הדיירים הקשישים ביקשו מעלית – בעיריית חיפה סירבו

ביהמ"ש לעניינים מקומיים מתח ביקורת על מוסדות התכנון בעירייה, שסירבו להקל על הדיירים ודחו אותם במשך 7 שנים, וקבע כי "לא העניקו משקל ראוי לזכות ההנגשה"
גילי סיוון-כהן |
אילוסטרציה Envato

שופטת בית המשפט לעניינים מנהליים בחיפה, בטינה טאובר, התירה לדיירים מבוגרים וחולים בעיר להקים גשר ומעלית, שיאפשרו להם להגיע לדירותיהם מבלי לעלות במדרגות הרבות שמובילות לבניין, זאת לאחר שמוסדות התכנון דחו את בקשתם להקים מעלית וגשר. השופטת קבעה כי המוסדות לא העניקו משקל ראוי לזכות ההנגשה וחייבה את ועדת הערר והוועדה המקומית בהוצאות ושכ"ט עו"ד בסך 15 אלף שקלים.

במשך למעלה מ-7 שנים, ניסו הדיירים לקבל אישור לבנות גשר ומעלית שיאפשרו להם להגיע בקלות לדירותיהם ולרחוב. הבניין בו הם מתגוררים בחיפה, בנוי על שיפוע והגישה היחידה אליו היא באמצעות מדרגות רבות שהם לא יכולים לעלות או לרדת בהן בשל מצבם. לפני כשנתיים הוועדה המקומית דחתה את התוכנית שהגישו וגם בוועדת הערר נדחתה הבקשה בדעת רוב, בטענה שהיא סוטה משמעותית מהתוכניות שחלות על המקום ותגרום לפגיעה בנוף של הדיירים בבניין הסמוך.

שני חברי ועדת הערר, שהיו בדעת מיעוט סברו שיש לאשר את הבקשה, מאחר ולטענתם השיקול הראשון במעלה הוא להעניק הזדמנות שווה ואורח חיים סביר והוגן לאוכלוסייה מוגבלת בתנועה, וציינו שלדעתם התוכנית המתוקנת לא תגרום לפגיעה משמעותית, אם בכלל, בסביבה או בנוף.

"משימה בלתי אפשרית"

אחד הדיירים החליט לא לוותר ובעתירה שהגיש נגד מוסדות התכנון, הוא ביקש שבית המשפט יאמץ את דעת המיעוט של ועדת הערר. בין היתר נטען כי החלטת הרוב פוגעת בזכות היסוד שלו להנגיש את הבניין בו הוא מתגורר ולחיות בכבוד בביתו. מנגד, ועדות התכנון התנגדו להתערבות בהחלטתם המקצועית והדגישו כי דעת המיעוט כשמה כן היא – דעת מיעוט. צוין כי אין ספק שזכות ההנגשה היא זכות מאוד חשובה אבל כמו כל זכות אחרת, היא לא מוחלטת ויש לאזן אותה מול שיקולים ואינטרסים אחרים.

בסיכומו של דבר, השופטת טאובר קיבלה את העתירה לאחר שציינה כי בדעת הרוב של ועדת הערר נפל פגם כיוון שלא העניקה משקל ראוי לזכות ההנגשה החשובה שקיבלה ביטוי בין היתר בחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות ואישרה לעותר להתקין את המעלית והגשר, בכפוף לכך שייבנה מחומרים שקופים או קלים.

השופטת קבעה, כי אמנם התוכנית של העותר תדרוש מספר הקלות אבל אי אפשר להתעלם מכך שדעת המיעוט, שבה תמך הנציג המקצועי בתחום התכנוני, המליצה לקבל אותה בכל זאת.

"דעת הרוב של ועדת הערר נהגה באי סבירות עת התעלמה מנסיבותיו המיוחדות של המקרה, ובכך גרמה, כפי שגם סברה למעשה דעת המיעוט של ועדת הערר, לפגיעה קשה ובלתי מוצדקת בזכותם של העותר ושאר המבקשים אשר ביקשו להנגיש את דירותיהם לרחוב", כתבה השופטת וציינה כי מדובר בארבעה דיירים מבוגרים וחולים שנדרשים לעלות ולרדת מדרגות רבות כדי לביתם ולרחוב, ועבורם זו משימה כמעט בלתי אפשרית.

____________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופטת בטינה טאובר

_____________________________________________

עו"ד גיל אלימלך

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות