אישום: קפץ על מצבות בבית קברות יהודי – חברו העלה התיעוד לטיקטוק

שני החברים נאשמים כי נכנסו למקום קבורה יהודי ללא רשות, נהגו במתים שלא בכבוד ופרסמו את הסרטון המתעד ברשת החברתית תחת הכותרת "תחי פלסטין"
דניאל בן חמו |
בית קברות אילוסטרציה

לבית משפט השלום בירושלים, הוגש כתב אישום נגד נסים עוויסאת בן 18 ונער כבן 17, תושבי ירושלים, זאת לאחר שנכנסו לבית קברות יהודי, קפצו על מצבות, תיעדו והפיצו סרטון ברשת. כתב האישום מייחס לנאשמים ביצוע עבירה של כניסה ללא רשות למקום פולחן או קבורה.

על פי כתב האישום, בחודש אפריל האחרון, לאחר שביקרו הנאשמים בהר הבית, פנו לשוב אל ביתם בג'בל מוכבר. בדרכם הביתה, נכנסו הנאשמים לבית הקברות היהודי בהר הזיתים, שלא ברשות, ונהגו במתים הקבורים בבית הקברות שלא בכבוד. כאשר עוויסאת עלה על המצבות וקפץ עליהן והנער הנאשם השני צילם את מעשיו, באמצעות הטלפון הנייד שברשותו, ולבסוף צילם את כיפת הסלע בהר הבית

הנאשמים העלו את הסרטון לרשת, באמצעות אפליקציית טיקטוק , דרך חשבונו של הנער ותייגו את הסרטון תחת הכותרת: "ירושלים, מוחמד, פלסטין, ערבייה, תחי פלסטין". בהמשך, ניסה הנער למחוק את חשבונו בטיקטוק.

אך לא עלה בידו לעשות כן. לכן, מחק את הסרטון ושינה את שם חשבונו ב-טיקטוק והסרטון זכה לאלפי צפיות ברשת. "במעשיהם נכנסו הנאשמים בצוותא שלא ברשות, למקום קבורה ונהגו במתים שלא בכבוד, והכל בכוונה לפגוע ברגשותיו של אדם או לבזות דתו, וביודעם שהדבר עשוי לפגוע ברגשותיו של אדם או לבזות דתו".

הוגש ערעור על עונשו של צעיר שתקף יהודים מתוך מניע גזעני

לבית המשפט העליון, הוגשה הודעת ערעור על קולת עונשו של הנאשם, שהורשע בפציעתם ממניע גזעני של שני יהודים, שהיו בדרכם להתפלל בכותל, ונידון לעונש של 11 חודשי מאסר בלבד. לעמדת הפרקליטות בהודעת הערעור, העונש שנגזר על הנאשם מקל יתר על המידה ואינו הולם את חומרת מעשיו, ובמיוחד את הנסיבה המחמירה של ביצוע עבירות אלימות ממניע גזעני, במהלך תקופה שהתאפיינה באירועים רבים של תקיפות על רקע לאומני וגזעני בעיר ירושלים.

הנאשם עודיי אבו תאיה, בן 23, הודה כי בחודש אפריל האחרון, נהג ברכבו בירושלים כשהוא נושא חפץ חד, ומשהבחין בשני אנשים שהיו בדרכם לכותל, כשהם לבושים בלבוש יהודי-חרדי וכיפות על ראשיהם, החליט לתקוף אותם ממניע גזעני. על פי כתב האישום, הנאשם חסם את דרכם, צעק לעברם "אַללָּהֻ אַכְּבַּר" והכה אותם בפניהם באמצעות החפץ החד. בתגובה לכך, הנפגעים הצליחו לעכב את הנאשם לזמן מה כדי למסור אותו לרשויות המשטרה, אך צעירים שהתקבצו באיזור מילטו אותו בכוח מידיהם. כתוצאה ממעשיו של הנאשם נגרמו לנפגעים חתכים בפניהם, והם נדרשו לטיפול רפואי בבית החולים.

הצורך בהרתעה

הפרקליטות ציינה בהודעת הערעור, כי במקרה שבו פצע הנאשם בשל מניע גזעני שני אנשים חפים מפשע שהלכו ברחובה של עיר בדרכם להתפלל במקום קדוש להם, התגובה העונשית הראויה היא ענישה משמעותית ומרתיעה.

"על בית משפט נכבד זה להעביר מסר חד וברור לפיו כל אירוע של תקיפה אלימה ממניע גזעני הוא אירוע חמור שיוביל להשתת עונש הולם ומרתיע. העברת מסר כזה תתרום תרומה משמעותית למלחמה בתופעה בזויה זו, שכדבריו של בית המשפט הנכבד – מגבירה מתח ומלבה שנאה בין הקבוצות השונות באוכלוסייה ופוגעת ברקמה העדינה של החיים במשותף בערים המעורבות ובמדינה כולה", נכתב בהודעת הערעור.

_____________________________________________________

עו"ד אסף גל

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות