אושר בטרומית: פיצוי לאסיר שנכבל שלא כדין

האם צילומי עצורים אזוקים במרחב הציבורי ייעלמו מחיינו? במליאת הכנסת התקבלה בקריאה ראשונה הצעת החוק המגדירה כבילה שלא כדין כעוולה אזרחית
רונן לוי |
אילוסטרציה envato

האם צילומי עצורים הולכים במרחב ציבורי אזוקים ייעלמו מחיינו? מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את הצעת חוק כבילת עצורים ואסירים שלא כדין. של חברת הכנסת גבי לסקי. 24 תמכו בהצעה ללא מתנגדים והיא תועבר לוועדה לביטחון פנים. מוצע לקבוע כי כבילת עצור או אסיר שלא כדין, תיחשב עוולה אזרחית בשלה ניתן לקבל פיצוי בלא הוכחת נזק של עד 50 אלף שקלים.

בדברי ההסבר לחוק נכתב כי חוק המעצרים ופקודת בתי הסוהר, קובעים ברירת מחדל לפיה עצורים ואסירים לא יהיו כבולים באזיקים במקום ציבורי, אלא בהתקיים אחד מהחריגים המפורטים בפסקה. בין החריגים – חשש להימלטות, לגרימת נזק לגוף או לרכוש ולפגיעה בראיות. עוד צוין, כי ביקורי פתע שנערכו באולמות בתי משפט השלום במספר ערים בארץ, גילו מציאות ומדאיגה.

"פגיעה חמורה בכבוד העציר"

"במצב דברים זה", נכתב בהסבר לחוק, "דומה כי אין מנוס מתיקון חוק המעצרים והפקודה באופן שיחייב, או למצער יעודד במפגיע, הפעלת שיקול דעת פרטני בעניינו של כל עצור ואסיר, כפי שהדין מחייב גם כיום, וייתן כלי בידי עצורים ואסירים שהוראות הדין לא קוימו בעניינם לפעול נגד המדינה ולקבל פיצוי בגין הפגיעה החמורה בכבודם. ניתן להעריך כי ההקלה המוצעת בנקיטת הליכים משפטיים בגין כבילה במקום ציבורי שלא כדין, תיצור גם היא תמריץ לפעול כדין".

מוצע לקבוע חובת שחרור עצור או אסיר מכבילה באולם בית המשפט למעט בנסיבות מיוחדות ובאישור השופט. כמו כן, מוצע לקבוע כי כבילת עצור או אסיר שלא כדין, תיחשב עוולה אזרחית בשלה ניתן לקבל פיצוי בלא הוכחת נזק של עד 50 אלף שקלים.

בדוח הסנגוריה הציבורי משנת 2018, צוין כי עצורים ואסירים אזוקים במסדרונות בתי משפט ובאולמות באופן גורף וללא הפעלת שיקול דעת פרטני. נתוני הכבילה באולמות דיונים של יחידת נחשון של השב"ס מראים שבינואר 2020 92% מכלל העצורים נכבלו, ובפברואר 88% נכבלו.

____________________________________________________________

עו"ד אייל בסרגליק

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות