10 חודשי מאסר לעורכת דין שהורשעה בהברחת סמים לכלא

ביהמ"ש בנתניה קבע כי עו"ד שיר סנדלר פגעה בניהול התקין של בית הסוהר, תרמה להגברת האלימות בין כתליו וגרמה לנזק לציבור הסנגורים: "חובה להוקיע את המעשים"
רונן לוי |
משפחת חרירי - אילוסטרציה
אילוסטרציה

שופט בית משפט השלום בנתניה, גיא אבנון, גזר 10 חודשי מאסר בפועל וקנס בסך 5,000 שקלים על עורכת הדין שיר סנדלר, שהורשעה בכך שסיפקה סמים והעבירה חפץ מסוכן לאסירים בבית הסוהר. "העונש שנגזר על הנאשמת יש בו כדי לבטא, בין השאר, את שפל המדרגה אליו הגיעה, ואת התהום הפעורה בין מעשיה לבין האמון שבית המשפט נותן וימשיך לתת בציבור עורכי הדין. בית המשפט מחויב להוקיע את מעשיה של הנאשמת, ולהדגיש כי מדובר בחריג שבחריגים הראוי לעונש בהתאם", נכתב בגזר הדין.

על פי כתב האישום בו הורשעה סנדלר, במסגרת עיסוקה כעורכת דין סיפקה סמים לאסיר בבית הסוהר, כ-38 גרם חשיש ו-3.5 גרם קנבוס. בהזדמנות נוספת העבירה לידיו חפץ אסור מסוכן. היא הורשעה בהתאם להודאתה והופנתה לקבלת תסקיר מבחן.

מכתב האישום עולה כי במהלך חודש דצמבר 2019 פנה אליה גורם מסוים ומסר לה כי הוא מעוניין למסור לה "כסף" אותו תעביר לאסיר אמיר עיסא בבית הסוהר "רימונים".

בחלוף ימים אחדים, כך מתואר באישום, נפגשו האחר והנאשמת בסמוך למקום מגוריה של הנאשמת, שם העביר לה האחר אריזה מגולגלת ובה חומר שאסור להכניסו לבית הסוהר. במהלך שבוע תמים ובכל מקום בו שהתה, נשאה עמה הנאשמת את החומר בין חפציה האישיים. בתום אותו השבוע הגיעה לכלא מתוקף עבודתה כעורכת דין, במטרה לפגוש את האסיר ולהעביר לו את החומר. כך נעשה, ובתמורה שולם לה סך של 2,981 שהועבר לה באמצעות שירות העברת כספים בדואר ישראל ("מזומן בזמן").

באירוע נוסף המתואר בכתב האישום, ביקש האחר מהנאשמת להיפגש עמו פעם נוספת. זו הפעם נפגשו השניים בכפר קאסם. בפגישה זו נכח אדם נוסף שזהותו אינה ידועה למאשימה, אשר העביר לנאשמת מעטפה ובה שתי אריזות שהכילו את הסמים. הנאשמת חשדה שהמעטפה הכילה סמים, אך נמנעה מלפתוח אותה. גם פעם נשאה את המעטפה בין חפציה האישיים במשך שבוע תמים, עד אשר הגיעה לכלא, פגשה את האסיר בחדר המיועד למפגש בין עורכי דין ואסירים, ומסרה לו את הסמים.

"פגיעה בניהול התקין של הכלא"

בגזר הדין צוין כי החדרת סמים אל בין כותלי בית הסוהר ואספקתם לכלואים פוגעת באופן ישיר בניהולו התקין של בית הסוהר ותורמת להגברת פשיעה ואלימות בין כתליו. הנאשמת סנדלר, כך לפי גזר הדין, ניצלה את מעמדה כעורכת דין כדי לאפשר את ביצוע המעשים ו"בכך פגעה הנאשמת הן במעמדם הציבורי של עורכי הדין – 'officers of court', והן במערכת היחסים בין ציבור עורכי הדין הנורמטיבי, הנותן שירות ללקוחותיו – לבין שירות בתי הסוהר".

לדברי השופט, מעשים מסוג אלו שביצעה הנאשמת גורמים לשב"ס להקשות על עורכי הדין המגיעים לבתי הסוהר כעניין של יום ביומו כדי לבצע את עבודתם, ולהצר את צעדיהם, "תוך פגיעה ישירה לא רק בעורכי הדין וברווחתם, אלא גם בציבור העצורים והאסירים הזכאים לקבל שירות מעורכי הדין", נכתב במסגרת גזר הדין על מגוון נסיבות לחומרה.

בהמשך, נשקלו על ידי בית המשפט נסיבותיה האישיות של הנאשמת, בחורה צעירה, נעדרת הרשעות קודמות, אשר כעולה מתסקיר המבחן והראיות לעונש, שאפה למצוינות בכל תחום בו עסקה: בלימודים, בצבא ובעבודתה כגננת. נתוניה המקצועיים מרשימים ומלמדים על השקעה ומסוגלות.

שפל המדרגה

עוד צוין, כי הנאשמת הצטיינה בעיסוקה כגננת, והשקיעה מזמנה ומרצה גם מחוץ לשעות העבודה ומעבר למקובל. במהלך הטיעונים לעונש העידו שתי אמהות לפעוטות בהם טיפלה הנאשמת כגננת, והובאו עשרות מכתבי הערכה מהורים. כן נלקחה בחשבון התמודדותה של הנאשמת עם מצוקה כלכלית ורגשית ושיתוף הפעולה שלה עם גורמי האכיפה, תוך "נידוב" פרטים שלא היו ידועים לחוקריה אודות האירוע הראשון.

בית המשפט בחר להדגיש את פגיעת מעשיה של הנאשמת בציבור עורכי הדין בכלל ועורכי הדין הפליליים בפרט, אלו העושים עבודתם נאמנה בייצוג מקצועי של לקוחותיהם, מתייצבים בכל שעה משעות היממה בתחנות המשטרה ובבתי המעצר כדי ליתן ייעוץ, וראויים להכרה כקצינים נאמנים של בית המשפט.

נקבע כי העונש שייגזר על הנאשמת, "יש בו כדי לבטא, בין השאר, את שפל המדרגה אליו הגיעה, ואת התהום הפעורה בין מעשיה לבין האמון שבית המשפט נותן וימשיך לתת בציבור עורכי הדין. בית המשפט מחויב להוקיע את מעשיה של הנאשמת, ולהדגיש כי מדובר בחריג שבחריגים הראוי לעונש בהתאם".

_________________________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופט גיא אבנון

_________________________________________________________

עו"ד מאיר אלמקייס

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות