הורשע בשוד קשישה בכספומט – נידון ל-3 שנות מאסר

ביהמ"ש קבע כי השודד, בן 27 מב"ש, יפצה את הקורבן ב-5,000 שקלים תוך שהוא מציין את הצורך בהרתעה מפני מי שגונב ממבוגרים: "הם טרף קל, צריך ענישה מחמירה"
דניאל בן חמו |
אילוסטרציה evanto

שופט בית משפט המחוזי בבאר שבע, אליהו ביתן, גזר שלוש שנות מאסר לצעיר בן 27, תושב באר שבע, שנאשם בשוד בנסיבות מחמירות של אישה מבוגרת, בת 74, לאחר הורשע בהסדר טיעון בעבירת שוד. הנאשם גם יפצה את האשה ב-5,000 שקלים. השופט ציין בגזר הדין את הצורך בהרתעת הציבור מפני עבירות של שוד מבוגרים וקשישים וקרא להחמיר בענישה כלפי השודדים: "אנשים מבוגרים הם טרף קל למעשי שוד. קל ליטול מהם את רכושם בכח, קל להתגבר על התנגדותם לכך, וקל לברוח מהם מבלי להיתפס על ידם. נתונים אלה עלולים 'לקרוא לגנבים' ועל כן יש צורך בהרתעת הרבים מפני ביצוע עבירות אלה. והדעת נותנת, כי הטלת עונשים חמורים על נאשמים שביצעו עבירה מסוימת, מועילה בהרתעת הרבים מפני ביצועה".

על פי כתב האישום המתוקן שהנאשם הודה בעובדותיו, המתלוננת, בת 74, הגיעה לסניף בנק בבאר-שבע על מנת למשוך כסף מזומן. באותה עת הנאשם שהה במקום ותצפת על מעשיה וכשהיא משכה סכום של 600 שקלים, הכניסה אותו לתיקה והחלה לצעוד לאורך רחוב העצמאות, הוא צעד בעקבותיה ועקב אחריה.

בשלב מסוים, כך לפי האישום, הנאשם הגיח מאחורי המתלוננת ומשך בכוח רב את התיק מצווארה ומעוצמת המשיכה המתלוננת נפלה וראשה נחבט במדרכה. והנאשם נטל את התיק וברח מהמקום. כתוצאה ממעשי הנאשם, המתלוננת נחבלה בראשה ונגרמו לה פצעים בקרקפת והיא פונתה לבית החולים, שם טופלה ושוחררה.

"טרף קל"

הנאשם אמר בבית המשפט שהוא מודע לחומרת המעשה שביצע, שהוא חושב על המתלוננת וחש בושה על מעשהו, שהמעשה בוצע בתקופה משברית בחייו לאחר מות אמו והוא מתחרט עליו. וביקש שלא להענישו בחומרה.

השופט ביתן ציין בגזר הדין כי הערכים החברתיים המוגנים בעבירת שוד, הם בין היתר ערכי שלמות הגוף, שמירת הקניין, כבוד האדם, ושמירת הסדר ובטחון הציבור. כאשר קרבן העבירה הוא אדם מבוגר, מתקיים ערך חברתי נוסף, של הגנה על "אוכלוסיות חלשות" וקיום מרחב ציבורי בטוח עבורן ובמקרה זה, מעשה הנאשם פגע בערכים החברתיים האמורים במידה משמעותית.

"כתב האישום", כתב השופט ביתן בגזר הדין, "איננו מייחס לנאשם תכנון מוקדם של מעשה השוד. אולם מנגד אין המדובר במעשה ספונטני שהתבטא בפעולה אחת, רגעית. הנאשם תצפת על מעשי המתלוננת, ראה שהיא משכה כסף, הלך בעקבותיה ועקב אחריה כברת דרך ובשלב מסוים הגיח מאחוריה ומשך בכח את התיק מצווארה. בנסיבות המתוארות, הנאשם ראה שמדובר באשה מבוגרת ובחר בה להיות קרבן למעשהו".

עוד נכתב בגזר הדין כי "אנשים מבוגרים הם טרף קל למעשי שוד. קל ליטול מהם את רכושם בכח, קל להתגבר על התנגדותם לכך, וקל לברוח מהם מבלי להיתפס על ידם. נתונים אלה עלולים 'לקרוא לגנבים' ועל כן יש צורך בהרתעת הרבים מפני ביצוע עבירות אלה. והדעת נותנת, כי הטלת עונשים חמורים על נאשמים שביצעו עבירה מסוימת, מועילה בהרתעת הרבים מפני ביצועה".

________________________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופט אליהו ביתן

________________________________________________________

עו"ד מיכאל כרמל

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות