השחיתות באשקלון: יואל דוידי נידון ל-9 חודשי מאסר על מתן שוחד

העליון החמיר בעונשו של איש העסקים, שנידון במחוזי לעבודות שירות על חלקו בפרשת השוחד של איתמר שמעוני. פס"ד זה מצטרף לערעורים נוספים שנידונו בביהמ"ש
אייל חן |
איתמר שמעוני בביהמ"ש. צילום: פלאש 90

בהמשך לפסק הדין שניתן בבית המשפט העליון בפרשייה בה הורשע בין היתר איתמר שמעוני, לשעבר ראש עיריית אשקלון, בעבירות שחיתות שלטונית, השית בית המשפט העליון עונש של 9 חודשי מאסר בפועל על יואל דוידי, שהורשע במתן שוחד לשמעוני.

דוידי הורשע בבית המשפט המחוזי בעבירת מתן שוחד ובעבירות מס, ונגזרו עליו 9 חודשי מאסר לריצוי בעבודות שירות, לצד עונשים נלווים. הפרקליטות הגישה ערעור לבית המשפט העליון, במסגרתו ביקשה להחמיר את עונשו של הנאשם ולהשית עליו עונש מאחורי סורג ובריח, ואילו הנאשם ערער על עצם הרשעתו.

דוידי סירב תחילה למתווה שהוצע על ידי בית המשפט העליון לסיום ההליך, ולפיו הרשעתו תיוותר על כנה ועונשו יוחמר למאסר בן 9 חודשים שירוצה מאחורי סורג ובריח. עתה, הודיע לבית המשפט כי הוא מקבל את הצעת בית המשפט, חזר בו מערעורו, ומסכים להחמרת עונשו.

עבירת שוחד נוספת לשמעוני

כזכור, על פי המתווה, קיבל בית המשפט העליון את ערעור הפרקליטות והרשיע את שמעוני בעבירה נוספת של קבלת שוחד במקום עבירה של הפרת אמונים בה הורשע בבית המשפט המחוזי. כן הותיר בית המשפט על כנו עונש של 4 שנות מאסר בפועל שנגזר על שמעוני, והחמיר בעונשו של עוזרו משה פונטה ל-14 חודשי מאסר בפועל, במקום 9 חודשי עבודות שירות שהוטלו עליו.

בנוסף, דחה בית המשפט העליון את ערעורו של עופר שמעוני והותיר על כנו עונש של 14 חודשי מאסר בפועל. ערעור המדינה על זיכוים של משה פונטה ושרון מילר מעבירת שוחד באישום אחר, נדחה בהסכמת הצדדים, וכן זוכה שמעוני מעבירה של הלבנת הון.

שחיתות שלטונית

ברקע לכתב האישום שהוגש נגד שמעוני וארבעה נאשמים נוספים- עופר שמעוני, משה פונטה, יואל דוידי ושרון מילר, עומדים הסכמי פיצוי עליהם חתם איתמר שמעוני, בהיותו ראש עיריית אשקלון, עם שתי נשים שטענו כי פגע בהן מינית. סך כל הוצאותיו של שמעוני בקשר עם הסכמי הפיצוי עמד על למעלה ממיליון שקלים, סכום אותו ביקש לממן ממקורות חיצוניים. את משימת גיוס הכספים הטיל שמעוני על אחיו, עופר, ועל חברו הקרוב משה פונטה.

כתב האישום כלל 5 אישומים שונים, אשר ייחסו לנאשמים, כל אחד לפי חלקו, גיוס כספים לטובתו של שמעוני, בחלקם מיזמים בעלי אינטרסים בעיר אשקלון, וזאת בידיעתו של שמעוני. בנוסף, ייחס כתב האישום לשמעוני קבלת סכום של 575 אלף שקלים, מבלי שבירר את מקורו, מה שהעמיד אותו במצב של ניגוד עניינים פוטנציאלי, שמא בעתיד יידרש להחליט בעניינם של נותני הכסף, כראש עיר.

ערעור לביהמ"ש העליון

בית המשפט המחוזי בתל אביב הרשיע את איתמר שמעוני בקבלת שוחד, וכן בעבירות של מרמה והפרת אמונים (במקום עבירת שוחד שיוחסה לו בכתב האישום) והלבנת הון, והשית עליו עונש של 4 שנות מאסר בפועל, מאסר על תנאי וקנס בסך של 400 אלף שקלים.

עופר שמעוני הורשע בעבירה של לקיחת שוחד והלבנת הון, ונידון לעונש של 14 חודשי מאסר בפועל. משה פונטה הורשע בשתי עבירות של מרמה הפרת אמונים (במקום עבירת שוחד שיוחסה לו בכתב האישום), ונידון לעונש של 9 חודשי מאסר לריצוי בעבודות שירות. יואל דוידי הורשע בעבירה של מתן שוחד ונידון לעונש של 9 חודשי מאסר לריצוי בעבודות שירות. שרון מילר זוכה מעבירת מתן שוחד שיוחסה לו.

המחלקה הפלילית בפרקליטות המדינה הגישה לבית המשפט העליון ערעור על מספר רכיבים בהכרעת הדין. כל הנאשמים ערעורו מנגד הן על עצם הרשעתם והן על העונש. המדינה ביקשה להרשיע את איתמר שמעוני ומשה פונטה בעבירות שוחד, מהן זוכו ותחתן הורשעו בעבירה של הפרת אמונים בצוותא. זאת בשל סכום של 100 אלף שקלים שהעביר איש העסקים משה מגנזי לפונטה עבור שמעוני, ופונטה עשה בהם שימוש לטובת תשלום עבור הסכמי הפיצוי של שמעוני.

בהודעת הערעור נטען, בין היתר, כי בעצם הרשעתם של שמעוני ופונטה בעבירה של הפרת אמונים במקום בעבירה של שוחד, חל כרסום בהלכות הברורות של בית המשפט העליון שנקבעו במהלך השנים בכל הקשור לעבירת השוחד בנסיבות של "שלח לחמך". בית המשפט המחוזי קבע, כי לשמעוני כראש עיר לא הייתה זיקה ממשית לאינטרסים של נותן השוחד- יזם אשר פעל בתחומי העיר אשקלון, להבדיל מזיקה כללית, ועל כן לא הייתה לשמעוני ציפייה שהוא יפרע את השטר עם הצטלבות הדרכים בינם בעתיד.


עו"ד אסף גל

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות