תושבי כפר שלם: "נציגי נת"ע מפעילים לחץ שנתפנה"

דיון על מתווה הרכבת הקלה הצית הלהבות בין תושבי כפר שלם הנדרשים לבין נציגי נת"ע. ח"כ רופא-אופיר: "האם יש הכרח להביא שוטרים לבית ב-11 בלילה ולאיים?"
פינוי בית. צילום ארכיון: פלאש 90

ועדת הפנים קיימה אתמול (ד') דיון מיוחד בסוגית מתווה הרכבת הקלה, המחלוקת על הפיצוי והצעדים לפינוי תושבי כפר שלם. הדיון הצית את הלהבות בין תושבי כפר שלם הנדרשים להתפנות לצורך תווי הרכבת לבין נציגי מקימת הרכבת הקלה, חברת נת"ע.

היו"ר בדיון ח"כ שרון רופא אופיר פתחה אותו ואמרה: "בדיון הקודם היו מסקנות ברורות אבל הדברים שסוכמו לא באמת מתרחשים כך אנו מבינים מהתושבים ומחברי הכנסת שביקשו את הדיון".

ח"כ מיכאל מלכיאלי מיוזמי הדיון אמר כי יש צורך בבנייה וחסרים בתים כי זוגות צעירים לא יכולים לקנות היום דירה. למול הצורך לבנות יש איומים והפחדות כנגד המשפחות בכפר שלם.

"אומרים לאבא שגר שם 'אם לא תעזוב הילדים שלך יראו פה אלימות'", תיאר ח"כ מלכיאלי. "קציני משטרה אומרים את הדברים האלה. יש כאן דורסנות של היזמים והמשטרה. יש שם התעללות בדיירים, אומרים למשפחות קחו מיליון שבע מאות אלף שקל, מה אפשר לעשות עם סכומים כאלה? הוועדה צריכה לקרוא לעירייה לעצור את הכל. משרד האוצר צריך לעזור למשפחות. צריך לעצור את כל מסע האיומים וההסתה שיש שם".

איומים באמצע הלילה

חגית קובריגה שרעבי יו"ר תוואי הרכבת כפר שלם אמרה בדיון כי "מרגע שהסתיים הדיון הקודם בוועדה הואץ הפינוי. מגיעים שוטרים מטעם נת"ע ולוחצים על התושבים לחתום על פינוי. אומרים שאם לא נתפנה 'יפנו אותנו בכוח ללא פיצוי ועוד יתבעו אותו בהוצאות הפינוי'. הם אומרים: 'אם לא תחתמו עכשיו, נפרק את הבתים האלה'. אומרים לזוג קשישים נכים ניקח אתכם מפה לבית חולים סיעודי".

אהרון מדואל יו"ר ועד כפר שלם: "מה שנת"ע עשו בכפר שלם היה מהלך דורסני של גזל. נולדתי בכפר שלם ואני בן 60. האדמות של כפר שלם הן שלנו לכל דבר ועניין. ב-15 השנים האחרונות מתנהל מהלך פינוי דורסני ובחצי השנה האחרונה התושבים החלו במאבק נגד החברה ויש אצלנו נידות יום וליל. עשרות שוטרים נמצאים בכל יום בכדי להפעיל מכבש לחצים שנתפנה".

מה הפיצוי?

ח"כ אופיר פנתה לעו"ד ענבל קנקה מנהלת אגף מקרקעין בנת"ע ושאלה: "למה הגעתם לכפר עם נציגי משטרה? "עו"ד קנקה השיבה: "צווי ההפקעה נמסרו לכל המחזיקים עוד בשנת 2018 ומאז נוהלו הליכים משפטיים. בית המשפט העליון דחה את הפינוי לאוגוסט 2020. תוצאות המכרז של עבודות ה-PPP היו צריכות להיפתח לפני שנה. מרגע שמכריזים על זכיין המדינה ונת"ע צריכות לשלם כל יום לזוכה על הקרקע גם אם יש עיכובים. יש קבלן נוסף שנמצא בשטח, קבלן העבודות האזרחיות מעוכב כבר למעלה משנה. כבר היום יש עיכוב של למעלה משנה במסירת השטח. אני לא מאשימה את התושבים אבל אני מציינת עובדות".

ח"כ אופיר הקשתה: "האם יש הכרח להביא שוטרים לבית ב-11 בלילה ולאיים על תושבים, זאת דרכה של נת"ע ככה אתם עובדים? עו"ד קנקה: "אני לא יכולה להתייחס למועדים שהמשטרה נכנסת לבתי התושבים. אנו מפצירים בתושבים לצאת מהשטח בהסכמה. לגבי הפיצויים. יש אנשים שפונו בעבר מהכפר, פוצו על ידי ממשלת ישראל ושבו לכפר וכעת דורשים פיצוי נוסף". מדואל: "היא משקרת במצח נחושה".

יו"ר הוועדה, ח"כ שרון רופא-אופיר, אתמול בכנסת. צילום: דוברות הכנסת

דפנה כהן הילינגר סגנית מרחב תל אביב ברשות מקרקעי ישראל: " מצווה הפיצויים של כפר שלם הוא מאוד מטיב". שירה תם מנהלת החטיבה לשמירה על הקרקע ברמ"י: "עוד ב-2106 הוקמה וועדה מקצועית בראשות אביגדור יצחקי לשמוע את התושבים. אנחנו לא מכירים מתווה פיצויים כזה באף הסדר אחר. הוא מעניק פיצויים גם לדור שלישי. הוא הרבה יותר מיטיב מכל פיצוי שהיה. מי שאמונה על הליכי הפינוי זאת נת"ע. נערכו הליכי שימוע לכל מי שדחו אותו. הסכומים הועלו ונקבעו אמות מידה מטיבות".

"נת"ע חופרת בכל תל אביב"

ח"כ קטי שטרית: "מה ההיסטריה שאנו רואים משטרה שם כל יום שני וחמישי. סף החרדה עולה ועם המכרז יש בעיה. התפיסה שלי שמזלזלים בוועדה ובנו כחברי כנסת. מה מטרת השליחה של שוטרים – ליצור אנדרלמוסיה? המדינה שמה את התושבים שם ואנחנו מפנים אותם כאילו זה יתוש על הכתף?. להערכתי עיריית תל אביב פשוט פגעה בתושבים שלה. לכאורה ראש העיר לצד הטייקונים ולא לצד התושבים שלו."

עוזי סלמן יועץ משפטי לעיריית תל אביב: "נת"ע חופרת בכל תל אביב ומפנה בכל תל אביב. הביצוע הוא ממשלתי. עיריית תל אביב מסייעת איפה שהיא יכולה. אם נוצרות מצוקות אנושיות בשטח העירייה מתערבת אבל העירייה היא לא הגורם המפנה". ח"כ שטרית זעמה: "אתם הייתם צריכים לעלות על ברקידות כדי שהתושבים יקבלו פיצוי הולם. אתם רוצים גירוש אתני? אם זאת הייתה שכונת צהלה לא הייתם מתנהגים ככה ואם אתם מתנהגים ככה, יש איזו סיבה".


עו"ד גבריאל יפרח

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות