עונש כבד לעבריין מס – 6 שנות מאסר ו-1.2 מיליון שקלים קנס

שופטת ביהמ"ש השלום בב"ש, שרה חביב, גזרה את העונש על תושב הדרום שהורשע בשורה של עבירות לאחר ניהול הוכחות: "עבריין מס משית על הציבור נטל כבד יותר"
רונן לוי |
השופטת שרה חביב. צילום: הרשות השופטת

שופטת בית משפט השלום בבאר שבע, שרה חביב, גזרה שש שנות מאסר, מאסר על תנאי וקנס של 1.2 מיליון שקלים, על תושב הדרום, שהורשע לאחר שמיעת ראיות בשורה של עבירות לפי חוק מס ערך מוסף ועבירות לפי פקודת מס הכנסה.

השופטת חביב ציינה כי מדובר בהליך שמתנהל שנים ארוכות, בין היתר בשל מחדלי הנאשם.

"עבריין מס אשר מתחמק מתשלום מס משית על כלל הציבור נטל כבד יותר, אם באופן ישיר – בקביעת נטל מס גבוה יותר שנדרש כדי לממן את הפעילות הציבורית, ואם באופן עקיף – בהחסרת שירותים ציבוריים שיכולים היו להינתן, לו ההכנסות ממיסוי היו גבוהות יותר. בעבירות כגון אלה שביצע הנאשם יש קריאת תיגר על האמנה החברתית בבסיסה עומדת הקופה הציבורית המושתתת על מערכת גביית 'מס אמת'", לשון גזר הדין.

כנגד הנאשם הוגש כתב אישום המונה חמישה אישומים בין השאר יוחסו לנאשם 109 עבירות של ניכוי מס תשומות מבלי שהיה לגביו מסמך, 109 עבירות של הכנה או קיום, או הרשה לאחר להכין או לקיים, פנקסי חשבונות כוזבים או רשומות אחרות כוזבות, במזיד, בכוונה להתחמק מתשלום מס, שימוש במרמה עורמה או תחבולה, או הרשה לאחר להשתמש במרמה מרמה או תחבולה.

אילוסטרציה envato

109 עבירות לפי פקודת מס הכנסה, המדובר במס תשומות בסך כולל של כ-11 מיליון שקלים על סמך 109 מסמכים הנחזים להיות חשבוניות מס על שם 8 עוסקים שונים זאת במהלך החודשים שבין פברואר 2011 ועד ספטמבר 2013.

עוד הוא הואשם ב-8 עבירות של ניכוי מס תשומות ללא מסמך במטרה להתחמק או להשתמט מתשלום מס ו-8 עבירות של מסירת דוח הכולל ידיעה כוזבת, במטרה להתחמק או להשתמט מתשלום ממדובר בעבירות שבוצעו בין מרץ 2012 ועד אוקטובר 2012 ומס התשומות בגין אישום זה עומד על סך של כ-6 מיליון שקלים.

חשיבות ההרתעה

השופטת חביב ציינה בגזר הדין כי התנהלות ההגנה היא שהובילה הלכה למעשה להתמשכות ההליך המשפטי. "יש לדחות את טענת הנאשם כי נגרם לו עינוי דין בשל השיהוי בניהול ההליך", כתבה השופטת בגזר הדין. "הטענה נדחתה במסגרת הכרעת הדין ועלתה בסיכומי ההגנה והיא עולה במובלע גם במסגרת דנן. כתב האישום הוגש תוך פרק זמן סביר מסיום החקירה, וההליך בפניי התנהל בשקדנות ראויה מצד בית המשפט והמאשימה. העיכובים בניהול ההליך המשפטי רובצים לפתחו של הנאשם. אין בשיהוי דנן ככל שנגרם, כדי להביא להקלה משמעותית בענישתו של הנאשם בהליך זה, או כדי לעמעם את חומרת המעשים המיוחסים לו". לדברי השופטת, "ניתן ללמוד בבירור כי היה בידי הנאשם הכח לקצר את הימשכות ההליך באופן משמעותי".

בהמשך, הדגישה השופטת חביב כי עבירות המס מגלמות פגיעה קשה בכלכלת המדינה ובמשק, ופגיעה בערך השוויון שכן כתוצאה מעבירות אלה, נטל המס נופל באופן שאינו שוויוני על אלה הפועלים כדין.

"ישנה פגיעה נוספת בערכים של סולידריות חברתית", כך לפי גזר הדין, "שכן במדינת ישראל נהוג משטר מס יחסי אשר אמור להביא לחלוקה שוויונית וצודקת יותר של משאבים. עבריין מס אשר מתחמק מתשלום מס משית על כלל הציבור נטל כבד יותר, אם באופן ישיר – בקביעת נטל מס גבוה יותר שנדרש כדי לממן את הפעילות הציבורית, ואם באופן עקיף – בהחסרת שירותים ציבוריים שיכולים היו להינתן, לו ההכנסות ממיסוי היו גבוהות יותר. בעבירות כגון אלה שביצע הנאשם יש קריאת תיגר על האמנה החברתית בבסיסה עומדת הקופה הציבורית המושתתת על מערכת גביית 'מס אמת'".

עוד הוסיפה: "לאור העובדה כי מדובר בעבירות שביצוען פשוט וקל יחסית ואכיפתן קשה מן העבר האחר, נקבע כי יש לנקוט ביד קשה בעברייני המס, הן משיקולים של גמול והלימה, והן על מנת להרתיע עברייני מס פוטנציאליים".


לצפייה ודירוג כבוד השופטת שרה חביב


עו"ד יניב איש – שלום

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות