במסגרת העבודה? שוטרים צילמו נערים רוחצים בעירום ויפצו אותם

הקטינים, בני 12 ו-13, טבלו במעיין נסתר בסמוך ליצהר והבחינו בכוחות הביטחון מתעדים אותם. ביהמ"ש קיבל את עמדתם לפיה פגעו בפרטיותם: "התעלמו מזכויותיהם"
גילי סיוון-כהן |
אילוסטרציה envato

שופט בית משפט השלום בירושלים, מרדכי בורשטין, קבע כי על המשטרה לפצות בארבעים אלף שקלים, כולל הוצאות משפט, שלושה ילדים שצולמו על ידי שוטרים בעודם טובלים בעירום במעיין ביצהר. השופט קיבל את טענות הילדים לפגיעה בפרטיות ובצנעת הפרט ומתח ביקורת על התנהלות השוטרים באירוע.

המקרה אירע בקיץ לפני כארבע שנים, עת שלושת הילדים טבלו בעירום במעיין סמוך ליצהר. הילדים, אחד בן 12 וחצי ושניים בני 13, ירדו למעיין עם כלבתו של אחד מהם אשר היתה קשורה ברצועה נמתחת שחסמה את הכביש המוביל למקום. מאחורי הילדים הופיע ג'יפ מג"ב, שצפר לילדים בכדי שיפנו את המעבר. הילדים משכו את הכלבה לעברם על מנת לפנות את הכביש, ורצו למעיין.

מדובר במעיין המוסתר מעין הציבור, מקורה בצילייה אטומה ומהווה מקווה אינטימי בו ניתן להוריד בגדים בצנעה לפני הטבילה. הילדים התפשטו וטבלו במעיין, כשלפתע הבחינו בשני שוטרי מג"ב שנכנסו אל מתחת לצילייה. השוטרים צילמו את הילדים עם מכשירי הפלאפון האישיים שלהם ועם מצלמה נוספת, מה שגרם לילדים להיצמד לדפנות המעיין בכדי להסתתר. הילדים ביקשו מהשוטרים לצאת בכדי לאפשר להם להתלבש, ולדבר עימם בצורה מסודרת מחוץ למעיין.

ביהמ"ש: "זה לא היה נחוץ"

השוטרים הסכימו, אולם חזרו למקום שנית תוך זמן קצר ביותר, ובטרם הספיקו הילדים להתלבש. הילדים ניסו להסתיר את גופם ופניהם בידיים ובמגבות, וביקשו מהשוטרים להפסיק לצלמם. בסרטון ניתן לשמוע את הילדים מתחננים "למה לצלם? לא, אנחנו ערומים! יא גנוב. אתה מוכן לצאת? חכה, חכה". השוטר שואל אותם "אתה יכול לשים תחתונים ואני אצלם אותך?", והילדים עונים "כן, תצא, צא". לאחר מכן חוזר השוטר ומצלם אותם שוב, הילדים מסתתרים ואומרים "למה, אבל למה?" והשוטר עונה "אני חייב". הילדים משיבים "יא דפוק, אנחנו ערומים. בואנה, אתה מוכן לצאת?".

בהחלטתו מתח השופט ביקורת על התנהלות השוטרים באירוע ולאחריו. "לא נערך דוח פעולה ובנוסף אחד השוטרים אישר כי השוטרים תיאמו גרסאות. כך מסר אחד מהשוטרים במח"ש: "הוא רשם לי באותיות בעברית במשמעות ערבית: שהגרסה השניה היא זו הנכונה ולזכור אותה".

"די בהודאה זו כדי לפגום משמעותית בגרסת השוטרים" טען השופט והוסיף לגבי צילום הילדים בעירום כי "חרף העובדה שהשוטר היה מודע למצבם של הקטינים, למשך הזמן הנדרש על מנת להתלבש ולכך שהם לא לבושים, המשיך השוטר לעשות שימוש במצלמה המבצעית. לא היתה כל נחיצות ודחיפות להיכנס בשנית למקום ואף לא נשקפה כל סכנה המצדיקה כניסה נוספת… הצילום הנוסף והמיותר חרג באופן ממשי מההתנהלות הנדרשת, תוך התעלמות מזכויות הקטינים".

__________________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופט מרדכי בורשטין

___________________________________________________

עו״ד פלילי ניר ליסטר

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות