העליון: הקיצוץ במעונות היום לאברכים ידחה לשנה הבאה

השופטים קבעו כי הפסקת הסבסוד באופן מיידי אינה עולה בקנה אחד עם כללי המשפט המנהלי וכי הממשלה זכאית לשנות את סדר העדיפויות אך יש לאפשר היערכות לכך
דנה לווינסקי |
יהודים חרדים דוס דתי
ישיבה (למצולמים אין קשר לנאמר בידיעה). צילום: דוד כהן, פלאש 90

הרכב שופטי בית המשפט העליון, בראשות השופט עוזי פוגלמן, קבעו היום פה אחד כי הוראת המעבר אשר נקבעה ביחס להחלתם של מבחני התמיכה לסבסוד שכר הלימוד במעונות היום – ולפיה משפחות האברכים ייהנו מסבסוד שכר הלימוד רק עד לאמצע שנת הלימודים הנוכחית – אינה עולה בקנה אחד עם כללי המשפט המינהלי. בדעת רוב נקבע כי כללים אלו מחייבים שהוראת המעבר תוארך באופן שהמשפחות תמשכנה ליהנות מהסבסוד, בהתאם לאמות המידה שהיו נהוגות עד כה, עד לסוף שנת הלימודים הנוכחית.

עניינן של העתירות במבחני התמיכה החדשים לסבסוד שכר הלימוד במעונות היום אשר פורסמו באופן רשמי בחודש אוגסט האחרון, עשרה ימים אחרי ראש חודש אלול – מועד תחילת שנת הלימודים במוסדות החרדיים. מבחני התמיכה החדשים קובעים כי משפחות בהן רק האם עובדת או לומדת, ואילו האב מקדיש את חייו לתורה (משפחות האברכים), לא ייהנו עוד מסבסוד שכר הלימוד במעונות היום. מבחני התמיכה החדשים מהווים שינוי במדיניות ארוכת-שנים לפיה משפחות האברכים נהנו מסבסוד שכר הלימוד במעונות היום.

במבחני התמיכה נקבעה הוראת מעבר לפיה מבחני התמיכה הישנים (שבמסגרתם משפחות האברכים נהנו מסבסוד שכר הלימוד למעונות היום) ימשיכו לחול במקביל למבחני התמיכה החדשים עד ל-31 באוקטובר 2021 (במהלך הדיון בעתירה מועד זה הוארך ל-31 בדצמבר 2021), ולאחר מכן יפקעו.

בית המשפט העליון עמד על כך שלאיש אין זכות קנויה לקבל סבסוד מהמדינה גם אם היא ניתנה לו בעבר. הסובסידיה למעונות היום, בדומה לכל סובסידיה אחרת, משקפת את סדרי העדיפות הלאומית והשקפת העולם של השלטון, אשר לעולם יכולים להשתנות. עם זאת, המשפט המינהלי מכיר בחובה השלטונית לקבוע הוראת מעבר במקרים בהם זו נחוצה למען הגנה על אינטרס ההסתמכות הלגיטימי של האזרח.

להיערך למציאות החדשה

"חובה זו", כתבו השופטים, "כחלק מחובת ההגינות של השלטון, חלה במלוא עוצמתה במקרים בהם הסבסוד קשור קשר ישיר לליבת החיים של האזרח אשר מתכנן את חייו ואת חיי משפחתו בהסתמך על כך שהסבסוד, אותו הוא מקבל, לא יבוטל ולא ישונה לרעה באבחה אחת באופן שיגרום לו ליפול לתהום כלכלית ולשנות לרעה את דפוסי החיים הבסיסיים שלו, מבלי שיתאפשר לו להיערך למציאות החדשה".

"בענייננו", נכתב עוד, "מסגרת הלימוד מהווה עבור משפחות רבות הבסיס, או 'העוגן', סביבו מתכננת המשפחה את חייה לשנת הלימודים כולה. עלותם הגבוהה של מעונות היום מביאה לכך שבמקרים רבים תקציב המשפחה לשנת הלימודים, נבנה מסביב לשכר הלימוד במעונות. הפסקת הסבסוד במתווה שנקבע לא מאפשרת למשפחות האברכים זמן מספק להיערך לשינוי שייגרם לאורח חייהם ועלול לפגוע בפעוטות. לשיקולים אלה לא ניתן משקל מספק, ומשכך נקבע פה אחד כי הוראת המעבר במתכונתה הנוכחית אינה יכולה לעמוד".

לעניין הסעד נקבע ברוב דעות של השופטים עופר גרוסקופף ואלכס שטיין, כי מבחני התמיכה הישנים ימשיכו לחול במקביל למבחני התמיכה החדשים עד לסוף שנת הלימודים הנוכחית (התשפ"ב). השופט עוזי פוגלמן הסכים, כאמור, שעל הוראת המעבר להתבטל, מטעמיהם של שופטי הרוב, אולם סבר כי הסעד הראוי הוא להורות שמבחני התמיכה הישנים ימשיכו לחול עד להחלטה אחרת של השרים, שתתקבל תוך 30 יום, ואשר תיתן דעתה למורכבויות שהוצגו בפסק הדין.

____________________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופט עוזי פוגלמן

______________________________________________________

עו"ד יעל טישלר

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות