אושרה הצעת חוק ההוצאה לפועל: תיקון לטובת הזוכים

57 חברי כנסת תמכו ו-51 התנגדו לתיקון החוק של ח"כ יעל רון בן משה יאפשר לזוכים לפתוח תיק אף שלא הצליחו לבצע מסירה מלאה של התראה
גילי סיוון-כהן |
משרדי ההוצאה לפועל בירושלים. ארכיון. צילום: פלאש 90

הצעת חוק ההוצאה לפועל אושר במליאה לאחר ש-57 חברי כנסת תמכו בהצעה של חברת הכנסת יעל רון בן משה וקבוצת חברי כנסת, ו-51 התנגדו. תיקון החוק מציע לקבוע שבמקרה שזוכה אינו מצליח להמציא את ההתראה בתביעה על סכום קצוב, יוכל להגיש בקשה לפתיחת תיק חרף אי ההמצאה אם סכום התביעה אינו עולה על 10 אלף שקלים ובכפוף לתנאים המנויים.

הצעת חוק, מבקשת לבצע שינוי באופן פתיחת תיקים הוצאה לפועל על סכום קצוב, כך שבמקרים שהזוכה לא הצליח לבצע מסירה מלאה של התראה, תשמר לו האפשרות לפתוח את התיק בדרך חלופית.

במסגרת תיקון מס' 46 לחוק ההוצאה לפועל (להלן: התיקון), הועלה הסכום שאותו אפשר לגבות במסגרת תובענות על סכום קצוב בהוצאה לפועל לסך של 75 אלף שקלים חדשים. לצד העלאת הסכום שניתן לגבות בתובענות על סכום קצוב, הוקשחו התנאים למסירת ההתראה.

אם קודם לתיקון נדרש התובע לשלוח התראה לנתבע בדואר רשום, הרי שלאחר התיקון נדרש התובע להמציא את ההתראה בדואר רשום עם אישור מסירה. כמו כן, נקבע שסירוב של הנתבע לקבל את ההתראה או לחתום על אישור המסירה ייחשבו כאילו ההתראה הומצאה כדין.

שיעור ההמצאות עומד על פחות מ-50%

מנתונים שהעבירו זוכים לרשות האכיפה והגבייה מסתמן כי שיעור ההמצאות עומד על פחות מ-50%. כמו כן, מנתוני רשות האכיפה והגבייה עולה כי נרשמה ירידה במספר התיקים שנפתחו במסגרת המסלול לתביעות על סכום קצוב.

להיעדר הצלחה בהמצאת ההתראות בדואר רשום ישנן השלכות על המבקשים ועל החייבים. אצל המבקשים להגיש תובענות בסכום קצוב, מצטברים חובות שאינם ברי גבייה, ועל החייבים מושתות עלויות האיתור השונות שהזוכים נדרשים לפנות אליהן בהיעדר הצלחה להמציא את ההתראה בדואר רשום. זאת, לצד העובדה כי אכיפת חובות הכרחית לשמירה על שלטון החוק ועל מוסר התשלומים.

על כן, מוצע שבמקרה שזוכה אינו מצליח להמציא את ההתראה בתביעה על סכום קצוב, יוכל להגיש בקשה לפתיחת תיק חרף אי ההמצאה, בכפוף לתנאים המפורטים בתיקון זה.

בנוסף, מכיוון שמטרת ההתראה היא למנוע מצב שבו נתבעים יודעים על התביעה לראשונה רק בעת פתיחת תיק ההוצאה לפועל, כאשר במועד זה כבר מושתות עליהם עלויות שונות לרבות אגרה ושכר טרחת עורכי דין, מוצע שאם חייב שילם את חובו בתוך שישים ימים ממועד מסירת האזהרה, החייב לא יידרש לשלם את העלויות של פתיחת התיק וכן ריבית בגין תקופה זו.

____________________________________________________________

עו"ד אורי גמר

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות