האם מי שנפגעה מינית במהלך שירותה זכאית לפיצוי מהצבא?

חיילת משוחררת תבעה את משרד הביטחון בטענה כי בעקבות תקיפה מינית שעברה במהלך שירותה הצבאי נותרה נכה. ביהמ"ש דחה אותה על הסף: "המדינה חסינה"
גילי סיוון-כהן |
חיילת באימון (למצולמת אין קשר לנאמר בידיעה), צילום ארכיון: יניב נדב, פלאש 90

שופטת בית משפט השלום בבאר שבע, אורית ליפשיץ, דחתה תביעת חיילת משוחררת נגד משרד הביטחון, בשל פגיעה מינית שעברה במהלך שירותה הצבאי. השופטת קיבלה את טענת משרד הביטחון כי לאחר שהחיילת הוכרה כנכה בשל אותם מעשים קיימת למדינה חסינות מפני תביעה אזרחית.

התובעת, התלוננה כנגד הנתבע השני בתיק בגין עבירות מין שביצע בה. נגד הנתבע השני נפתח תיק חקירה ואף הוגש כנגדו כתב אישום משמעתי והוא הורשע בהתנהגות שאינה הולמת. לאחר ההרשעה הגישה התובעת תביעה לקצין התגמולים בהתאם לחוק הנכים, בגין אותה פגיעה מינית מושא כתב האישום והתובעת הוכרה ע"י קצין התגמולים כנכה על פי חוק הנכים וכמי שנפגעה תוך ועקב ישרותה הצבאי, כמפורט בחוק הנכים.

בתחילה, כך לפי התביעה, נקבעה לה דרגת נכות בשיעור של 10% ע"י הוועדה הרפואית העליונה לערעורים של קצין התגמולים ולאחר שהגישה תביעת נזקי גוף נגד מדינת ישראל וכנגד הנתבע מס' 2, אשר נגרמו לה בעת שירותה הצבאי, לטענת התובעת, בהתנהלותו של הנתבע כלפיה והעבירות המיניות שבגינן בסופו של יום הורשע, נגרמה לה נכות נפשית. לפני מספר חודשים ניתנה החלטת הועדה הרפואי העליונה של משרד הביטחון, באשר לדרגת נכותה ונקבעה לתובעת נכות יציבה בשיעור של 15%.

מדינת ישראל טוענת כי דין התביעה להידחות על הסף משני טעמים: האחד, הינו עקרון ייחוד עילה. לגישתה, סעיף 6 לחוק הנזיקין האזרחיים (אחריות המדינה), קובע פטור מאחריות המדינה בנזיקין בשל חבלה שאירעה תוך ועקב שירות צבאי. מכאן, שלחייל הנפצע בתקופת ועקב שירותו הצבאי, לא עומדת עילת תביעה בנזיקין נגד המדינה, וההסדר הייחודי והיחידי באמצעותו הוא יכול לקבל תגמולים הוא חוק הנכים.

חסינות אזרחית

עוד נטען, כי משהתובעת הוכרה כנכה על פי חוק הנכים ובשים לב להוראות החוק ויחוד העילה, המסקנה המתבקשת לגישת הנתבעת הינה, כי למדינה עומדת חסינות מפני תביעה בגין האירועים מושא התביעה. הטעם השני המצדיק לטענת הנתבעת דחייתה של התביעה על הסף מחמת התיישנותה.

השופט ליפשיץ שקיבלה את בקשת המדינה, דחתה את התביעה על הסף מחמת ייחוד עילה, כאשר סעיף 6 לחוק הנזיקים האזרחיים קובע את חסינותה של המדינה מפני תביעות נזיקין במקרה של חבלה ומחלה שנגרמו לחייל בתקופת שירותו הצבאי ועקב שירותו הצבאי.

"בשורה של פסקי דין", כתבה השופטת בהחלטתה, "עמדו בתי המשפט על תכליתה של הוראת החסינות הנ"ל. נקבע כי חוק הנזיקים האזרחיים וחוק הנכים יצרו הסדר סימטרי, לפיו מן הצד האחד, אין בידי חיילים שנפגעו בתוך ועקב שירותם לתבוע את המדינה על נזקיהם והמדינה פטורה מאחריות על בסיס אשם לפגיעה, ומן הצד האחר, יזכו החיילים לתגמולים על פי חוק הנכים תוך השתת אחריות מוחלטת על מדינה".

עוד הוסיפה השופטת ליפשיץ: "את טענת התובעת לפיה היות ונזקים מושא התביעה הינם שונים ואחרים מהנזקים שנתבעו במסגרת חוק הנכים, יש לדחות את טענות הנתבעת, אין לי אלא לדחות. אין ספק שהמדובר בנזקים אשר לטענתה נגרמו לה בגין אותם אירועים אשר בגינם היא הוכרה כ"נכה" על פי חוק הנכים ואשר טענתה כי אירועים אלו היו במהלך שירותה הצבאי ועקב שירותה, התקבלו ע"י קצין התגמולים. מכאן שהמדובר באותה עילת תביעה, ובשל יחוד העילה, דין טענת התובעת בעניין, להידחות".

_____________________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופטת אורית ליפשיץ

______________________________________________________

עו"ד דנה נוף‏

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות