כך נלחמים בנשק הלא חוקי? החזיק M-16 ונידון ל-7 חודשי מאסר

הפרקליטות מערערת על עונשו של נאשם שהורשע בעבירות נשק: "רשויות האכיפה מחויבות להירתם למלחמת החורמה בתופעה המערערת את יסודות הקיום במדינה"
דניאל בן חמו |
במגזר הערבי
תפיסת נשק. צילום ארכיון: משטרת ישראל

לבית המשפט העליון הוגשה הודעת ערעור על קולת עונשו של מחמד בסילה, 39, נאשם שהורשע בביצוע עבירות נשק ונידון לעונש של 7 חודשי מאסר בלבד. לעמדת הפרקליטות, כך לפי הודעת הערעור, העונש שהוטל על הנאשם "חורג באופן ניכר ממדיניות הענישה הנהוגה, ודאי בימים אלו בהם רשויות האכיפה מחויבות להירתם למלחמת החורמה בעבירות הנשק, המערערת את יסודות הקיום והביטחון הבסיסיים במדינה".

"מתן משקל ראוי לפגיעה באורח חייהם ושלומם הנפשי והפיזי של אזרחי המדינה", כתבו נציגי הפרקליטות לבית המשפט, "מחייב החמרה משמעותית בעונשם של אלו העוסקים בעולם הנשק. לפיכך, הטיפול בעבירות אלו מחייב השתת עונשי מאסר ממושכים מאחורי סורג ובריח".

הנאשם בסילה, בן 39, הורשע על סמך הודאתו במסגרת הסדר טיעון בהחזקת נשק דמוי רובה סער 16-M, ולצידו אביזרי נשק ותחמושת בכמות מאסיבית, בהם בין היתר 5 מחסניות שחלקן מכילות תחמושת, 60 כדורי תחמושת ואביזרי נשק נוספים. כעולה מכתב האישום, הנאשם הוביל את הנשק והתחמושת לביתו בענאתא החדשה, הסתירם בחדרו, טיפל בנשק, דרך אותו, פירק והרכיב אותו מחדש, מבלי שהחזיק ברישיון לנשק.

פוטנציאל הנזק

בשלב הטיעונים לעונש, ביקשה הפרקליטות מבית המשפט המחוזי לתת את המשקל הראוי לפוטנציאל הנזק הגלום במעשיו של הנאשם ולמאבק הכולל בתופעה של החזקת נשק בציבור, ועתרה למתחם ענישה שנע בין שנתיים וחצי לארבע שנות מאסר בפועל.

בית המשפט המחוזי בירושלים עמד בגזר דינו על מגמת ההחמרה בענישה בגין עבירות נשק בשנים האחרונות ועל כך שענישה מחמירה היא כלי למאבק ב"מכת מדינה" זו, אך קבע מתחם עונש הולם בין 6 ל-24 חודשי מאסר, וגזר על הנאשם עונש של 7 חודשי מאסר בפועל, בניכוי ימי מעצרו ומאסר על תנאי.

על כך מערערת המדינה. במסגרת הודעת הערעור מבקשת הפרקליטות מבית המשפט העליון להתערב בעונש הקל שנגזר על הנאשם ולהשית עליו עונש מאסר בפועל משמעותי, שישקף לעמדת המדינה את חומרת מעשיו של הנאשם. "הנחייתו הברורה והעקבית של בית המשפט הנכבד בתקופה האחרונה היא כי יש להחמיר משמעותית בענישה בגין עבירות נשק, נוכח היקף התופעה אשר הפכה למכת מדינה, הסכנה העצומה הכרוכה בעבירות אלה לחיי אדם, ופגיעתן הקשה בתחושת הביטחון האישי במרחב הציבורי", נכתב בהודעת הערעור.

שגרת חיים בלתי נסבלת

בנוסף צוין, כי "בתקופה האחרונה אנו עדים לשגרת חיים בלתי נסבלת ובלתי מתקבלת על הדעת, בפרט במגזר הערבי. שכיחותם של אירועי ירי בקרב הציבור הערבי הולכת וגדלה, ונדמה כי כמעט כל יום נפגעים קורבנות באירועי אלימות אלו, בין אם כמעורבים ובין אם כעוברי אורח תמימים. אזרחיה הערביים של המדינה חוששים לחייהם, פשוטו כמשמעו, כאשר הם יוצאים לרחוב…".

"בית המשפט הנכבד, כעניין של יום ביומו, מביע דעתו הנחרצת בנוגע לצורך במאבק בלתי מתפשר בנגע עבירות הנשק הפושה בחברה הישראלית. עבירות אלו, ותהא הסיבה לביצוען אשר תהא, מעבר לחומרתן האינהרנטית, מובילות בהמשך לפגיעות בנפש ובגוף, ולפגיעה משמעותית בתחושת הביטחון של הציבור", נכתב בערעור.

__________________________________________________________________

עו"ד בן מעוז

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות