ייבוא אישי מסקוטלנד: הבריח לישראל 330 לובסטרים

השירותים הווטרינריים של משרד החקלאות תפסו את הסרטנים, מסוג לובסטר אירופאי, במזוודה אישית של נוסע ללא רישיון או היתר כנדרש
דנה לווינסקי |
סרטן אירופאי, צילום: envato

330 סרטנים מסוג לובסטר אירופאי (Hommarus gammarus), הובאו לארץ במזוודה אישית והדבר נודע לשירותים הווטרינריים של משרד החקלאות ופיתוח הכפר. את הסרטנים ניסה לייבא אזרח ישראלי ששב מסקוטלנד מבלי שמילא אחר תנאי רישיון הייבוא שנועדו למנוע התפשטות מחלות ופגיעה נרחבת בענפי החקלאות.

נכון להיום מדינת ישראל חופשית ממרבית המחלות המחייבות דיווח בהתאם להנחיות הארגון הבינלאומי לבריאות בע"ח (OIE) ובכלל זה, מחלת הנקודות הלבנות. מדובר במחלה אשר פוגעת בכל מיני סדרת הסרטנאים מַעֲשִׂירֵי רֶגֶל, הנגרמת על ידי נגיף אשר עשויי לגרום לתמותה רחבת היקף.

הכנסתם ארצה של מאות סרטנים מבלי לוודא שהם חופשיים ממחלות שונות, ובכלל זה מחלת הנקודות הלבנות, עלולה לסכן את אוכלוסיית סרטנאי הבר בישראל, ולפגוע במעמדה של ישראל כיצואנית בתחום.

"חשש לפגיעה באוכלוסיות חיות הבר בישראל"

לאור החשש לפגיעה נרחבת, עם תפיסת הסרטנים פתחו השירותים הווטרינריים בחקירה בשיתוף היחידה המרכזית לאכיפה וחקירות של משרד החקלאות ופיתוח הכפר (פיצו"ח), במסגרתה עלה כי הסרטנים הובאו במזוודה והוצאו משדה התעופה מבלי שבוצעו הבדיקות הנדרשות כדי לשלול מחלות.

במחלקה לפיקוח על מחלות דגים בשירותים הווטרינריים במשרד החקלאות, אמרו כי במקרה הזה הצליחו למזער את הנזק אשר עשוי היה להיגרם, והיה יכול להעמיד את כל אוכלוסיית הסרטנים המקומית בסיכון משמעותי. עוד הדגישו כי "ייבוא בעלי חיים כפוף לקבלת רישיון ייבוא, ועמידה מלאה בתנאיו. מדובר בהליך הכרחי באמצעותו ניתן להבטיח חופשיות ממחלות ללא חשש מפגיעה באוכלוסיית חיות הבר בישראל ובמשקי גידול".

הסרטנים שנתפסו ע"י משרד החקלאות

עונשי מאסר לציידי צבי ישראלי: "להגן על חיות הבר"

שופט בית משפט השלום בטבריה, ניר מישורי לב טוב, גזר עונשי מאסר על שני ציידי צבי ישראלי, כאשר על אחד מהם, בעל עבירות דומות קודמות נגזרו 20 חודשי מאסר בפועל (כולל הפעלת מאסר מותנה), קנס בסך 60 אלף שקלים, כולל חילוט התחייבות מתיק קודם בסך 50 אלף שקלים ועל חברו ללא עבירות דומות נגזר עונש מאסר בפועל של 6 חודשים וקנס בסך 15 אלף שקלים. "הצורך בהגנה על חיות הבר מפני ציידים בלתי חוקיים הינו צורך חשוב ביותר לשם שימורו של המאזן האקולוגי בארץ ישראל, ולשם מניעת אובדנם של זנים שונים, שחלקם אופייניים ואף ייחודיים לאזור זה", כתב השופט.

על פי כתב האישום, שני הנאשמים, בשנות ה-30 לחייהם מהיישוב טייבה, עסקו בשנת 2016 בצייד לא חוקי של צבי ישראלי באזור הגלבוע. השניים יחד עם שותפים נוספים למעשה, עשו זאת תוך שהם נעזרים בטרקטורונים במרדף אחר עדר צבאים ואחד הטרקטורונים פגע בצבי הישראלי ודרס אותו.

לאחר דריסת הצבי, כך מתואר בכתב האישום, שב הטרקטורון הדורס על עקבותיו לנקודת הפגיעה והנהג והנוסע הטמינו שק שחור בינות שיחים עליו הניחו עשבייה ושברי ענפים.

פקחי רשות הטבע והגנים שפעלו באזור והבחינו במעשים איתרו באזור את השק השחור ובתוכו נמצאה גופת נקבת צבי ישראלי עם צוואר משוסף כאשר גופה עדיין חם ודם ניגר מגופה. הצבייה היתה בשלבי היריון מתקדמים. הנאשמים הואשמו בעבירות של צידת חיית בר מוגנת ללא רישיון או היתר, איסור ציד בשיטות אסורות (רדיפה בכלי רכב ממונע) והתאכזרות והתעללות בבעל חיים.

______________________________________________________

עו"ד ליאור דץ

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות