ועדת הכספים אישרה את הצו למיסוי ממסים ושמני סיכה

נקבע כי בעוד 4 חודשים יוצגו בוועדה נתוני המיסוי ויתוקנו הצווים למיטובם ככל שיידרש. כניסת הצו לתוקף תדחה ל-17 בינואר על מנת לאפשר לתעשייה תקופת הערכות
יו"ר ועדת הכספים, ח"כ אלכס קושניר, בדיון בכנסת. צילום מסך

ועדת הכספים בראשות ח"כ אלכס קושניר, אישרה אתמול (יום ד'), את הצעת צו הבלו על הדלק (הטלת בלו)(תיקון מס' 2), צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (תיקון מס' 5), התשפ"ב-2021, הצעת צו הבלו על דלק (פטור והישבון)(תיקון), התשפ"ב-2021: מיסוי ממסים ושמני סיכה. יו"ר הוועדה, ח"כ אלכס קושניר: "אנחנו לפעמים חייבים לקבל החלטות בתנאים של אי וודאות. שאני לוקח את הנזק המשקי של תופעת המהילה, ואת הדרך שעשינו בוועדה למיטוב הצו, אני חושב שהוא בשל להצבעה, ואם נצטרך שיפורים נעשה אותם. נוכח הנזק ותופעת העבריינות שאנחנו סובלים כבר שנים, אני חושב שזה צו מאוזן".

הצו נועד לעצור את תופעת מהילת הדלקים, המסוכנת לרכבים, לסביבה ולבני האדם, וגורמת להפסד גדול לקופת המדינה, באמצעות מיסוי החומרים המשמשים למהילה, והפיכת ההליך ללא כדאי כלכלית. במהלך הדיונים הקודמים הציגו גורמי תעשייה שונים כי למרות החרגות שונות שנעשו מצד רשות המיסים, עדיין המיסוי צפוי לפגוע בהם, כאשר גם חברי הוועדה העלו נקודות שונות הדורשות מיטוב. בעקבות כך, הורה יו"ר הוועדה לרשות למטב את הפטורים, לפעול למזעור ככל הניתן של פגיעה בתעשיות השונות. בעקבות הדברים הציגה רשות המיסים שורת פתרונות לסוגיות שעלו בוועדה במהלך הדיונים.

החרגות הצו

להלן ההחרגות הנוספות (נוסף על אלה המופיעות בצו המקורי) שנכללות במסגרת הצו, בעקבות דיוני ועדת הכספים, במטרה למנוע פגיעה בתעשייה שלא לצורך. ההחרגות מביאות להגדלת מעגל הגופים והחומרים הפטורים מהמיסוי:

1. שתי תעשיות נוספות (על הרשימה שמצויה בצו המקורי) – תעשיות ייצור מעכבי בעירה ותעשיית הפלסטיק, יתווספו לרשימת התעשיות הפטורות מהמס, בעת רכש של החומרים לצרכי זינה בתוך תהליכי המפעל. בנוסף יתאפשר לאותם מפעלים שימוש נלווה בחומרים אלה בתהליך הייצור, שאינן הפקת אנרגיה, דוגמת שטיפה וניקוי, בכמות של עד 12% מהכמות השנתית המאושרת למפעל. בתחילה ביקשה הרשות להעמיד אחוז זה על 10%, ולדרישת יו"ר הוועדה וחבריה, נקבע אחוז גבוה יותר.

2. פטור ייעודי לשמני סיכה המשמשים בתהליכי הייצור ובאים במגע ישיר עם חומרי הגלם כחלק מתהליך הייצור. זהו פטור שיכוון למפעלים הצורכים כמות מינימלית של 4,000 ליטר, שפעילותם היא ייצור חומרי בנין, מאפיות תעשייתיות ועיבוד שבבי. בתחילה דרשו ברשות המיסים להעמיד את הכמות המינימלית על 5,000 ליטרים, אך לדרישת יו"ר הוועדה זו הועמדה לבסוף על 4,000 ליטרים כאמור.

3. נוסף לעניין השמנים: הוספת פטור לסוגים מסוימים של שמנים שעונים לרשימה של תכונות כימיות בעיקר, אך גם פיזיות, שהסיכון שישמשו למהילה נמוך מאוד, האמור הוא בעיקר שמנים המשמשים את תעשיית הרכב או לשימון מכונות כבדות.

4. נקבע לדרישת יו"ר הוועדה כי הצו יכנס לתוקף ב-17 בינואר, כאשר בצו המקורי התאריך נקבע על ה-1 לדצמבר.

במהלך הדיון היום הציגו חלק מגורמי התעשייה נקודות נוספות הדורשות מיטוב לעמדתם. מנגד הודו ברשות המיסים כי אין אפשרות להגיע למצב מושלם, אך הוסיפו כי ההחרגות השונות שבוצעו לדרישת הוועדה ובעקבות דיוניה, מביאים את הצו לנקודת האיזון המקסימלית על מנת להקל על התעשייה ומנגד להפעיל פיקוח מעשי ולעצור את תופעת הזיופים.

ח"כ קושניר: "הצו לא מושלם"

יו"ר הוועדה, ח"כ אלכס קושניר סיכם את הדיון: "הצו הזה לא מושלם, ויש דברים שיש גם לי הרבה ספקות לגביהם, אבל אנחנו לפעמים חייבים לקבל החלטות בתנאים של אי וודאות. שאני לוקח את הנזק המשקי של תופעת המהילה, ואת הדרך שעשינו בוועדה למיטוב הצו, אני חושב שהוא בשל להצבעה. יחד עם זאת, נעשה דיון חתך בעוד 4 חודשים לאחר שרשות המיסים תאסוף את החומר, ואם נצטרך שיפורים נעשה אותם. ברור שרוצים לעצור את המהילה במאה אחוז, אבל צריך לשאול מה המחיר, אבל גם צריך לשאול את השאלה ההפוכה, ונוכח הנזק ותופעת העבריינות שאנחנו סובלים כבר שנים, אני חושב שזה צו מאוזן".

ח"כ ינון אזולאי: "דנו ארוכות היום ולצערי היה פה איזשהו משהו שלא סביר ולא הוגן. העלנו אנשים, שמענו אותם אבל לא הקשבנו להם. מבחינתי רשות המיסים לא הקשיבה להם. עצם זה שעברנו להצבעה זה אומר הכל, ביקשנו על אריזות ה-20 ליטר, על השמן, על הזמנים – אנחנו נותנים להם שבועיים. האזרח הקטן הוא זה שישלם על זה באריזות הקטנות. רשות המיסים נכ נסים לפה ויוצאים בריקוד, הכל הולך להם. השינויים הם מינוריים, לא שמענו את גורמי התעשייה מפרגנים על זה. עצם זה שבשורה תחתונה נכסה רק 20 אחוז מתעשיית השבבים מדברת בעד עצמה. אנחנו מדברים על עוולה שנעשית לאזרח בעקבות אי אכיפה".

יו"ר הוועדה השיב על הדברים: "אני לא מסכים, נעשתה עבודה טובה, וזה לא הדיון הראשון, התקיימו 4 דיונים בהם שמענו את התעשייה ופעלנו למיטוב הצווים", ח"כ קושניר ציין לעניין כניסת הצו לתוקף כי: "צריך לזכור שהצו היה צריך להיכנס ב-1 בדצמבר, דחינו אותו ל-17 בינואר, הוועדה שקלה את השיקולים המתאימים וקיבלה את ההחלטות עפ"י העובדות שבפנינו, זה לא אומר שלא נעשה הערכת מצב ועד אז נמשיך לעבוד עם רשות המיסים לבחינת חומרים כאלה ואחרים, אם צריך נקבל החלטות טובות יותר".

___________________________________________________________

עו"ד אייל בסרגליק

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות