ביהמ"ש: "יש לחסן ילדים לקורונה גם ללא הסכמת אביהם"

שופט ביהמ"ש למשפחה בנצרת, אסף זגורי, קיבל את עמדתה של אם וקבע כי ילדיה, בני 8 ו-10, יחוסנו למרות התנגדותו של הגרוש: "טובת הקטינים היא קבלת החיסון"
גילי סיוון-כהן |
חיסון חברת פייזר
חיסון לקורונה של חברת פייזר, צילום: פלאש 90

שופט בית משפט לענייני משפחה בנצרת, אסף זגורי קיבל את עמדתה של אם לחסן את שלושת ילדיה כנגד נגיף הקורונה, זאת לאחר שהאב סירב לעשות כן. השופט קבע כי יש לחסן אותם אף ללא הסכמת האב אולם יחד עם כל זאת ובשים לב לגילאי הבנים, בני 8 ו-10, יש לחסנם ככל והם מעוניינים בכך. "בראי טובתם של הקטינים, התוצאה המתבקשת היא שיש לחסן את הקטינים כנגד מחלת הקורונה אף ללא הסכמת האב ואף ללא הליך של שמיעת הילדים או מינוי אפוטרופוס לדין בנסיבות מקרה זה. יחד עם כל זאת ובשים לב לגילאי הבנים, יש לחסנם ככל והם מעוניינים בכך", כתב השופט בהחלטתו.

על פי העתירה, האם היתה מעוניינת לחסן את ילדיה בחיסונים כנגד מגפת קורונה, בעוד לטענתה האב סרב לכך משלל סיבות ובכלל זה תפיסתו כי המגפה לא קיימת ואין בעיה בריאותית אמיתית מפניה יש להתגונן.

עוד טענה האם כי התנהגות האב בקשר למגפה אינה נורמטיבית, באופן שיש בה כדי להשליך לרעה על הקטינים. לעמדתה, הקטינים נדרשים מעת לעת לשהות בבידוד ולבצע בדיקות לקיצור תקופת הבידוד, כאשר הנטל בביצוע הנדרש הינו לפתחה, כאשר האב מסרב לבדוק את הקטינים ולשתף פעולה עם ביצוע הבדיקות הנדרשות.

האם טוענת כי היא עצמה חוסנה בהתאם לנהלי משרד הבריאות ולעומתה האב משתף את הילדים בסיפורים מפחידים לגבי השפעת הבדיקות והחיסונים.

השופט זגורי, שקיבל את טענות האם, ציין כי המימד הנוסף, המצדיק היענות בית המשפט לבקשת חיסון הילדים כנגד קורונה, הוא הטעם המערכתי. כאשר חיסון כלל האוכלוסייה או לפחות רובה מסייע בהתמודדות יעילה יותר של מערכת הבריאות עם נגיף הקורונה.

טובת הילדים כעקרון על

בהמשך ציין כי בכל הנוגע לשמיעת קולם של הילדים ורצונם, הוא הגיע לכלל דעה שהנכון הוא לא להעמיס על הילדים מעמסה נוספת בדמות שמיעת עמדתם ביחס לחיסון.

"סבורני", כתב השופט, "כי במצב זה ככלל, אין לנקוט בגישה שונה מזו שננקטה בפסקי הדין שניתנו בסוגיה זו, כאשר כאן עקרון טובת הקטינים כעקרון על, הוא שמקבל את הבכורה. לשיטתי, ברירת המחדל, שהיא גם טובת הקטינים, היא להעדיף מתן חיסון על פני אי נתינתו, זאת בראי עמדתם הברורה של המוסדות הרשמיים ושעה שלא הונחה בפניי אינדיקציה מדעית ומקצועית מהימנה, שיש בה לערער את הנחיות משרד הבריאות. באשר לעמדת הילדים ו/או שמיעת קולם, כפי שהמדינה אינה מחייבת ילדים להתחסן בחיסוני שגרה אחרים ומשאירה זו לסמכות ההורית, כך גם יש לנהוג כאשר יש סכסוך בין הורים בהקשר זה".

השופט הוסיף: "מכאן, שלטעמי יש להתיר את עריכת החיסון ולאפשר להורה המעוניין לחסן לקחת הילדים לחיסון מתאים, אך אם ילד מעל גיל מסוים מביע התנגדותו בפני רופא לחיסון באופן שהדבר אינו מתאפשר, אין לחסנו בניגוד לרצונו. אשר על כן ובראי טובתם של הקטינים, התוצאה המתבקשת היא שיש לחסן את הקטינים כנגד מחלת הקורונה אף ללא הסכמת האב ואף ללא הליך של שמיעת הילדים או מינוי אפוטרופוס לדין בנסיבות מקרה זה. יחד עם כל זאת ובשים לב לגילאי הבנים, יש לחסנם ככל והם מעוניינים בכך".

____________________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופט אסף זגורי

_____________________________________________________

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות