שירות המבחן השתהה – ישלם פיצוי לנאשמים ולמדינה

שופט השלום בנצרת, דורון פורת, קובע גבולות לדחיות בהגשת תסקירים: "הימשכות הליכים פליליים זמן רב לאחר העבירה טומנת בחובה השלכות מרחיקות לכת ועשויה לגרום לעינוי דין"
גילי סיוון-כהן |
300 שופטים בשלוש שנים. אילוסטרציה shutterstock
אילוסטרציה shutterstock

שופט בית משפט השלום בנצרת, דורון פורת, חייב את שירות המבחן בפיצוי של 300 שקלים לשני נאשמים ו-500 שקלים למדינה, זאת בשל בקשתם להארכת זמן להגשת תסקיר שירות המבחן. השופט פורת מתח ביקורת על הימשכות ההליכים בשל ההמתנה הארוכה לתסקיר וציין כי הדבר עשוי להוביל להשלכות מרחיקות לכת וכי "קיצור משך זמן ההליל הפלילי כולו יש בו למנוע עינוי דין מהנאשמים".

ההחלטה ניתנה לאחר ששירות המבחן לדחות את מועד הגשת התסקיר בעניינם של שני נאשמים. לטענת שירות המבחן, הדחייה נדרשה בשל קשיים הנובעים מתחלואה בנגיף הקורונה, הצטברות פניות לשירות המבחן, העדר תקנים, או אי איוש תקנים קיימים ועל כן הם בקשו לדחות את הטיעונים לעונש מחודש ינואר לחודש מרץ 2022 לצורך הכנת התסקיר.

לאחר הבקשה באי כוח הנאשמים עמדו על הפגיעה בנאשמים בשל התמשכות ההליך המשפטי וההמתנה הממושכת לתסקיר. באי כוח נאשמים ציינו כי כל שנדרש הוא תסקיר קצר של התאמה לביצוע של"צ.

השופטת פורת, שלא קיבל את הבקשה והסכים לדחות את התסקיר רק עד סוף חודש ינואר, ציין כי מקום שיש עיכוב לגבי חלק מהנאשמים, אין מקום לעכב את סיום עניינם של שאר הנאשמים, רק בשל כך.

השופט השווה זאת לקושי באספקת מים בשכונה אחת בעיר, האם יפסיקו את אספקת המים לכל העיר כדי לא להפלות בין התושבים? "ובאותו אופן", הוסיף, "אין לעכב הגשת תסקירים ביחס לתושבי הצפון, כי במחוז המרכז מתקשים לעמוד במועד שנקבע ע"י בית המשפט".

"למנוע עינוי דין"

"הימשכות הליכים פלילים זמן רב לאחר מועד העבירה, בשל הכנת תסקיר, טומן בחובו השלכות מרחיקות לכת", נכתב בהחלטת בית המשפט. "בין היתר במישור של שיקום הנאשמים, לצד פגיעה קשה בזכותם לקיום הליך פלילי קצר וענייני. קיצור משך זמן ההליך הפלילי כולו יש בו למנוע עינוי דין מהנאשמים".

לדברי השופט פורת שיפור וייעול קצב הטיפול בתיקים נודעת גם חשיבות מבחינת אמון הציבור במערכת המשפט. "אני ער למצוקת כוח האדם של שירות המבחן", אמר. "בתחילת דרכי כשופט התבקשנו לקצוב לשירות המבחן פרק זמן של כשלושה שבועות להכנת תסקיר. משך השנים חלה הרעה במשכי הזמן הנדרשים וכעת שירות המבחן מבקש דחייה של שמונה חודשים ואף כשנה להכנת תסקיר. אין אני נכון לקבל מצב דברים זה, מבלי להביע דעתי הנחרצת שאין להסכין עם מצב זה".

עוד הוסיף השופט פורת: "יש למצוא דרכים להתמודד עם העומס המוטל על שירות המבחן. ניתן ללמוד מאופן התנהלות הסנגוריה הציבורית ולארגן באופן דומה את שירות המבחן. מיקור חוץ, מאפשר גמישות והתאמה של היכולות לדרישות המשתנות. הכנת התסקירים תעשה ע"י עובדים סוציאליים כדוגמת הסנגורים הפרטיים והפיקוח והניהול יישארו בידי עובדי שירות המבחן. לסיכום, בית המשפט רואה בזכותו של הנאשם להליך מהיר, מתן אפשרות להתחלה חדשה ועידוד שיקומו של הנאשם כערך מהותי ומרכזי הן לטובת הנאשם והן לטובת הציבור".

_____________________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופט דורון פורת

_____________________________________________________

עו"ד אסף גל

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות