הבת נפטרה בגיל שנתיים – הוריה רבים על כיתוב המצבה

לאחר מותה של הפעוטה הקרע בין ההורים רק הולך וגובר: ביהמ"ש נאלץ להכריע איזה שם יהיה רשום על מצבתה ובקרוב יצטרך גם לפסוק – מי ישלם על קבורתה?
גילי סיוון-כהן |
אילוסטרציה envato

שופטת ביהמ"ש לענייני משפחה בפתח תקווה, הילה מלר שלו, קיבלה עתירת אם נגד אב של ילדה כבת שנתיים וחצי שנפטרה, כי על מצבת הילדה יירשם שמה באופן מלא, כפי שנקבע בפסק-הדין בנדון באופן הכולל את שמה הלועזי והעברי לרבות שמות משפחתם של שני ההורים. ההורים, שנקלעו לסכסוך מר שהלך והתעצם לאחרונה, דרשו מבית המשפט כי יכריע מה השם שייכתב על המצבה ומי ישלם על הוצאות הקבורה. ״אין לי אלא להצטער שעוצמת הקונפליקט ההורי לא רק שלא שכחה, לאחר פטירת הקטינה בטרם עת, אלא דומה שאף הועצמה; כל זאת שעה שלצדדים ילד משותף נוסף, אף הוא מקטני קטינים", כתבה השופטת בהחלטתה.

האם והאב הם הוריה של הקטינה, אשר למרבה הצער הלכה לבית עולמה בטרם עת. נסיבות חייה הקצרים של הקטינה קשות עד כדי טראגיות. בין השאר, כי היא נולדה מספר חודשים טרם מועד הלידה ואובחנה עם מוגבלות שכלית התפתחותית, לצד צרכים רפואיים מורכבים וכל אלו הכתיבו לה מראשית חייה את ההכרח שבקבלת טיפולים רפואיים ובשהייה בבתי חולים לסירוגין, עד למועד פטירתה.

בימיה האחרונים שהתה הקטינה פרק זמן ממושך באשפוז בבית חולים, מאחר ולא נמצאה לה מסגרת מתאימה שתוכל ליתן מענה מלא לצרכיה; בין לבין אף נדבקה בחיידק עמיד ומסוכן שהרחיק אותה עוד יותר מההיתכנות למציאת מסגרת מתאימה.

סכסוך מתמשך

ממספר ההליכים הבלתי מבוטל שהתנהלו ובחלקם עודם מתנהלים בין הצדדים בבית משפט זה החל משנת 2019, לרבות מטיבם, יש כדי ללמד על עוצמת הקונפליקט הגבוהה הקיימת בין הצדדים; כשעליהם נמנים, בין השאר, שתי תובענות לקביעת אבהות שהגיש האב, הליך לשינוי שם בעניין הקטינה; שלושה הליכים מכוח החוק למניעת אלימות במשפחה שהגישה האם והליכים נוספים בענייני קטינים ומזונותיהם.

במסגרת הבקשה עתרה המבקשת לרישום שמה של הקטינה על המצבה באופן שיירשם שמה המלא, הכולל שם פרטי לועזי, שם פרטי עברי ושני שמות משפחה של הצדדים, זאת לאחר שנודע לה כי בכוונת המשיב להשמיט את שמה הפרטי הלועזי מהכיתוב על המצבה.

השופטת שקיבלה לבסוף את בקשת האם ציינה בהחלטתה כי ״אין לי אלא להצטער שעוצמת הקונפליקט ההורי לא רק שלא שכחה, לאחר פטירת הקטינה בטרם עת, אלא דומה שאף הועצמה; כל זאת שעה שלצדדים ילד משותף נוסף, אף הוא מקטני קטינים".

"תקוותי היא", הוסיפה השופטת, "כי כשיקומו הצדדים מאבלם יתגייסו ויפעלו להפחתת הקונפליקט ביניהם, כשטובתו של בנם, לרבות כאח שכול, תעמוד לנגד עיניהם. בהינתן ההליכים התלויים ועומדים בין הצדדים, לא מצאתי להידרש במסגרת פלטפורמה רגישה ודחופה זו, לטענות נוספות של מי מהצדדים לרבות לעניין ביצוע התחשבנות כספית ביניהם בנוגע להוצאות הקבורה, זאת תוך שאלה שמורות להם; ברם, סבורני כי טוב יעשו, בסיוע באי כוחם והאפוטרופוס לדין, אם יידברו ויגיעו להסכמות שייתרו הכרעה בנדון״.

____________________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופטת הילה מלר שלו

____________________________________________________

עו"ד גלי דנילוב

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות