הפרקליטות מערערת: "להחמיר בעונשו של עבריין מין"

המדינה טוענת כי אין די בשנת המאסר שנגזרה על מרדכי אללו, שהורשע בתקיפה מינית כלפי קטינים ברשת, וכי על העונש "לבטא את הסלידה העמוקה ממעשיו"
רונן לוי |
מאיר בקרמן - סחט אישה למען טובות הנאה - אילוסטרציה אנבנטו
אילוסטרציה

המחלקה הפלילית בפרקליטות המדינה הגישה לבית המשפט העליון הודעת ערעור על קולת עונשו של הנאשם, מרדכי אללו, בשנות ה-60 לחייו, שהורשע בביצוע עבירות מין ברשת האינטרנט, ונידון לעונש של שנת מאסר בפועל בלבד. לעמדת הפרקליטות, מעשיו של הנאשם הינם חלק מתופעה בממדים מדאיגים של תקיפות מיניות כלפי קטינים ברשת, תוך ניצול הפלטפורמה הווירטואלית לסיפוק דחפים ומאווים מיניים ועל כן, "מדיניות הענישה הראויה לעבירות מסוג זה, חייבת לבטא את הסלידה העמוקה מהמעשים, בניסיון לייצר הגנה לקטינים ברשת, ועל אחת כמה וכמה עם עליית השימוש בפלטפורמות טכנולוגיות ונגישותן לקטינים מגיל צעיר מאוד".

נתונים שהוצגו בפני הוועדה לקידום מעמד האישה בכנסת ושהובאו בהודעת הערעור, מלמדים על העלייה האדירה בממדי התופעה, לפיהם בשנת 2021 טופלו במוקד 105 כ-11,771 אירועים של פגיעה בקטינים ברשת וניתן מענה ל-32,727 שיחות, כשסה"כ אירועי הפגיעה ברשת שהתקבלו במוקד מיום הקמתו (6.2.18) עומד על 32,295, דהיינו, מעל לשליש מהאירועים שדווחו במוקד היו בשנת 2021.

יצוין, כי כ-29% מסך האירועים שדווחו היו אירועי פגיעה על רקע מיני, כש-50% מהפונים למוקד היו ההורים ורק 25% היו פניות של הנפגעים עצמם. 70% מהנפגעים הן בנות וכ-31% מהפגיעות בהן הן עבירות מין, כשהיתר מתחלק בין הפצת תמונות ובריונות (16%), איום באובדנות (15%) והפצת תמונות ו/או סרטונים מיניים (7%).

החמרה בענישה – צו השעה

הפרקליטות סבורה, כי נתונים אלו מדגישים את צו השעה ליישום קביעתו של בית המשפט העליון בדבר הצורך בהחמרת הענישה של עברייני מין ברשת. על פי הערעור, שהוגש ע"י מנהלת המחלקה הפלילית בפרקליטות המדינה ועו"ד יוסף קנפו, ממדי התופעה, כמו גם הקלות בביצוע העבירות, מחייבים ענישה אשר תרתיע את אלו המבקשים להסתתר תחת האנונימיות של המרחב הווירטואלי, לביצוע עבירות חמורות בקטינים, כשהם נעזרים בריחוק הפיזי בכדי לפתח אדישות למעשיהם והשלכותיהם ההרסניות.

הנאשם מרדכי אללו, בן 63 במועד ביצוע העבירות, ניצל את הקלות, הזמינות והאנונימיות שמספקת רשת האינטרנט וחדרי הצ'ט, כדי ליצור קשר עם מי שסבר שהיא קטינה בת 12 שהייתה סוכנת משטרתית ובמשך כ-10 ימים ניהל איתה שיחה בעלת תכנים מיניים קשים ובוטים. הנאשם, שהיה מונע מרצון לסיפוק מיני, באופן מניפולטיבי, שב וניסה לשכנע את בת שיחו לשתף עמו פעולה, הדריך אותה כיצד לבצע בעצמה מעשים מיניים, הכל תוך פיתוי באמצעות תמריצים כלכליים בדמות אייפון ועזרה כספית, ובהמשך, במהלך שיחת וידאו הגיע לפורקן מולה.

תיק זה הינו חלק מפרשייה, בה ביצעה משטרת ישראל פעילות יזומה לאיתור חשודים אשר מבצעים עבירות מין ברשת האינטרנט ומחוצה לה. במסגרת הפעילות, הופעלה על ידי המשטרה סוכנת סמויה בדירה באזור השפלה, אשר גלשה באתר "טוטאל צאט" בזהות בדויה של ילדה בת 12 בשם "שיר" שכינויה ברשת היה "שיר 12". בפרשייה זו, הוגשו כתבי אישום נגד כ-27 נאשמים, כשתיק זה הוא הראשון שהגיע לסיומו.

הנאשם הורשע על סמך הודאתו בעבירות של ניסיון לגרם אינוס בקטינה מתחת לגיל 14, ריבוי עבירות של ניסיון למעשה מגונה בקטינה מתחת לגיל 14 ועוד. בשלב הטיעונים לעונש, ביקשה הפרקליטות מבית המשפט לקבוע בעניינו של הנאשם מתחם עונש הולם בין 5-3 שנות מאסר בפועל.

"מסר שגוי לעבריינים פוטנציאליים"

הרכב בית המשפט המחוזי מרכז-לוד, קבע כי המעשים המיניים של הנאשם נושאים פוטנציאל נזק אדיר, אך התחשב בנסיבותיו האישיות של הנאשם וגזר עליו עונש של 12 חודשי מאסר בפועל ומאסר על תנאי. מכאן הערעור, במסגרתו מבקשת הפרקליטות מבית המשפט העליון להחמיר את עונשו של הנאשם באופן משמעותי, שכן "קלות ביצוע המעשים, בעידן בו כל קטין עושה שימוש תכוף במחשב, פלאפון או טאבלט, מחייבת יצירת מנגנוני הגנה, שיסייעו להורים להגן על ילדיהם, מהסכנות האורבות להם גם כשהם בחדרם, המוגן לכאורה, מאחורי דלת סגורה".

בהודעת הערעור צוין, כי "הטלת עונש מאסר קצר בלבד תעביר מסר שגוי לעבריינים פוטנציאלים האורבים לקטינות וקטינים ברשת, זאת בייחוד לנוכח המאפיינים של ביצוע עבירות במרחב הווירטואלי".

_________________________________________________

עו"ד קובי מרגולוב

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות