האם ניתן לשנות את עילת סגירת התיק לאחר מתן פסק דין?

אף שנקבע כי נפלה טעות סופר בפסק הדין, קבע ביהמ"ש השלום בעכו שלא ניתן לתקנה בשל "סופיות הדיון". השופטת (בדימוס) בנר: "אין מחלוקת שנפלה טעות אבל הדיון הוא תיאורטי"
גילי סיוון-כהן |
בית הדין לעבודה מחק תביעת מנכ"ל שעבד בסין ותבע את מעסיקיו בארץ
אילוסטרציה: shutterstock

שופטת בית משפט השלום בעכו, אביגיל זכריה, דחתה בקשה לתיקון פסק דין בתביעה קטנה אשר ניתנה על ידי מותב אחר, כאשר התובע ביקש לשנות את עילת סגירת התיק מדחיית התביעה למחיקתה, זאת מאחר ולא הבין את המשמעות.

התביעה הוגשה לבית המשפט לתביעות קטנות בעכו בעילה של לשון הרע. התביעה התנהלה בפני השופטת בדימוס זהבה בנר. לאחר שהתובע עתר למחוק את כתב התביעה, ניתן פסק דין ע״י השופטת בנר לפיו הורה בית המשפט על דחיית התביעה להבדיל ממחיקתה כפי שנתבקש.

כעבור למעלה משנתיים הוגשה בקשה לתיקון פסק הדין במסגרתה עתר התובע לתיקון הטעות באופן שבית המשפט יורה על מחיקת התביעה חלף דחייתה. התובע הסביר כי השיהוי בהגשת הבקשה נבע מכך שרק במהלך דיון בתביעה חדשה שהוגשה על ידו נגד הנתבעת, למד על ההבדל הטמון במונחים המשפטיים.

הנתבעת התנגדה לבקשה מנימוקים שונים ובעיקר נוכח הסכמה אליה הגיעו הצדדים במהלך התביעה החדשה שהוגשה על ידי התובע, שכללה התנצלות הדדית וסילוק מלא וסופי של כל טענותיהם ההדדיות בגין האירועים נשוא התביעות הללו. לאותה הסכמה ניתן תוקף של פסק דין כבר לפני מספר חודשים שצורף לתגובת הנתבעת.

הזמן שחלף וסופיות הדיון

בית המשפט דחה את הבקשה לתיקון פסק הדין הגם שלכאורה אין מחלוקת בדבר קיומה של טעות בפסק הדין. בית המשפט עמד על הסמכות הקבועה בסעיף 81 לחוק בתי המשפט, לתקן טעות בפסק דין ובתנאים ליישומו, לרבות האפשרות להארכת מועד לביצוע התיקון בהתקיים הטעמים המיוחדים המצדיקים זאת וכן על היבטים אחרים הכרוכים בבקשות מסוג זה לרבות עקרון תום הלב, טעמי יעילות וסופיות הדיון.

לגופו של עניין, בית המשפט קבע כי אכן מדובר בטעות סופר שנפלה בפסק הדין וזאת על בסיס לשון הבקשה, פסק הדין והחלטה מאוחרת לפסק הדין. על אף קביעה מקדמית זו, ומבלי להידרש לדיון האם התיקון המבוקש אפשרי בשים לב לחלוף הזמן עד מועד הגשת הבקשה, נקבע כי אין מקום להורות על התיקון המבוקש מהטעם שהדיון כולו הפך תיאורטי. משניתן פסק דין בהליך הנוסף שהתנהל בין הצדדים, שהעניק לתובע את מלוא הסעד שהתבקש במסגרת ההליך דנן, בהסכמת בעלי הדין, הרי שהתייתרה הבקשה לתיקון פסק הדין.

השופטת זכריה גם ציינה, כי מסקנה זו מתיישבת עם תכלית סעיף 81 לחוק בתי המשפט ומאזנת בין עקרון סופיות הדיון, וודאות משפטית וטעמי יעילות. עוד נפסק כי בנסיבות העניין אי גילוי מלוא הפרטים על ידי התובע בבקשתו, לרבות הנתון המהותי כי ניתן כבר פסק דין המעניק את מלוא הסעד שהתבקש – מגלם חוסר תום לב דיוני ומהותי מהמדרגה הראשונה, שדי היה גם בו להוביל לדחיית הבקשה.

__________________________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופטת (בדימוס) זהבה בנר

__________________________________________________________

עו"ד יורם ליכטנשטיין

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות