אושר בוועדת שרים לחקיקה: ביהמ"ש מינהליים גם בשלום

הצעת החוק של שר המשפטים גדעון סער צפויה לקבוע כי יוקמו מחלקות מינהליות גם בביהמ"ש השלום ברחבי הארץ שיעסקו ברישוי עסקים, ארנונה ועיצומים כספיים
אייל חן |
שר המשפטים גדעון סער. צילום: פלאש 90

היום (יום א') אושרה בוועדת שרים לחקיקה הצעת החוק של שר המשפטים גדעון סער הקובעת כי יוקמו בתי משפט מינהליים גם בבית משפט השלום.

משחלפו למעלה משני עשורים מאז שהחלו בתי המשפט לעניינים מינהליים לפעול במסגרת בתי המשפט המחוזיים, מוצע להשלים את המהלך להבניית מערכת השיפוט המינהלי במסגרת כל שלוש הערכאות, ולהקים מחלקות מינהליות גם בבתי משפט השלום.

בכך למעשה, מושלמת ההתפתחות של מודל חדש לביקורת שיפוטית על מעשי השלטון, המחליף את המודל המנדטורי שנהג עד שנת 2000 ולפיו רוכזה הביקורת בעניינים מינהליים בערכאה אחת (בג"צ).

בירור הולם ויעיל

העברת סמכויות מבתי המשפט המחוזיים לבתי משפט השלום המינהליים החדשים תאפשר הגברת הנגישות לאזרח לשירותים אלו ואת הפחתת העומס על בתי המשפט המחוזיים. בכך יודגש אופיים המיוחד של הליכים אלה וניתן יהיה להבטיח כי המחלוקות בעניינים מינהליים יזכו לבירור הולם ויעיל יותר.

הנושאים שיועברו למחלקות המנהליות הינם עניינים בעלי אופי מקומי, רישוי עסקים, נושאי ארנונה וגם חלק מהערעורים על ועדות ערר. בנוסף, עניינים מינהליים הנמצאים כבר היום בסמכות בית משפט השלום (לדוגמא: עיצומים כספיים).

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב כי היא מהווה צעד חשוב בחלוקה מושכלת של הסמכויות בנושא המשפט המנהלי בין 3 ערכאות השיפוט. כפועל יוצא מכך, בין השאר, צפוי לפחות העומס המוטל היום על בג"צ ועל בית משפט מחוזי לעניינים מינהליים.

להרחיב הסמכות

"מהלך זה יאפשר פיתוח מקצועיות ומומחיות על-ידי ריכוז העניינים המינהליים, לרבות אלה הנדונים כבר היום בבתי משפט השלום, במחלקה מיוחדת בבית משפט השלום ובפני שופטים מינהליים שיקבלו הכשרה בתחום זה. כמו כן, ריכוז העניינים במחלקה מינהלית בבית משפט שלום, יביאו לכך שכלל העניינים המינהליים שבסמכות בית משפט השלום, יידונו בהתאם לכללי המשפט המינהלי ולפי סדרי דין מינהליים", לשון ההצעה.

עוד צוין כי בכך יודגש אופיים המיוחד של הליכים אלה וניתן יהיה להבטיח כי המחלוקות בעניינים מינהליים יזכו לבירור הולם ויעיל, בהתאם לעקרונות המשפט המינהלי של בג"צ ובתי המשפט לעניינים מינהליים. הצעת החוק הוכנה על ידי ייעוץ וחקיקה (משפט ציבורי מנהלי).

_________________________________________________

עו"ד ראיס אבו סייף

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות