מחמירים ענישה? 20 חודשי מאסר למתווך נדל"ן שהעלים הכנסות

ביהמ"ש בב"ש גזר גם קנס של 80 אלף שקלים על אברהם וייצמן, תושב העיר, על שניהל בפועל את החברה הרשומה על אישתו ועל התחמקות מתשלום מע"מ במשך שנתיים
רונן לוי |
רשות המסים, ארכיון.

שופטת בית משפט השלום בבאר שבע, שרה חביב, גזרה 20 חודשי מאסר וקנס בסך 80 אלף שקלים על תושב באר שבע, אברהם וייצמן, עסקן בתחום התיווך הנדל"ן בגין התחמקות מתשלום מע"מ וניהול בפועל של חברה אותה רשם על שם אשתו.

על פי האישום הראשון, בתקופה שבין חודש מאי שנת 2016 לחודש דצמבר שנת 2018, הנאשם, במסגרת תיק העוסק המורשה שעל שמו, הגיש 13 הנאשם דוחות תקופתיים במסגרתם מסר ידיעות כוזבות באשר להיקף עסקאותיו. הנאשם עשה שימוש בפנקסי חשבוניות כפולים והוציא 84 חשבוניות מס מבלי ששילם את המס הגלום בהן במועד ומבלי שכלל אותן בדוחות התקופתיים.

באישום השני נטען כי במסגרת חברה שהייתה תחת ניהולו בפועל, לא רשם הנאשם את החברה כנדרש ברשויות מע"מ, הנפיק פנקסי קבלות על שם החברה ובתקופה שבין חודשי יולי שנת 2015 לחודש אוקטובר שנת 2018 הוציא 67 קבלות על שם החברה בתמורה לכספים שהתקבלו מצדדי ג' בהיקף 2.5 מיליון שקלים כשרכיב המס הנובע מהן הוא 371 אלף שקלים. קבלות אלה לא דווחו לרשויות מע"מ וסכום המס הנובע מהן לא שולם. הנאשם לא הוציא חשבוניות מס בגין אותם קבלות ותגמולים.

הנאשם הודה, וחזר בו

בדיון המענה שהתקיים לפני כשנה הודה הנאשם במיוחס לו, זאת ללא הסכמות עונשיות בין הצדדים, ושלא במסגרת הסדר טיעון. כעבור כחודשיים, עתרה ההגנה לאפשר לנאשם לחזור בו מהודאתו בכתב האישום, לבטל את הכרעת הדין ולבטל כתב האישום לאור הטענה כי כתב האישום דנן מעמיד את הנאשם בסיכון נוסף להרשעה, טענת "סיכון כפול", ובשל הגנה מן הצדק – טענה לאכיפה בררנית הנשענת על העובדה כי כתב אישום מוקדם להליך דנן שנדון בעניינו של הנאשם לא כלל את סעיפי האישום שבתיק דנן, זאת על אף שמדובר היה במסכת עובדתית דומה.

השופטת חביב, דחתה את טענות הנאשם ככל שהן נוגעות לחזרה מהודייה וביטול כתב האישום, תוך שקבעה כי הנאשם יוכל להעלות את הטענה כי קמה לו הגנה מן הצדק מאחר וכתב האישום בתיק המרמה לא כלל את העבירות דנן, לעניין העונש ובשלב זה.

"גניבה מהקופה הציבורית"

בגזר הדין ציינה השופטת, כי עבירות המס מגלמות פגיעה קשה בכלכלת המדינה ובמשק, ופגיעה בערך השוויון שכן כתוצאה מעבירות אלה, נטל המס נופל באופן שאינו שוויוני על אלה הפועלים כדין. ישנה פגיעה נוספת בערכים של סולידריות חברתית שכן במדינת ישראל נהוג משטר מס יחסי אשר אמור להביא לחלוקה שוויונית וצודקת יותר של משאבים. עבריין מס אשר מתחמק מתשלום מס משית על כלל הציבור נטל כבד יותר, אם באופן ישיר – בקביעת נטל מס גבוה יותר שנדרש כדי לממן את הפעילות הציבורית, ואם באופן עקיף – בהחסרת שירותים ציבוריים שיכולים היו להינתן, לו ההכנסות ממיסוי היו גבוהות יותר.

"בעבירות כגון אלה שביצע הנאשם יש קריאת תיגר על האמנה החברתית בבסיסה עומדת הקופה הציבורית המושתתת על מערכת גביית "מס אמת". לאור כלל האמור, ולאור העובדה כי מדובר בעבירות שביצוען פשוט וקל יחסית ואכיפתן קשה מן העבר האחר, נקבע כי יש לנקוט ביד קשה בעברייני המס, הן משיקולים של גמול והלימה, והן על מנת להרתיע עברייני מס פוטנציאליים", כתבה השופטת בגזר הדין.

_____________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופטת שרה חביב

_____________________________________________

עו"ד יניב איש – שלום

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות