ביהמ"ש: "מי שמורשע בעבירות אלימות מייצר לעצמו חזקת מסוכנות"

נדחתה עתירת אסיר, המרצה עונש מאסר על הרשעתו בעבירות נשק, לצאת לחופשה. השופט: "מסר חשוב במיוחד כעת על רקע העלייה בפשיעה במגזר הערבי"
דניאל בן חמו |
צילום: פלאש 90

שופט בית המשפט המחוזי בחיפה, רון שפירא, קיבל את טענת שב"ס ודחה עתירת אסיר לאחר שקבע כי אסיר שהורשע בעבירות נשק, לא יוכל לצאת לחופשה מהכלא לפחות לעת הזאת. השופט ציין כי מי שמורשע בעבירות של אלימות תוך שימוש בנשק יוצר לעצמו, ברמה המנהלית, חזקת מסוכנות שהיא פועל יוצא של העבירה בה הורשע.

העותר הינו אסיר פלילי המרצה מאסר בפועל למשך 3 שנים מלפני כשנה וחצי, בגין עבירות נשיאה והובלה של נשק שלא כדין, ירי מנשק חם ושיבוש מהלכי משפט (עבירות שבוצעו על רקע סכסוך בין משפחות בישוב מגוריו, ככל הנראה על רקע תוצאות בחירות לרשויות מקומיות). מסווג לקטגוריה ב'1. בקשתו לחופשה ראשונה לא אושרה בשלב זה לאור החמ"ן השלילי בעניינו.

העותר טען כי הינו אסיר חיובי, שולב בקבוצות ייעודיות בדמות קב' נשק, שליטה בכעסים ומודעות. מגיע בעקביות לקבוצות, מגלה רצינות ומשתף פעולה בדיונים הקבוצתיים. נטען כי החלטת המשיב אינה סבירה וכי העותר נעדר דוחות משמעת או חמ"ן עדכני. נטען כי ממשטרת ישראל אין ולא צפויה התנגדות משום שקיימת סולחה שנשמרת בין העותר לבין המשפחה היריבה ושותפים לסכסוך שוחררו שחרור מוקדם לכפר.

"חופשה אינה זכות קנויה"

כן נטען, כי ועדת השחרורים צפויה להתכנס בעניינו של העותר בקרוב ולכן קיימת חשיבות ליציאה לחופשה. נטען כי אין חשש קונקרטי לגבי העותר וייתכן כי המידע בענייננו אינו עדכני. נטען כי ניתן לאשר יציאה בהרחקה מהכפר ולשעות ספורות כדי לבחון התנהגותו בחופשה. נטען כי בנסיבות אלה ההחלטה של המשיב אינה סבירה וניתן לנקוט באמצעים מגבילים שיפחיתו את החשש.

שב"ס טען מנגד כי לפני כחודשיים, דן הגורם המוסמך אצל המשיב בבקשת העותר לצאת לחופשה והוחלט לדחותה בשל התנגדות גורמי המודיעין ומשטרת ישראל. נטען כי אסירים אינם מחזיקים בזכות קנויה לצאת לחופשות ומדובר בטובת הנאה הניתנת לאסיר כאשר התנהגותו היא ללא דופי, בהעדר חמ"ן שלילי אודותיו וכאשר הוא משתתף במסגרת טיפולית. כן נטען כי בעת שקילת בקשה לאישור חופשה על המשיב להביא בחשבון גם את מידת הסכנה הנשקפת לציבור או האסיר במהלך החופשה.

משטרת ישראל התנגדה נחרצות להוצאת העותר לחופשות וסברה כי לא ניתן לאיין מסוכנותו בשום תנאי מגביל. מדובר בעותר המשתייך לחמולה המרצה מאסר בגין עבירות אלמ"ח ואלימות על רקע מעורבות בסכסוך אלים עקוב מדם, אשר גבה קורבנות בנפש וכלל ניסיונות של פגיעות הדדיות תוך שימוש באמל"ח, כאשר לאחרונה צוינה שנה להירצחו של בן דוד העותר, דבר אשר מסלים ומלבה את הסכסוך הנפיץ ממילא.

חזקת מסוכנות

השופט שפירא, שדחה את עתירת האסיר, ציין בהחלטתו כי יש לדחות אותה שכן לא נפל פגם המצדיק את התערבות בית משפט בהחלטת שב"ס. "לאסיר", כתב השופט בהחלטתו, "אין זכות קנויה לצאת לחופשה והחלטה בעניין זה נתונה לשיקול דעתו של הגורם המוסמך אצל המשיב, האחראי לביטחונם של האסירים ולביטחון הציבור מפני האסירים. כמו כן, אין זו דרכו של בית המשפט להתערב בהחלטות הנוגעות ליציאתו של אסיר לחופשה אלא במקרים חריגים, ובהקשר זה לא יחליף בית המשפט את שיקול דעתו של שב"ס בשיקול דעתו שלו".

השופט שפירא הוסיף: "סבור אני כי מעבר למידעים הקונקרטיים והמסוכנות הנשקפת מהוצאת העותר לחופשה ראוי גם להעביר מסר לעותר ולאסירים ככלל, ובמיוחד כעת על רקע העלייה בעבירות שנעשה בהם שימוש בנשק והחרפת האלימות בכלל ובמגזר הערבי בפרט – מי שמורשע בעבירות של אלימות תוך שימוש בנשק יוצר לעצמו, ברמה המנהלית, חזקת מסוכנות שהיא פועל יוצא של העבירה בה הורשע".

__________________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופט רון שפירא

__________________________________________________

עורך דין פלילי פאדי אסעד

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות