הצית את מלון האפנדי בעכו ונידון לשנת מאסר – הפרקליטות מערערת

בהודעה שהגישה המדינה לביהמ"ש העליון נטען כי מוחמד אסווד "זרע הרס" במלון במהלך מבצע שומר חומות מתוך שנאה גזענות וכי על העונש לשקף את החומרה ממעשיו
התפרעויות בעכו במהלך מבצע שומר החומות, מאי 2021. צילום: פלאש 90

לבית המשפט העליון הוגשה הודעת ערעור על קולת עונשו של הנאשם מוחמד אסווד, אשר במהלך מבצע "שומר חומות" השתתף יחד עם רבים אחרים בהתפרעות קשה וזריעת הרס רב במלון האפנדי, של אורי בורי, בעכו, זאת מתוך מניע גזענות, ונידון לעונש של 12 חודשי מאסר בלבד. "בכל הכבוד", כתבו נציגי הפרקליטות לבית המשפט, "כאשר מדובר במעשי ונדליזם והרס משולחי רסן, ובקנה מידה כמתואר בכתב האישום, ובפרט כך כאשר הדבר נעשה ממניע גזעני – כשכל מה שעומד מאחורי המעשים הוא שנאה לאחר ורצון לגרום לו נזק אך בשל השתייכותו הלאומית – די בעצם הבחירה להצטרף למעשים כדי ללמד על חומרה יתרה המצדיקה החמרה משמעותית בעונש".

במסגרת הערעור, מבקשת הפרקליטות מבית המשפט העליון להחמיר באופן משמעותי בעונשו של הנאשם, שכן לעמדת המדינה "פרט לנזקי הרכוש העצומים, במעשי הוונדליזם הקשים – אותם ניתן לתאר כפרעות של ממש, יש כדי לערער באופן עמוק את תחושת הבטחון של תושבי המדינה – יהודים וערבים כאחד, ולפגוע במרקם החיים העדין בישראל בכלל ובערים המעורבות כדוגמת עכו, בפרט".

חשיבות ההרתעה

בהודעת הערעור צוין, כי בית המשפט העליון עמד על כך שכאשר עסקינן בעבירות שבוצעו על רקע גזעני ואידיאולוגי, "ישנה חשיבות רבה להרתעת הרבים על מנת לשרש תופעות אלה מקרבנו".

על פי כתב האישום, הנאשם, בצוותא חדא עם רעולי פנים רבים נוספים, ביצע מעשי ונדליזם במלון, זאת מתוך מניע גזענות, אך בשל כך שהמלון היה בבעלותו של אדם יהודי, והכל על רקע גל הפרות הסדר וההתפרעויות האלימות ברחבי הארץ, שפרצו במהלך מבצע "שומר חומות". מספר דקות לאחר שהנאשם עזב את המקום, הציתו אחרים את המלון, הצתה שכתוצאה ממנה נגרם מותו של אבי הר אבן ז"ל. בעקבות מעשיו של הנאשם ואחרים, נגרמו למלון נזקים כבדים בשווי של מעל 2 מיליון שקלים.

בנוסף, לקח הנאשם חלק בהתפרעות נוספת בעכו במהלך ימי המבצע "שומר חומות", אשר במהלכה הושלכו אבנים ובקת"בים לעבר שוטרים, נחסמו כבישים ונורו זיקוקים. הנאשם הורשע, על פי הודאתו במסגרת הסדר טיעון, בביצוע עבירות של התפרעות שסופה נזק ממניע גזעני, הסגת גבול כדי לעבור עבירה ממניע גזעני, היזק בזדון ממניע גזעני והתפרעות.

בית המשפט המחוזי בחיפה עמד בגזר הדין על עוצמת הפגיעה בערכים המוגנים על רקע העובדה שהמעשים נעשו ממניע גזעני, אך השית על הנאשם עונש של 12 חודשי מאסר בלבד, מאסר על תנאי ופיצוי בסך 10 אלף שקלים לנפגע העבירה.

"נחשול של אלימות והרס"

לעמדת הפרקליטות בהודעת הערעור, העונש שהושת על הנאשם "אינו מתחשב בחומרה היתרה של ביצוע עבירות על רקע גזעני בכלל, ובתקופה סוערת כדוגמת תקופת מבצע שומר חומות בפרט… החומרה הרבה באירועים כדוגמת אירוע זה, טמונה בדינמיקה של ההמון המוסת, כאשר כל מעשה של כל אדם בודד מוסיף ומשלהב את ההמון שסביבו. משכך, אין זה נכון להסתכל באופן צר על מעשיו של כל אדם בנפרד – זהו טיבם של אירועי התפרעות – חלקו של כל אדם הוא מוגבל, אך הצטברות המעשים יוצרת נחשול של אלימות והרס", צוין בהודעת הערעור. "בכך טמונה גם הסכנה הרבה במעשים כגון אלה, אשר תחילתם ידועה, וסופם מי ישורנו".

כמו כן צוין, כי "בכל הכבוד, כאשר מדובר במעשי ונדליזם והרס משולחי רסן, ובקנה מידה כמתואר בכתב האישום, ובפרט כך כאשר הדבר נעשה ממניע גזעני – כשכל מה שעומד מאחורי המעשים הוא שנאה לאחר ורצון לגרום לו נזק אך בשל השתייכותו הלאומית – די בעצם הבחירה להצטרף למעשים כדי ללמד על חומרה יתרה המצדיקה החמרה משמעותית בעונש".

לעמדת המדינה, ביצוע מעשים מעין אלו, בתקופה בה מדינת ישראל נמצאת בעיצומה של מערכה צבאית ויצירת חזית נוספת – פנימית, מחייבת ענישה מחמירה וחריגה.

_______________________________________________________

עורך דין פלילי פאדי אסעד

 

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות