איזה חוף הכי נקי בישראל?

המשרד להגנת הסביבה מפרסם את נתוני מדד "חוף נקי", ממנו עולה כי שנת 2021 הייתה השנה הנקייה ביותר בחופים, אך השנה חלה ירידה משמעותית והם מטונפים יותר
נעמה כהן |
חוף געש צפון, צילום: עמיר ארד, המשרד להגנת הסביבה

המשרד להגנת הסביבה מפרסם את נתוני מדד "חוף נקי" למחצית הראשונה של חודש מאי. הנתונים מראים כי 76.9% מהחופים הפתוחים (הלא מוכרזים) שנמדדו דורגו כ"נקיים" עד "נקיים מאוד", ירידה משמעותית לעומת המדד הקודם שעמד על 86.3%. בתקופה המקבילה בשנה שעברה נמצאו 75.4% מהחופים נקיים עד נקיים מאוד.

הרשויות החופיות הנקיות ביותר (בעלות ציון "נקי מאוד") הן: מטה אשר, עכו, קריית ים, חיפה, טירת הכרמל, נתניה, הרצליה, חוף השרון, בת ים, תל אביב-יפו, גן רווה, אשדוד. רשות חופית אחת דורגה כ"מלוכלכת" – מועצה אזורית חוף אשקלון.

במשרד להגנת הסביבה אומרים כי התקציב לתוכנית חוף נקי של המשרד לשנת 2022 הוא הגדול ביותר מאז התחלת התוכנית, ועומד על 16 מיליון שקל. שנת 2022 היא השנה ה-17 לתוכנית חוף נקי של המשרד להגנת הסביבה, הפועלת משנת 2005 במטרה למזער את מפגע הפסולת החופית והימית בישראל ולפעול לניקיונם של החופים והים בהתאם למחויבות הבין-לאומית, לטובת הסביבה והציבור בישראל.

מדד חוף נקי לשנת 2022, לפי נתוני המשרד להגנת הסביבה

מרכיב מרכזי בתוכנית חוף נקי וכן עיקר תקציבה, מופנה לתמיכה ברשויות החוף בניקיון החופים הפתוחים שבשטחיהן. תוכנית חוף נקי מגדירה יעדי תוצאה ברורים לניקיון החופים הפתוחים – כך ש-70% מהחופים יהיו נקיים 70% מהשנה – במטרה לטפל בבעיה הסביבתית של הפסולת הימית בישראל.

שנת 2021 הייתה השנה הנקייה ביותר מאז תחילת מדידת ניקיון החופים הפתוחים והלא מוכרזים לרחצה. 74.2% מהחופים הוגדרו כ"נקיים" או "נקיים מאוד" לפחות 70% מהשנה, לעומת 19.7% מהחופים בשנת 2005, כאשר התחילה התוכנית. זוהי הפעם הראשונה מתחילת התוכנית שיותר מ-70% מהחופים היו נקיים 70% מהזמן, כפי שהוגדר במטרות תוכנית חוף נקי.

שיתוף פעולה עם הרשויות

במסגרת התוכנית, מפקחי היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית של המשרד להגנת הסביבה מבצעים מדידה של רמת הניקיון בחופים הפתוחים תוך יידוע שוטף של רשויות החוף לטובת מעקב ופעולות מתקנות לשיפור מתמיד של ניקיון החופים. שיתוף תוצאות מדד חוף נקי לציבור הרחב מתבצע פעמיים בחודש לאורך כל השנה, כצעד משלים להעלאת המודעות של הציבור הרחב לתופעת הפסולת הימית ושקיפות ציבורית.

המשרד להגנת הסביבה תומך ברשויות המקומיות החופיות שבתחומן חופים בלתי מוכרזים לרחצה, עבור ביצוע פעולות ניקוי בחופים לא מוכרזים לרחצה והפחתה במקור של פסולת ימית ושימוש בכלים רב פעמיים. כמו כן, המשרד יפעיל בקיץ תוכנית לתגבור אכיפה של חוקי העזר לניקיון, בעזרתם של שוטרים מתחנות רבות ברחבי הארץ בהיקף של מיליון שקל.

המשרד ימשיך לפעול להוצאת פסולת מקרקעית הים, הן על ידי קבלנים והן על ידי מתנדבים, בעזרת שיתופי פעולה עם ההתאחדות הישראלית לצלילה ורשות הטבע והגנים. כמו כן, במהלך חודשי הקיץ, המשרד יעלה בקמפיין הסברה לציבור הרחב, בשיתוף פעולה עם עמותת אקואושן, וימשיך לבצע ניטור של הסביבה הימית להימצאות פסולת ימית בחופים, בקרקעית הים ועמודת המים במסגרת הניטור הלאומי של ים תיכון וים סוף.

השרה זנדברג: "אל תדליקו מדורות"

השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג: "פתיחת עונת הרחצה החלה עם מגמה חיובית, אך אנו רואים ירידה משמעותית בניקיון החופים בבדיקה האחרונה שביצענו. לקראת חגיגות ל"ג בעומר, אני קוראת לכל המגיעים לחגוג בחופי הארץ לא להדליק מדורות בים בשום מקרה. החופים הם אזורים בעלי רגישות אקולוגית גבוהה, ויש גם לשמור על ניקיון החוף ולהימנע משימוש בפלסטיק חד פעמי והבערתו. שמירה על החופים והים הם אינטרס של כולנו! יחד נשפר את ניקיון החופים ונמנע מלכלוך ומפסולת לזהם לנו את הים"

המשרד להגנת הסביבה קורא לציבור "להימנע מלהביא פסולת פלסטיק לחופי הים, במטרה לשמור על החופים של כולנו נקיים חד פעמי – לא בים שלי!".

____________________________________________________

עו”ד אפרת טרוים

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות