הפניקס תשלם ריבית עונשית בגלל שהסתירה חוו"ד של מבוטח

ביהמ"ש השלום בהרצליה פסק כי חברת הביטוח הסתירה את המידע שקבע כי מגיע פיצוי למבוטח ועל כן היא תשלם ביתר: "מאחורי הדיון המשפטי קיים גם בן אדם"
נעמה כהן |
אילוסטרציה envato

שופט בית משפט השלום בהרצליה, גלעד הס, הטיל ריבית עונשית על חברת ביטוח הפניקס בשיעור של פי 5 מהריבית הקבועה בחוק. הנימוק להטלת ריבית עונשית במקרה זה, היה כי חברת הביטוח הסתירה חוות דעת שלה, ממנה עלה כי למבוטח מגיע תשלום ניכר.

המדובר בתובע בוטח בשלוש פוליסות ביטוח על ידי הנתבעת: הראשונה, ביטוח חיים קבוצתי הכוללת גם כיסוי לנכות מתאונה, השנייה ביטוח תאונות אישיות קבוצתי הכוללת כיסויים לנכות צמיתה מתאונה, אובדן כושר עבודה והוצאות רפואיות עקב תאונה והשלישית ביטוח להוצאות רפואיות. כאשר חזר התובע מעבודתו בעיריית תל אביב לביתו וכאשר עלה בגרם המדרגות, החליק וספג חבטה בראשו. כתוצאה מחבלה זו החל התובע לסבול, בין היתר, מבעיות נוירולוגיות וקוגניטיביות. כמו כן, שנה לאחר מכן, היה התובע מעורב בתאונת דרכים בזמן העבודה, אשר כתוצאה ממנה נפגע בזרת ידו השמאלית.

התובע הגיש תביעה לפניקס מכוח פוליסה ב' בגין האירוע הראשון, והנתבעת קיבלה את התביעה ואישרה לתובע תגמולי ביטוח בגין אובדן כושר עבודה. כמו כן, הפניקס שילמה לתובע תגמולי ביטוח בגין אובדן כושר עבודה זמני בגין האירוע השני. לאחר האירוע השני, הגיש התובע דרישה נוספת לנתבעת בגין שני האירועים וכעבור מספר חודשים הפניקס הודיעה לתובע על דחיית דרישתו.

בן אדם בשר ודם

השופט הס כאמור, הטיל ריבית עונשית על חברת ביטוח הפניקס בשיעור של פי 5 מהריבית הקבועה בחוק וציין בפסק הדין כי מאחורי הדיון המשפטי קיים גם בן אדם. בן אדם בשר ודם, בן אדם אשר יש לו רצונות וחלומות, בן אדם אשר מתמודד, כמו כל אחד מאתנו, עם קשיי החיים, בן אדם אשר יש לו משפחה וילדים בהם הוא רוצה לתמוך.

"במשך שנים רבות היה מתעורר י' בשעות הבוקר המוקדמות, כמעט תמיד עוד טרם אור ראשון, ליום עבודתו במחלקת התברואה בעיריית תל אביב. כשהגיע לעבודה התייצב ונעמד בחלק האחורי של משאית איסוף הזבל, וניקה את רחובות העיר תל אביב מאשפה. י' פרנס בכבוד את משפחתו בעבודתו זו במשך שנים רבות. ביום קר של סוף חודש דצמבר, חזר י', אז בן 64, מעבודתו באיסוף הזבל, עלה במדרגות לעבר ביתו, אולם החליק על המדרגה וקיבל מכה חזקה בראש. י' לא מיהר לבית החולים, אלא ניסה להמשיך בשגרת יומו למרות הנפילה עוד יומיים תמימים", כתב השופט.

עוד הוסיף: "דוח חדר המיון מלמד כי לאחר אותם יומיים כוחו של י' לא עמד לו. עוד קודם לכן זוגתו שמה לב שמאז הנפילה הוא אינו כתמול שלשום והוא מבולבל. וכאשר התקשתה בת זוגו של מרי' להעירו לעבודה והבהילה אותו לבית החולים, שם התגלתה אצלו אותה פגיעה נירולוגית קשה. לי'היו לא פחות משלוש פוליסות ביטוח שנועדו למקרים דומים, פוליסות עליהן שילם שנים רבות, ואכן הוא פנה לקבלת תגמולי ביטוח וקיבל תגמולים שכאלו".

השופט הוסיף כי י', למרות שקיבל תגמולי ביטוח, רצה לחזור לשגרת יומו, רצה לצאת לעבודה ולא להסתמך על תגמולי הביטוח. וכך, הוא למרות המגבלה הנוירולוגיות ניסה לחזור לעבודתו במחלקת התברואה. נשים לב, י' לא חזר לעבודה במשרד ממוזג בחברת הייטק ברמת החייל, אלא חזר לעמוד בחמש בבוקר מאחורי משאית איסוף אשפה. זו הייתה שגרת יומו קודם לנפילה ואותה קיווה להמשיך ולנהל לאחר הנפילה.

"הייאוש עלול להשתלט"

"אולם", כתב השופט, "כוחו של י' לא עמד לו. אחרי כחודשיים ימים היה מעורב בתאונה נוספת, תאונה נוספת זו, והקשיים הנוירולוגיים מהתאונה הראשונה הכריעו את י', והוא נאלץ לשוב ולפנות לחברת הביטוח, הנתבעת. אלא, שהפעם חברת הביטוח, הנתבעת כאן, הפנתה לי' עורף. חברת הביטוח, כפי שתיארתי לעיל בהרחבה, התכחשה לחבותה כמבטחת כבר בעת הפנייה הראשונה, ולאחר מכן, למרות שהייתה בידיה חוות דעת הקובעת את זכאותו של י' לקבלת כספים, לא שילמה לו דבר".

בפסק הדין הדגיש השופט: "האם אנו יכולים לחוש את מצוקתו של י' עקב סירוב חברת הביטוח? להבינה? מדובר בבן אדם הגון, אשר כל חייו עבד קשה למחייתו ואשר מבוטח למקרה אסון. והינה האסון אכן מגיע, ועכשיו צריך הוא את חברת הביטוח, אולם זו אינה משלמת. ויש לשלם חשבון חשמל, ויש גם חשבון מים, והילדה הגדולה נרשמת ללימודים, והאבא רוצה לעזור בשכר הלימוד, אבל י' אינו יכול לעבוד, וחברת הביטוח לא משלמת, ולא ניתן. י' רואה איך החסכונות הצנועים הולכים ואוזלים, המצוקה הכלכלית משתלבת עם המצוקה הנוירולוגית, ההליך המשפטי מתארך, ואין כסף… והייאוש עלול להשתלט".

_________________________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופט גלעד הס

__________________________________________________________

עו"ד חנה בן יהודה

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות