איך יחושבו דמי המחייה של חייבים המפרנסים משפחות?

שר המשפטים פרסם טיוטת תקנות להערות הציבור שיקבעו כיצד יחושב התקציב בהתאם ליכולות החייב, אורחות חייו וגובה הכנסתו. המטרה: להפחית דיונים משפטיים בנושא
דניאל בן חמו |
אילוסטרציה envato

שר המשפטים, גדעון סער, פרסם טיוטת תקנות להערות הציבור על דרך החישוב של דמי המחייה לחייבים המפרנסים את משפחותיהם, כשמדמי המחייה שייקבעו תחויב נגזרת חובת התשלומים לקופת הנשייה. ההוראות שייקבעו יאפשרו קביעת תשלום לקופה, המותאם ליכולות החייב, ויגדילו את השוויון בין חייבים בעלי מאפיינים אובייקטיביים דומים וכן יסייעו בהפחתת העומס על המערכת, שכיום מאופיין בריבוי התדיינות משפטית בנוגע לגובה התשלום.

קביעת כללים ברורים לחישוב דמי המחיה נועדה לאפשר קביעת תשלום לקופה המותאם ליכולותיו של החייב ולהגדיל את השוויון בין חייבים בעלי מאפיינים אובייקטיבים דומים. קביעת כללים ברורים תסייע גם בהפחתת העומס הרב המוטל על המערכת הנובע מריבוי התדיינויות משפטיות בנוגע לקביעת גובה התשלום המוטל על החייב.

שר המשפטים גדעון סער בכנסת. צילום: פלאש 90

תלות היקף ההכנסה

המנגנון המוצע בתקנות לחישוב דמי המחיה של החייב, שעל בסיסן כאמור, נקבע התשלום החודשי, מבוסס על גובה הכנסתו של התא המשפחתי ויתרונו בכך, שהוא אינו נדרש לשנות באופן דרסטי את אורחות חייו. המודל המוצע קובע, שגובה דמי המחיה שיוותרו בידי החייב מתוך הכנסתו יחושב באופן מדורג כתלות בהיקף ההכנסה, כאשר מדרגת ההכנסה הראשונה במודל נקבעה כגובה קצבת הבטחת הכנסה הנקבעת בהתאם לגילו, הכנסתו והרכב התא המשפחתי של החייב.

ככל שהיקף הכנסה של התא המשפחתי הולך ועולה, כך הולך וקטן הסכום שיוותר בידי התא המשפחתי, מתוך כל מדרגת ההכנסה הנוספת, עד לשיעור מינימלי של 25% מתוך מדרגת ההכנסה העליונה, שבטיוטת התקנות. קביעת התשלום המינימלי במדרגה העליונה נועדה להבטיח, כי לחייב יוותר בכל רמת הכנסה תמריץ להגדיל את הכנסתו.

טיוטת התקנות גובשה על ידי צוות בין משרדי, שכלל נציגים של הממונה על הליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי, ייעוץ וחקיקה, סיוע משפטי, משרד האוצר ומשרד הרווחה. במסגרת עבודתו פרסם הצוות קול קורא לקבלת הערות ציבור. בנוסף, הצוות פנה מיוזמתו לגורמים שונים בהם אנשי אקדמיה כדי לקבל עמדתם.

עו"ד יוסף שמחון

עו"ד יוסף שמחון: "יש להסדיר את נושא עיקול השכר"

עו"ד יוסי שמחון, המתמחה בתחום חדלות הפירעון, התייחס למהלך ואמר: "ראשית, יש לברך על שינוי המגמה לכיוון עידוד הגדלת ההכנסה ושיפור הפרנסה. שנית, יש להסדיר גם את עניין עיקול השכר. כיום בעת קבלת צו עיקול מאת לשכת ההוצל"פ כל חשב שכר עושה כטוב בעיניו. חוק הגנת השכר לא קובע באופן מפורש כמה להותיר בידי החייב. לפיכך נוצר חוסר אחידות מובהק".

______________________________________________________________

עו"ד יוסף שמחון

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות