האם מגפת הקורונה היא סיבה מספקת לאיחור במסירת דירה?

ביהמ"ש דן בתביעת אישה נגד בני הזוג מהם רכשה את דירתה, בטענה כי איחרו במסירתה. המוכרים טענו כי העיכוב נבע מהסגר שהוטל על המדינה. איזו עמדה התקבלה?
גילי סיוון-כהן |
בית

שופטת בית משפט השלום בבאר שבע, נעם חת מקוב, דחתה תביעה של רוכשת דירה לקבלת הפיצוי המוסכם בחוזה עקב מסירת הדירה באיחור. השופטת קיבלה את טענות המוכרים לכך שתקנות הקורונה, שאסרו על יציאה מהבית למעט מקרים מסוימים, מנעו מהם לפנות את הדירה ולמסור אותה במועד ושהם זכאים להגנה שבחוק כיוון שהם לא היו יכולים לצפות את פרוץ המגפה והתקנות שבאו בעקבותיה. כ"כ השופטת חייבה את התובעים ב-35 אלף שקלים הוצאות ושכ"ט עו"ד.

על פי התביעה, הצדדים חתמו בדצמבר 2019 על הסכם מכר, לפיו רכשה התובעת מהנתבעים את דירתם והם התחייבו למסור לה את הדירה בחודש אפריל 2020 כנגד תשלום מלוא התמורה. בפועל, אף שהתמורה שולמה במלואה בתחילת אותו החודש, החזקה בדירה נמסרה רק כעבור כארבעה שבועות. לטענת התובעת לפי ההסכם, האיחור במסירה מהווה הפרה יסודית שלו, ומזכה אותה בפיצוי מוסכם בסך של 155 אלף שקל.

מגבלות 100 מטר

מנגד, נטען על ידי הנתבעים שבשל מגבלות הקורונה שהוחלו בארץ לא היה באפשרותם לבצע את המסירה במועד שנקבע. לטענתם, המגבלות אסרו על יציאת אדם למרחק שמעל 100 מטר מביתו, למעט פעולות מסוימות שהוגדרו בתקנות, ומעבר דירה הוא לא אחד מהן. עוד נטען כי חל במקרה זה סעיף הסיכול בחוק החוזים תרופות, שכן בעת החתימה על ההסכם הם לא היו יכולים לצפות את פרוץ המגפה ואת ההגבלות שהוטלו בעקבותיה, והם עשו כל שביכולתם למסור את בדירה בזמן.

כאמור, השופטת חת מקוב דחתה את התביעה לאחר שקבעה כי לא התקיימה הפרה יסודית של ההסכם וקיבלה את טענת הנתבעים כי לא ניתן היה לקיים את מסירת הדירה במועד, בנסיבות בהן לא התאפשרה יציאה חופשית למרחב הציבורי. מעבר לכך, ציינה השופטת, כי מעבר דירה כרוך במפגש עם אנשים נוספים שאינם מן המשפחה, כגון עובדי הובלה, מה שנאסר במסגרת המגבלות. עוד ציינה השופטת בפסק הדין כי התובעים לא היו יכולים לצפות שתפרוץ מגפה עולמית שבגינה יוטלו מגבלות. והם לא יכלו למנוע את הנסיבות שנוצרו או לקיים את פינוי הדירה במועד.

____________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופטת נעם חת מקוב

___________________________________________

עו"ד גיא קלינבוים

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות