פערים בשכר ובחינוך – איפה השוויון לאנשים עם מוגבלות?

סקר שנערך לקראת היום הבינלאומי לשוויון זכויות אנשים עם מוגבלות מראה כי אנשים "בריאים" משכילים ומרוויחים יותר. באופן לא מפתיע, מגפת הקורונה לא תרמה לשינוי
מעיין לביא |
אילוסטרציה envato

היום הבינלאומי לשוויון זכויות אנשים עם מוגבלות יצוין מחר (יום שישי), ברחבי העולם, בישראל חיים 1.6 מיליון אנשים עם מוגבלות, שהם 20% מהאוכלוסייה, מתוכם 326 אלף ילדים ו-751 אלף בגיל העבודה, כך עולה מסקר שנעשה לרגל היום הבינלאומי לקידום זכויות אנשים עם מוגבלות.

מהנתונים עולה כאמור, כי בישראל חיים כ-1.6 אנשים עם מוגבלות שהם כ-20% מהאוכלוסייה כ-525 אלף אנשים בגילאי 65+ (47% מהאנשים בגילאים אלה). מבחינת מאפייני המוגבלות בקרב אנשים מעל גיל 20, כחצי מיליון אנשים עם מוגבלות חמורה וכ-654 אלף אנשים עם מוגבלות מתונה. ל 40% מהם קושי בהליכה, ל-8% קושי בראייה ול-7% קושי בשמיעה.

בשנת 2020 57% מהאנשים עם מוגבלות היו מועסקים, וזאת לעומת 77% מהאנשים ללא מוגבלות. בקרב החברה הערבית הפערים גדולים עוד יותר כאשר רק 32% מהגברים עם מוגבלות מועסקים, לעומת 55% מהגברים ללא מוגבלות. קיימים גם פערי שכר: בקרב אנשים עם מוגבלות כשליש (34%) השתכרו עד 5000 שקלים נטו, לעומת רק כרבע (23%) מהאנשים ללא מוגבלות המשתכרים שכר זה.

תחושה של חוסר ודאות

מהסקר עלה כי כמחצית (48%) מהאנשים עם מוגבלות מעריכים כי אם יאבדו את מקום העבודה אין סיכוי או קיים סיכוי קטן בלבד שימצאו עבודה אחרת באותה רמת הכנסה, וזאת לעומת 31% בקרב אנשים ללא מוגבלות המעריכים כך ומצבם הכלכלי של אנשים עם מוגבלות גרוע יותר מזה של אנשים ללא מוגבלות: בשנת 2020 14% מהם דיווחו כי אינם יכולים לכסות את ההוצאות החודשיות לעומת 5% מאנשים ללא מוגבלות.

19% מהאנשים עם מוגבלות בגילאי העבודה ויתרו על תרופות ו 15% ויתרו על ארוחה חמה בשל קשיים כלכליים, רק 32% מהאנשים עם מוגבלות בחברה הערבית מרוצים ממצבם הכלכלי, לעומת 49% מהאנשים ללא מוגבלות

בתחום החינוך, ל-40% מהאנשים עם מוגבלות השכלה תיכונית ומטה (ללא תעודת בגרות), וזאת לעומת 23% מהאנשים ללא מוגבלות. באופן דומה, רק ל 21% מהאנשים עם מוגבלות השכלה אקדמית, וזאת לעומת 36% בקרב אנשים ללא מוגבלות. בקרב החברה הערבית הפערים גדולים עוד יותר כאשר 66% מהם בעלי השכלה תיכונית ומטה (ללא תעודת בגרות), לעומת 40% מהאנשים ללא מוגבלות בחברה הערבית הממצאים מראים כי לנשים עם מוגבלות השכלה אקדמית בשיעור גבוה יותר מזו של גברים עם מוגבלות כאשר 26% מהן רכשו השכלה אקדמית, לעומת רק 16% מהגברים.

כך השפיעה הקורונה

מבחינת בדידות ומצב רגשי, בשנת 2020, השנה בה פרצה מגפת הקורונה, נרשמה עליה בשיעור האנשים בגיל העבודה שהעידו שאין אדם שהם יכולים לסמוך עליו בעת מצוקה ומשבר – 19% מהאנשים עם מוגבלות חמורה דיווחו על כך, לעומת רק 5% מאנשים ללא מוגבלות, 18% מהאנשים עם מוגבלות צופים שחייהם יהיו פחות טובים בשנים הקרובות, לעומת 5% מאנשים ללא מוגבלות.

בשל משבר הקורונה, נרשמה עליה בשימוש באינטרנט בקרב אנשים עם מוגבלות בגילאי העבודה (20-64) , וכ-90% מהם דיווחו כי עושים שימוש באינטרנט. עם זאת, הפערים הדיגיטליים בין אנשים עם מוגבלות לבין אנשים ללא מוגבלות משמעותיים בעיקר בקרב אנשים בגילאי 65 ומעלה. בשנת 2020 נמצא שרק 60% מהאנשים עם מוגבלות בגילאים אלו מדווחים כי הם עושים שימוש באינטרנט באמצעות מחשב או טלפון נייד, לעומת 81% מהאוכלוסייה ללא מוגבלות. עוד עלה כי 42% מהאנשים עם מוגבלות בגילאי עבודה דיווחו על קושי לרכוש מיומנויות טכנולוגיות חדשות ועל צורך בהכשרה והדרכה בשימוש באינטרנט.
_______________________________________________

עו"ד חנה בן יהודה

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות