כמה ריבית צבר חוב של 790 של להוצאה לפועל?

ביהמ"ש השלום בת"א הורה על סגירה מיידית של תיק שנפתח לפני כ-25 שנים לחייב, מתמודד נפש, ששילם מאז 8,000 שקלים ועדיין נותר חייב אלפי שקלים
גילי סיוון-כהן |
חייבים בהוצאה לפועל - ייצוג משפטי על ידי משרד עו"ד רוני ברוש
אילוסטרציה

שופט בית המשפט השלום בתל אביב, טל חבקין, הורה על סגירה מידית של תיק הוצאה לפועל שנפתח לפני כ-25 שנים לחייב מתמודד נפש, בגין חוב בסך כ-790 לחברת "מגה" שבמהלך השנים החייב שילם כבר אלפי שקלים. השופט חבקין בהחלטתו מתח ביקורת על הורה למגה לשלם שכ"ט עו"ד בסך 3,000 שקלים. לצד זאת מתח השופט ביקורת חריפה על רשמת ההוצאה לפועל, יעל קינן מרקוביץ, שדנה בעבר בתיק וסירבה לסגור אותו: "אין מדובר בחייב שיש לו הכסף לשלם והתעלם בהפגנתיות מהחוב… הנמקת הרשמת היא כמעט גנרית ומנותקת מנסיבות העניין".

מדובר בתיק הוצאה לפועל שנפתח ע"י חברת "מגה קמעונאות בע"מ" בשנת 1998, נגד אזרח על סך של 1,265 שקלים, לתשלום שני צ'קים על סך 794 שקלים. החייב, רווק (53), עלה לארץ בשנת 1993 ומתגורר עם אמו בשכירות. בעבר הוא אובחן כסובל מסכיזופרניה פרנואידית, ואף אושפז בכפייה במוסדות לבריאות הנפש, וכן התאשפז מרצונו בשנים האחרונות באברבנאל. בנוסף, הוא סובל מאסתמה ומסכרת. לצד קצבת הנכות שהוא מקבל, הוא מועסק במפעל שיקומי המייצר כלי חרס תמורת כ-300 שקלים לחודש.

במשך למעלה מעשור לא בוצעה כל פעולה בתיק, ועל כן הוא נסגר מחוסר מעש ונפתח שוב בדצמבר 2011 בשלב זה אחותו של המבקש הגישה בשמו בקשה לצו תשלומים, אך הוא לא עמד בו. יש לציין כי בכל אותה תקופה חברת "מגה" כבר גבתה ממנו לאורך השנים תשלומים בסך של 7,435 שקלים וזאת רק מהצטברות הריביות.

הרשמת חששה: "סגירת התיק תעביר מסר שלילי לציבור"

החייב פנה לסיוע המשפטי במשרד המשפטים, בבקשה לעזרה בהסדרת חובותיו, ואלה הציעו לשלם לחברת "מגה" סך של 1,500 שקלים על מנת לסגור את תיק ההוצאה לפועל. 'מגה' סרבו להצעה, והודיעו כי ניתן לסגור את התיק בתמורה לתשלום של 4,000 שקלים. משלא הצליחו הצדדים להגיע לפשרה, הגישה עורכת הדין בקשה להפחתת ריבית פיגורים ולסגירת התיק. בבקשתה ציינה בין היתר את נסיבות חייו של המבקש, את מצבו הנפשי והבריאותי וכן את התשלומים שכאמור כבר נגבו מהחייב, בגובה פי עשרה מהחוב המקורי.

למרות הנסיבות הקשות של החייב, במרץ 2022 דחתה רשמת ההוצאה לפועל בתל אביב יעל קינן מרקוביץ, את הבקשה. בנימוקיה ציינה בין היתר כי: "מצבו הנפשי והרפואי אינם מהווים עילה להפחתת ריביות פיגורים וסגירת התיק". עוד טענה כי לא סביר בעיניה לצפות ממערכת ההוצאה לפועל להתחשב באופן כה לא מידתי דווקא בחייבים שמפרים את החוק באופן בוטה במשך זמן רב ולא משלמים דבר וטענה כי אישור הבקשה עלול להעביר מסר שלילי ולא רצוי לציבור.

שילם פי 10 מקרן החוב

על החלטה זו הוגש ערעור, שכן על אף אלפי השקלים שכבר שולמו ע"י המבקש בגין החוב של 794 שקלים, תיק ההוצאה לפועל עדיין עמד על חוב בסך של 8,013 שקלים. השופט טל חבקין, הציע לחברת "מגה" להיענות לבקשה ולסגור את תיק ההוצאה לפועל. בהיעדר תגובתה, קיבל בית המשפט במלואו את הערעור שהוגש ע"י הסיוע המשפטי וקבע כי "לנוכח הסכום שנגבה עד כה, המגיע כדי פי עשרה מגובה קרן החוב – יש מקום לקבוע שהחוב סולק ולסגור את התיק לאלתר".

עוד הוסיף השופט כי "חיוב בריבית פיגורים אינו משיג את מטרתו כאשר הוכח בבירור שהחייב אינו יכול לפרוע את חובותיו". בהמשך השופט חבקין קבע כי בהחלטת הרשמת נפלו פגמים, וציין כי: "גם בהנחה, לצורך הדיון בלבד, שנסיבות חייו של המערער לא היו שיקול רלוונטי להפחתת ריביות, הרי שהנמקת הרשמת מתעלמת מהן כליל ואינה מתאימה כאן. אין מדובר בחייב שיש לו הכסף לשלם והתעלם בהפגנתיות מהחוב… הנמקת הרשמת היא כמעט גנרית ומנותקת מנסיבות העניין".

_____________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופט טל חבקין

______________________________________________

עו"ד קרן רפאל

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות