10 חודשי מאסר למציל שהורשע בגרימת מוות ברשלנות

גיא חייק, 29, שעבד כמציל בבריכה בפ"ת לא הבחין במשה ביסטריצר בן ה-13 שטבע ובהמשך נפטר. השופט: מטרת הענישה היא להדגיש את האחריות הגדולה"
רונן לוי |
אילוסטרציה Envato

שופט בית משפט השלום בפתח תקווה, דרור קלייטמן, גזר 10 חודשי מאסר על גיא חייק, 29, מתל אביב, לאחר שהורשע בגרימת מוות ברשלנות של נער בן 13 אשר טבע בבריכה בעיר פתח-תקוה בה שימש הנאשם מציל. "ילדים נשלחים על ידי הוריהם לבריכת השחייה בידיעה כי במקום מצוי מציל מוסמך, אשר ידאג לחיי ילדם בעת מצוקה. כפי שלמדנו באירוע זה, חוסר תשומת לב מרבית לזמן קצר, יכולה להביא לכדי מוות. מטרת ענישה זו, בין היתר להדגיש אחריות כבדה זו", כתב השופט קלייטמן בגזר הדין.

על פי כתב האישום, הנאשם שימש מציל בבריכה "תפארת הבריכה" בעיר פתח תקוה, אליה הגיע הקטין משה ביסטריצר ז"ל עם כמה מחבריו על מנת לרחוץ במקום. בשלב מסוים, בעודו שוחה במי הבריכה, החל ביסטריצר להתקשות בשחייה והחל מניף ידיו באוויר לאות מצוקה ובניסיון שלא לטבוע. לאחר כדקה, משאפסו כוחותיו, שקע ביסטריצר לקרקעית הבריכה שם שהה כ-2.5 דקות, כאשר כל אותה העת ישב הנאשם בסוכת המציל מבלי שהבחין בקטין הטובע עד שנקרא לעזרה על ידי אחד המתרחצים.

אז, כך לפי האישום, ירד הנאשם מסוכת המציל, קפץ לבריכה ומשה את ביסטריצר מהמים כשהוא מחוסר הכרה וללא דופק ונשימה. הנאשם, ואנשים נוספים אשר שהו במקום החלו בפעולות החייאה בביסטריצר עד להגעת צוות רפואי אשר פינה אותו לבית החולים, שם נפטר. בגין האמור, הוגש נגד הנאשם כתב אישום באשמת גרימת מוות ברשלנות, והוא הורשע לאחר ניהול הוכחות.

מחדל מתמשך

בשלב הטיעונים לעונש טענה הפרקליטות כי הנאשם לא מילא את חובותיו כמציל למניעת סיכון לציבור בבריכה ולא נתן דעתו במהלך מילוי תפקידו על הנעשה בבריכה. עוד נטען כי לא מדובר ברשלנות רגעית של הנאשם, שכן ביסטריצר הפגין מצוקה במשך כדקה וחצי וכן שהה בקרקעית כ-3 דקות נוספות בטרם נמשה מהמים, ועל כן מדובר ברשלנות מתמשכת המבטאת את גודל המחדל.

בית המשפט קיבל את עמדת הפרקליטות לעניין חלקו המלא של הנאשם באירוע הטרגי. "מטרת הענישה", כתב השופט בגזר הדין, "היא גם בהרתעת מצילים אחרים והדגשת האחריות הרבה המוטלת עליהם בתפקידם. ילדים נשלחים על ידי הוריהם לבריכת השחייה בידיעה כי במקום מצוי מציל מוסמך, אשר ידאג לחיי ילדם בעת מצוקה. כפי שלמדנו באירוע זה, חוסר תשומת לב מרבית לזמן קצר, יכולה להביא לכדי מוות. מטרת ענישה זו, בין היתר להדגיש אחריות כבדה זו".

בבואו לקבוע את עונשו של הנאשם ציין בית המשפט את העובדה כי נמנע מלקחת אחריות על מעשיו ובשל כך הורשע רק לאחר ניהול הליך הוכחות. לכך היתה משמעות בעבור משפחת הקורבן שכן המשפחה נאלצה להיחשף לסרטון המתעד את אירוע מות בנם ובמקביל הושהה ההליך האזרחי בו הוגשה תביעה על ידי המשפחה מה שהוביל לכך שעל אף כי מאז האירוע המצער חלפו למעלה מארבע וחצי שנים, המשפחה לא פוצתה עד עתה בגין הנזק הכלכלי שנגרם לה.

לאור האמור גזר בית המשפט על חייק עונש 10 חודשי מאסר בפועל לצד עונש מאסר על תנאי ופיצוי למשפחתו של הקטין בסך 20 אלף שקלים.

__________________________________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופט דרור קלייטמן

___________________________________________________________________

עו"ד יאיר בן שטרית

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות