שוטר שמנע פיגוע נאבק להחזרתו לשירות: "תנו להמשיך בשליחות"

בעתירה שהוגשה לביהמ"ש המחוזי בת"א טוען השוטר כי נפצע לאחר שנפצע קשה בעת שעצר בגופו מחבל שניסה לבצע פיגוע בשנת 2008: "הייתי מוכן להקריב את חיי"
רונן לוי |
עו"ד יוני ג'ורנו
שוטר, ארכיון.

לבית המשפט המחוזי בתל אביב, הוגשה עתירה של שוטר סיור לשעבר במשטרת ישראל, שפוטר מהמשטרה לאחר שנפצע באורח קשה כשעצר בגופו מחבל שדקר אותו והוא עוד הספיק לירות בו לפני שחבריו עצרו את המחבל. כעת הוא מבקש מבית המשפט שיורה למשטרה להחזירו לתפקידו. "עשיתי ככל שביכולתי וכל אשר לאל ידי על מנת להימנע מפניה לבית המשפט ולא להביך את המערכת בה גדלתי, אותה שרתתי, למענה הייתי מוכן להקריב את חייו ואף עשיתי כן. שירותי במשטרה היא שליחות ולא רק מקור פרנסה".

במהלך שירותו כשוטר במשטרת ישראל, ב-23 באוקטובר 2008, במהלך סיור משטרתי שגרתי בירושלים, נכנס העותר לעימות פיזי עם מחבל לאחר שזה זוהה על ידי העותר כחשוד, במהלך העימות, נדקר העותר 5 דקירות, אחת בבטן, שתיים בבית החזה העליון משמאל ושתיים בגבו משמאל, העותר התעשת ותוך כדי פציעתו הקשה ירה במחבל אשר החל לברוח, העותר החל במרדף אחרי המחבל אך לנוכח פציעתו הקשה, התמוטט במעלה הדרך. המחבל נתפס על ידי כוחות הביטחון, לא לפני שהספיק לדקור אזרח למוות.

לאחר שיקום ארוך של השוטר הוא שובץ בתפקיד מוקדן משטרתי, תפקיד אותו ביצע מספר שנים לשביעות רצון מפקידו ואף קיבל תעודות הערכה וכן הערכות תקופתיות משביעות רצון. בשנת 2015 לאחר החרפת מצבו בעקבות הרפואי, עבר העותר שתי וועדות רפואיות אשר המליצו לשבץ את העותר בתפקיד המתחשב במגבלותיו.

לצאת ידי חובה

המשטרה, כך על פי העתירה, עשתה בתחילת שנת 2015, מספר ניסיונות מצומצם על מנת לשבץ את העותר בתפקיד ההולם את מגבלותיו, ניסיונות שנראה כאילו נעשו על מנת לצאת לידי חובה.

לדוגמא, הוא זומן לראיון במשטרת בית דגן, כאשר אם הגעתו הודיעו לעותר כי המשרה אוישה, בהמשך הוזמן למחלקת תביעות של משטרת ישראל בבאר שבע, שם הודיעו לעותר כי המסגרת העבודה הוא ייאלץ להרים ארגזים במשקל רב ולגובה והכל, כאשר ידוע זה מכבר כי העותר מוגבל בהרמת משקלים. השוטר גם הוזמן לתפקיד של שומר עצורים כאשר ידוע על פי המסמכים הרפואיים, כי תפקיד זה מנוגד להמלצת הוועדה הרפואית. בסופו של דבר, הוחלט על ידי וועדה רפואית משטרתית, כי הוא אינו יכול להמשיך לעבוד כשוטר והוא נאלץ לפרוש מהשרות.

השוטר, עשה ניסיונות רבים מספור על מנת לשנות החלטה זו של המשיבה, לגרום להחזרתו לשרות במשטרת ישראל ולהימנע מפניה לבית המשפט וביו השאר בתחילת שנת 2016, נפגש עם ניצב גילה גזיאל בתפקידה כראש אגף משאבי אנוש במשטרת ישראל, אשר הבטיחה לעותר כי לאחר הצגת אישורים רפואיים, ניתן יהיה למצוא לו תפקיד ההולם את מגבלותיו במשטרת ישראל ובו בעת, גזיאל שיבצה את העותר לתפקיד אזרח עובד משטרה ומעת לעת במהלך חלוף הזמן, הבטיחה כי המשרה במשטרת ישראל שמורה לעותר וכי היא: "תהפוך עולמות" למענו.

"הקרבתי את חיי"

בעתירה צוין כי העותר נבדק על ידי מנהל בית חולים אברבנאל, ד"ר יהודה ברוך, אשר בשתי חוות דעת מקצועיות קבע כי העותר "כשיר" לעבודה משרדית ובסיום חוות דעתו כתב: "מתאים להמשך שירות במשטרת ישראל בהתאם למגבלותיו". מומחה לרפואה תעסוקתית, בחוות דעת מקצועית ומפורטת המליץ אף הוא להחזירו לשירות במשטרת ישראל במגבלות הקיימות ואשר בסיום חוות דעתו כתב: "אני רואה בהחזרתו לשירות המשטרתי כשוטר, חשיבות טיפולית, אולם יש בכך גם משום מסר לאנשי משטרה נוספים המחרפים את נפשם מידי יום".

בעתירה ציין גם כי פנה במכתב למפכ"ל המשטרה הקודם באוקטובר האחרון, פנייה אשר לא נענתה. לאחר מכן, נפגש עם המפכ"ל הנוכחי בביתו, כמו גם עם המפכ"ל הקודם אשר הבטיחות הבטחות שווא כי יבדקו את נושא חזרתו לשרות, אך לא קרה דבר.

"העותר מודע היטב לשיהוי הניכר בהגשת עתירה זו אך יחד עם זאת, העותר עשה ככל יכולתו וכל אשר לאל ידו על מנת להימנע מפניה לבית המשפט ולא להביך את המערכת בה גדל, אותה שרת, למענה היה מוכן להקריב את חייו ואף עשה כן, שרת את המערכת בה ראה שליחות יותר מאשר מקור פרנסה. העותר נתן בידי המשיבה הזדמנויות רבות להשיב לבקשותיו הרבות, עשה ככל יכולתו על מנת למצות את ההליך מחוץ לכותלי בית המשפט ולהימנע מהגשת עתירה זו", נכתב בעתירה.

_____________________________________________

עו"ד יגאל גבאי

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות