"נזקי הקורונה": הוצא לחל"ת והקים מעבדת סמים

ביהמ"ש בת"א גזר 20 חודשי מאסר וקנס של 3,500 שקלים לתושב המרכז, כבן 40, שהורשע בגידול עשרות קילו קנביס בבית שכור. השופט: "נזק פוטנציאלי משמעותי"
גילי סיוון-כהן |
קנביס. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

שופט בית משפט המחוזי בתל אביב, בני שגיא, גזר 20 חודשי מאסר על גבר כבן 40, תושב המרכז, אשר שהורשע בעבירות סמים, לאחר שגידל עשרות קילו של סמים בבית ששכר למטרה זו, לאחר שהוצא לחל"ת מעבודתו בשל משבר הקורונה. השופט שגיא גם הטיל קנס בסך 3,500 שקלים על הנאשם. "מדובר בתופעה נפוצה ומסוכנת המחייבת ענישה הולמת, גם מקום בו מדובר בסמים 'קלים' כגון קנבוס… הנזק הפוטנציאלי שהיה עלול להיגרם מהפצת הסם והמשך הפקתו הוא משמעותי. יחד עם זאת, הנזק הקונקרטי נמנע מאחר שהנאשם נתפס טרם הפצתו", נכתב בגזר הדין.

על-פי עובדות כתב האישום המתוקן בשנית, הנאשם שכר בית פרטי בן שלוש קומות ברמת השרון תמורת דמי שכירות בסך 8,000 שקלים לחודש, ובסיוע אדם אחר שזהותו אינה ידועה לתביעה הסב הנאשם את הבית למעבדה לגידול, ייצור והפקת סם מסוכן מסוג קנבוס, בה גידל והפיק 47 קילו קנבוס במשך כ- 3 חודשים. המעבדה צוידה, בין היתר, בגופי תאורה ייעודים, מערכות אוורור, השקיה, אדניות וחומרי דישון. הנאשם שילם לאחר סך של 10 אלף שקלים תמורת סיועו בהקמה.

בתסקיר המבחן ציינו כי הנאשם נעדר הרשעות קודמות, עבד בבנק במשך 11 שנים. במקביל, החל לימודים אקדמאיים במנהל עסקים אך הפסיק לאחר כשנה עקב חוסר עניין ומוטיבציה. לאחר מכן עבד במשך 5 שנים במרכז הזמנות של רשת בתי מלון, כאשר 3 חודשים לפני מעצרו הוצא לחל"ת בעקבות משבר נגיף הקורונה.

47 קילו קנביס

התובעות, עמדו בטיעוניהן על הערכים המוגנים הנפגעים כתוצאה ממעשים כגון אלה שביצע הנאשם, על ריבוי תיקי המעבדות המוקמות בעת האחרונה, ועל הצורך להשית ענישה שיהא בה משום ביטוי הולם לעקרון ההלימה. התובעות הדגישו כי מדובר במעבדה שפעלה בבית בן שלוש קומות במשך מספר חודשים, כאשר הנאשם הוא האחראי המרכזי והדומיננטי לפעילות המעבדה.

התובעות גם הדגישו את כמות הסם שנתפסה – 47 קילו – שעל-פי מדיניות העמדה לדין של התביעה, תיקי מעבדות בכמויות אלה מוגשים ככלל לבית משפט השלום – סברה התביעה כי יש לקבוע מתחם ענישה שנע בין 24 ל- 48 חודשי מאסר, ולמקם את עונשו של הנאשם בתחתית המתחם, בהתחשב בהודאתו, לקיחת האחריות והיעדר עבר פלילי קודם.

השופט שגיא שמיקם את עונשו של הנאשם בתחתית מתחם העונש שקבע ציין כי גם שמדובר בסמים 'קלים' מדובר בתופעה נפוצה ומסוכנת.

סמים קלים, עבירות קשות

"דומה", כתב השופט בגזר הדין, "כי אין צורך להכביר מילים על החומרה הטמונה במעשים כגון אלו שביצע הנאשם, אשר פוגעים במגוון ערכים חברתיים ובהם הגנה על הציבור מפני הנזקים הישירים שנגרמים לגופם של הצרכנים הפוטנציאליים, והנזקים העקיפים שנגרמים כתוצאה מביצוע עבירות רכוש ואלימות הנלוות לצריכת הסם".

השופט שגיא הוסיף: "לא אחת התייחסתי לתופעת ריבוי המעבדות אשר מוקמות בעת האחרונה כפי שנלמד מכתבי האישום המוגשים חדשות לבקרים לבתי המשפט (וניתן להניח כי רק חלקן נתפסות על-ידי המשטרה). מדובר בתופעה נפוצה ומסוכנת המחייבת ענישה הולמת, גם מקום בו מדובר בסמים 'קלים' כגון קנבוס… הנזק הפוטנציאלי שהיה עלול להיגרם מהפצת הסם והמשך הפקתו הוא משמעותי. יחד עם זאת, הנזק הקונקרטי נמנע מאחר שהנאשם נתפס טרם הפצתו".

_____________________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופט בני שגיא

_____________________________________________________

עו״ד פלילי ניר ליסטר

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות