הפגיעה בשונית האלמוגים באילת – קצא"א תשלם 250 אלף שקל

אושר הסכם הפשרה המחייב את החברה לפצות על הנזק הסביבתי והאקולוגי שגרמה בשנת 2014 לשונית לאחר שכמות גדולה של נפט נשפכה לים
גילי סיוון-כהן |
הנזק שגרמו העבודות של קצא"א לשמורה. צילום: רשות הטבע והגנים

שופטת בית משפט השלום בבאר שבע, רחל טיקטין עדולם, נתנה תוקף של פסק דין להסכם פשרה במסגרתו תשלם חברת קצא"א פיצוי לציבור בסך של 250 אלף שקלים, בגין נזקים סביבתיים ואקולוגיים לאלפי ערכי טבע מוגנים, ביניהם אלמוגים וחסרי חוליות ממינים רבים, עקב פגיעה בשונית האלמוגים באילת. הפיצוי של קצא"א בסך של 250 אלף שקלים ישמש לשיקום ושימור ערכי טבע.

על פי כתב התביעה, שהגישה פרקליטות מחוז דרום (אזרחי), בשם רשות הטבע והגנים הלאומיים, במהלך ביצוע עבודות התחזוקה שערכה חברת מרינה דיוורס עבור חברת קצא"א במזח הצפוני של נמל הנפט באילת בשנת 2014, ללא כל קבלת היתר של רשות הטבע והגנים, נחתכו חמישה עמודי מקשר בנקודות קשירה של אוניות נפט מכליות, אשר נפלו לקרקעית הים וגרמו לפגיעה קשה הן לערכי הטבע שגדלו על עמודי המקשר והן לשונית שנמצאת למרגלות אותם עמודי המקשר, בה נדרסו ונשברו אלמוגים רבים.

חיתוך האלמוגים הביא לריקון העמודים מהחול הרב והאבנים הרבות שנמצאו בתוכם, שגלשו מטה וקברו תחתם אלמוגים רבים. בנוסף, אחד העמודים שנחתך גם התגלגל במורד השונית למרחק של כ-17 מטרים, תוך שהוא שובר בדרכו אלמוגים רבים.

על פי ההערכה, נפגעו למעלה מ- 2,600 אלמוגים, לרבות 665 אלמוגים שגילם היה עשוי להגיע ל-50 שנים, וכמות רבה של בעלי חיים התלויים באלמוגים למחייתם, כגון דגים וחסרי חוליות אחרים.

פגיעה באלמוגים ובדגים במהלך שיפוץ נמל אילת

קצא"א, מרינה דיווירס והמנהלים הורשעו בנוסף בהליך הפלילי בביצוע עבירה בצוותא של פגיעה בערכי טבע מוגנים. בגזר הדין הוטלו על כל אחד מהמערערים קנס בסך 50 אלף שקלים וחתימה על התחייבות בסך 30 אלף שקלים, זאת, לאחר נקבע כי הוכח מעל לספק סביר, כי הנזק שנגרם לערכי הטבע המוגנים כתוצאה מהעבודות, הוא הנזק המתואר בכתב האישום.

הרערעור שהוגש בעקבות ההרשעה, טענו המערערים כי הם אינם נושאים באחריות פלילית, ויש לזכותם מכל אשמה. נטען על ידם כי לא התקיים במערערים היסוד הנפשי הדרוש, הם לא היו מודעים לכך שבמהלך ביצוע העבודות שנערכו בשטח קצא"א צפויים להיפגע ערכי טבע מוגנים, וממילא לא ידעו כי פגיעה כאמור תתבצע ללא היתר כדין, או כי בכלל נדרש היתר כדין לפגיעה, וכי החובה להצטייד בהיתר היתה מוטלת על חברת מרינה מכוח החוזה אשר נחתם בינה ובין קצא"א, והמערערים לא היו מודעים לכך שמרינה אינה עומדת בחובותיה לפי החוזה.

הרכב השופטים דחה את הערעור לאחר שנקבע גם על ידי השופט יואל עדן כי צל הוא מבצע, באופן ישיר, יחד עם מרינה ובר ציון של העבודות אשר הביאו לפגיעה בערכי הטבע המוגנים, והוא בבחינת המבצע הישיר של היסוד העובדתי בעבירות המיוחסות לו, יחד עם אחרים.

____________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופטת רחל טיקטין עדולם

____________________________________________

עו"ד ליאור דץ

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות