ביקורת על קק"ל: "מינויים פוליטיים ואי סדרים כספיים"

רשמת ההקדשות, שבחנה את הדוח שבדקת את התנהלות החברה בשנים 2014-2017, קבעה כי אף שחלק מהליקויים תוקנו יש להמשיך ולערוך שינויים בליווי גורם מלווה שימונה על ידה
מעיין לביא |
צילום: רוני שיצר, פלאש 90

לאור דו-שיח מקדם ומתמשך והנחיות מקדמיות, שהתקיימו בין רשמת ההקדשות לקק"ל, שבעקבותיהם תוקנו חלק מהליקויים, קבעה רשמת ההקדשות כי המשך תיקון הליקויים הנדרשים בהתנהלות קק"ל יבוצע בליווי גורם מלווה שימונה על ידי רשמת ההקדשות.

הביקורת, שקיימה יחידת רשם ההקדשות במשרד המשפטים, באמצעות משרד רו"ח כהן וסלובודיאנסקי, על התנהלות קק"ל, הצביעה על פגמים מהותיים בהתנהלות קק"ל בשנים האמורות, כגון: העברת כספים לגופים שונים, בעלי זיקה פוליטית שלא לקידום מטרותיה, ללא נהלים וקריטריונים סדורים, העסקה שלא באמצעות הליכים תחרותיים ועוד.

במסגרת דו-שיח של רשמת ההקדשות עם קק"ל, הביעה האחרונה נכונות לתיקון ליקויים מרחיק לכת, אשר חלקו אף יושם במהלך הביקורת ובסמוך לה, בין היתר במסגרת שיח מקדים ושוטף עם רשמת ההקדשות.

בשנים האחרונות קיימה יחידת רשם העמותות והחל"צ ברשות התאגידים, באמצעות משרד רו"ח כהן וסלובודיאנסקי, הליך ביקורת עומק בקק"ל. להליך הביקורת שנערך ישנה חשיבות ניכרת, זאת לאור תפקידה המשמעותי של קק"ל במשק הישראלי מזה עשורים רבים, עוד קודם להכרזה על הקמת מדינת ישראל. יצוין, כי בשנת 2014 נרשמה קק"ל כחברה לתועלת הציבור, על ידי רשם ההקדשות.

"פגמים מהותיים בהתנהלות החברה"

בדוח הביקורת מפורטים הממצאים שנערכו בעניינה של החברה, כאשר הביקורת מזהה קשר בין אופן בחירת נושאי משרה בכירים מבין חברי דירקטוריון החברה – הממונים בהתאם להסכם קואליציוני בין גופים פוליטיים המיוצגים בדירקטוריון החברה, וכן לאופן בחירת נושאי התפקידים בדירקטוריון החברה, אשר בחירתם בפועל התבצעה על ידי גורמים הקשורים למפלגות פוליטיות – לבין הממצאים המפורטים בדוח זה.

ממצאי הביקורת מעלים, כי נפלו פגמים מהותיים בהתנהלות החברה, ובין היתר – כי החברה העבירה כספים לגופים שונים, בעלי זיקה פוליטית לנושאי משרה בחברה, שלא לשם קידום מטרותיה, מבלי שהיו לה באותה עת נהלים וקריטריונים סדורים להעברת הכספים, במסגרת חסויות או שיתופי פעולה.

בנוסף, כפי שעלה מהדוח, הועסקו בחברה שלא באמצעות הליכים תחרותיים, עובדים אשר היו בעלי זיקה פוליטית לנושאי משרה בכירים בחברה. נראה כי מנגנון בחירת דירקטוריון החברה ונושאי התפקידים בו, הוא מנגנון בעל מאפיינים פוליטיים, ומביא לנורמות בעייתיות שהושרשו בחברה, והוא שהביא להתנהגויות שמהוות הבסיס לממצאים שבדוח.

לצד הממצאים הנוקבים המפורטים בדוח, נכון לתקופת הביקורת, אשר היו עשויים לבסס עילת פירוק של החל"צ – המנהלת נכסים ציבוריים בשווי מיליארדי שקלים ופעילותה הציבורית היא בעלת חשיבות יתרה לציבור הישראלי – הביעה קק"ל נכונות להליך תיקון ליקויים מרחיק לכת, אשר חלקו אף יושם בתקופה זו, בין היתר במסגרת שיח מקדים ושוטף עם רשמת ההקדשות.

בשל כך הוחלט כי המשך והשלמת תיקון הליקויים הנדרשים בקק"ל יבוצע תוך ליווי של גורם מלווה שימונה על ידי רשמת ההקדשות וינחה את קק"ל לגבי אופן ביצוע תיקון הליקויים, עד להשלמתם בהתאם להוראות הרשמת, ועד אשר תנוח דעתה כי הליקויים החמורים שנמצאו בהתנהלות קק"ל תוקנו במלואם.


שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות