משפט במקום תורה: מייסד בית כנסת תובע לשון הרע מהמתפללים

התביעה, המוערכת ב-150 אלף שקלים, הוגשה בעקבות נאום שנשא הגבאי לפני תפילת ערבית ובה, לטענת התובע, הואשם ללא כל בסיס כי הוא "גנב", "נוכל" ו"שקרן"
נעמה כהן |
המנוחה ביקשה שיהיה שיעור תורה כל ערב. אילוסטרציה shutterstock
אילוסטרציה shutterstock

לבית המשפט השלום בירושלים, הוגשה תביעת לשון הרע, בסך 150 אלף שקלים, של מייסד בית הכנסת בעיר שמשמש גם יו"ר העמותה, נגד מספר מבאי בית הכנסת ומתפללים במקום אשר האשימו אותו לעיני כל מתפללי בית הכנסת, האשמות חסרות כל בסיס עובדתי כי הוא גנב נוכל, שקרן וזייף צווי הריסה.

על פי התביעה, לפני כשבוע בערב שבת, רגע לפני תפילת ערבית, עמד הגבאי בפני הקהל של כ- 100 איש, וביקש להודיע לכל מתפללי בית הכנסת את זמני התפילות לשבת הקרובה. תוך כדי ההודעה, פרץ לדבריו אחד הנתבעים והצביע לכיוונו של התובע והחל הטיח בו האשמות חסרות כל בסיס לפיו הוא גנב, רמאי, מזייף מסמכים שבר את הפרגולה בחוץ.

לדבריו, כך מתואר בתביעה, הצטרף נתבע נוסף וצעק לעברו של התובע במילים אלו: "צריך להעיף אותו מהשכונה, הוא גנב כספים, הוא רשע, זייפן, זייף צווי הריסה ואני אעיף אותו מפה…". כעבור זמן קצר גם הנתבע השלישי הצטרף וחזר על האשמות לפיו התובע גנב ורמאי והפנה אצבע מאשימה כלפי התובע ואמר באלו המילים: ״אתה גנבת 150,000 אלף שקלים ושכולם פה ידעו שאתה שקרן ורמאי נוכל…".

האשמות בקבוצת הוואטסאפ

מייד לאחר הטחת האשמות אלו, המשיך הגבאי ואמר לנתבעים גם אם אתם טוענים דברים על אדם מסוים נכונים או לא עדיין הלבנת פניו של התובע ברבים היא עבירה חמורה פי כמה וכמה על פי דין תורה.. אליו הצטרף גבאי נוסף בבית הכנסת וביקש להרגיע את הרוחות, אך, אחד הנתבעים פנה אליהם ואמר לו באלו המילים: "שב בשקט אל תתערב, צריף להעיף את התובע מפה, הבן אדם שקרן ורמאי וגנב את כל הכסף של המתפללים…..הוא זבל של בן אדם, אני אשרוף את בית הכנסת ואנתק להם את החשמל…".

האשמות קשות אלו הוטחו בתובע מול כמאה מתפללים. לא זו אף זו, זה זמן רב שהנתבעים מטחים בתובע האשמות והודעות נאצה בקבוצת הווטסאפ של הבית הכנסת.

בכתב התביעה מצוטטת לדוגמה הודעת אחד הנתבעים, בה נכתב: "אי אפשר לעמוד מנגד ולראות אין אדם אחד הורס לנו את מה שבנינו…..יש שלושה חברי וועד בבית הכנסת שלא נבחרו על ידי אף אחד ובראשם התובע, פשוט מאוד במשך שנתיים לאט לאט השתלט בכוח על כל חלקה טובה בבית הכנסת, כל הכספים המגיעים אליו ואין מושג לאף אחד לאן הולך הכסף…." בנוסף כתב: "רק חבל שאין עם מי לדבר ויש אחד שהורס את הקהילה…".

"הושפלתי באופן בוטה"

בנוסף, הוטחו בתובע האשמות בפייסבוק בעניין האשמה בגין הריסת פרגולה שנבנתה בחצר בית הכנסת ולכך הצטרפה אשתו של הנתבע שכתבה ותייגה את ראש עיריית ירושלים: "לא ייתכן שבנאדם אחד לוקח את החוק לידיים ומתנהג כאילו המקום הציבורי הזה שייך שלו בבעלות פרטית", בנוסף כתבה: "משה ליאון, אתה בטוח תעזור לציבור המתפללים".

"למעשה התובע הושפל באופן בוטה ומעליב מול עשרות מתפללים כי גנב, זייף ורימה חרף העובדה של יזם ודחף לבנות בית הכנסת. מיותר לציין כי התובע מכחיש טענות אלה על הסף", נכתב בתביעה.

_______________________________________________________

עו"ד קארין לגטיוי

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות