חברות אשראי לא יעבירו כספים לחברות המעורבות בעוקץ קשישים

משרד המשפטים והרשות להגנת הצרכן פרסמו תיקון לחוק שיעצור את העברת הכספים כמו גם ימנע ממי שמבקש להונות קשישים להשתמש נגדם במסלול ההוצאה לפועל
אייל חן |
ארכיון, צילום: מתיאס זומר

משרד המשפטים והרשות להגנת הצרכן וסחר הוגן, פרסמו תיקון לחוק שיעצור את העברת הכספים מחברות האשראי אל חברות המעורבות בעוקץ קשישים, וכן שמונע מאותם עוקצים להשתמש בחוק ההוצאה לפועל כנגד צרכנים.

באוקטובר 2020 החליטה הממשלה לאשר תכנית חירום לחיזוק המאבק נגד עוקץ וניצול צרכנים אזרחים ותיקים וצרכנים פגיעים אחרים במיוחד בעידן משבר הקורונה. החלטת הממשלה התקבלה לאחר זיהוי תופעה של עוקץ ועושק אזרחים ותיקים וצרכנים פגיעים אחרים, הן בשגרה והן תוך ניצול משבר הקורונה, באמצעות שיטות שיווק אגרסיביות שיש בהן משום הטעייה של צרכנים, השפעה בלתי הוגנת עליהם או הפרה אחרת של חוק הגנת הצרכן.

להגן על הצרכן

כעת, בהתאם להחלטת הממשלה, יזמו שרת הכלכלה, השרה לשוויון חברתי ושר המשפטים תיקון חוק העוסק בחיזוק האכיפה מול אותם עוקצים ועושקים. על פי התיקון לחוק, תוסמך הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן לקבוע כי עוסק מסויים הוא מפר בנסיבות מחמירות, ותוסמך להעביר מידע על כך באופן ישיר לחברות האשראי. מרגע קבלת הודעה זו, יופסקו שירותי הסליקה עבור אותו עוסק ויופסקו כל פעולות התשלום לטובתו.

עוד פורסם תיקון נוסף, תיקון לחוק ההוצאה לפועל, הקובע כי חובות שיצטברו עבור עוסק שסומן כמפר בנסיבות מחמירות לא יובילו לפתיחת תיקי הוצאה לפועל נגד החייב, וכן ייסגרו תיקים פעילים המתנהלים בהוצאה לפועל לטובתו של העוסק לגביו נקבע כי הוא מפר בנסיבות מחמירות.

עוד בהונאה: התחזה לעורך דין וגנב כספים מלקוחות

השבוע פורסם כי שופט בית משפט השלום בבאר שבע, רון סולקין, קיבל את עמדת המדינה וגזר ארבע שנות מאסר בפועל על יבגני יודשקין בגין עבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, ניסיון לקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, זיוף בנסיבות מחמירות, שימוש במסמך מזויף בנסיבות מחמירות והתחזות לעורך דין. "על פי הראיות שהוצגו, החל הנאשם במסכת מעשי הרמייה שלו עוד מימי התמחותו. מעשים אלה המשיכו לאורך תקופת היותו עורך דין, ואף לאורך תקופת השעייתו והוצאתו מלשכת עורכי הדין לתקופות שונות, ולא חדל, עד אשר הוגש כתב האישום דנן", נכתב בגזר הדין.

יודשקין נאשם בשבעה אישומים, כאשר בין היתר התחזה לעורך דין, הציג בפני לקוחותיו מצג שווא לפיו הוא מייצגם בהליכים הפליליים נגדם, כאשר למעשה היה מושעה ולא היה יכול לייצגם. יתרה מכך, פעמים רבות הוא לא עשה דבר לטובת לקוחותיו, ניצל מצוקתם ופגע פגיעה חמורה בזכותם לייצוג משפטי וגזל מהם במרמה סך של כ-125 אלף שקלים.

בגזר דינו, כתב השופט סולקין כי "על פי הראיות שהוצגו, החל הנאשם במסכת מעשי הרמייה שלו עוד מימי התמחותו. מעשים אלה המשיכו לאורך תקופת היותו עורך דין, ואף לאורך תקופת השעייתו והוצאתו מלשכת עורכי הדין לתקופות שונות, ולא חדל, עד אשר הוגש כתב האישום דנן".

הנאשם נידון ל-48 חודשי מאסר בפועל, שאותם יחל לרצות באופן מידי. בנוסף קיבל עונשי מאסר על תנאי והוטל עליו קנס בסך 75 אלף שקלים ופיצוי למתלוננים בסך של 125 אלף שקלים.

_______________________________________________________

עו"ד מיכאל כרמל

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות