבינלאומי הנלווה לו יאפשרו לרשות המסים לקבוע את מחירן הנכון של עסקאות בין חברי הקבוצה באופן יעיל יותר, ויצמצם את היכולת של תאגידים רב לאומיים הפועלים בישראל להתחמק מתשלום מס.

לצד חובת הדיווח החדשה, הושגה הסכמה לגבי חובת תיעוד לחברה ישראלית הפועלת בקבוצה רב לאומית שמחזור עסקאותיה עולה על 150 מיליון שקל. התקנות בעניין זה יובאו לאישור לאחר אישור החוק בקריאה שלישית.

___________________________________________________

עו"ד אלי סרור

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות