האם הצליח העולה מאתיופיה לתקן את גילו בתעודת הזהות?

הצעיר ביקש לבצע את השינוי במשרד הפנים על מנת שיוכל להישפט בביהמ"ש לנוער כקטין, אך סורב. התביעה שהגישה ליהמ"ש השלום בקריות דווקא התקבלה
גילי סיוון-כהן |
תעודות זהות ישראליות. צילום: פלאש 90

שופטת בית משפט השלום בקריות, שירי היימן קיבלה בקשה לתיקון גיל בשנה, שהוגשה על ידי עולה מאתיופיה, זאת על סמך שידוע שבעת עליית יהודי אתיופיה, נפלו טעויות ברישום תאריכי לידה וכן בתוצאות צילום הרנטגן של כף היד שנערכו למבקש. הבקשה עצמה הוגשה על מנת שהמבקש יישפט בבית משפט לנוער.

על פי רישומי משרד הפנים רשום המבקש שעלה לארץ מאתיופיה בשנת 2012 כיליד שנת 2000 ולטענתו הוא נולד שנה לאחר מכן. לטענתו הוא הגיש את בקשתו בתום לב וזאת על אף הקושי בהבאת ראיות חיצוניות. המבקש יליד אתיופיה, מדינת עולם שלישי, שלא מנהלת רישום ומרשם תקין של תושביה, קל וחומר שעה שהמבקש התגורר בכפר מרוחק בו לא מתבצע רישום בכלל.

המבקש טען כי הוא יודע מה תאריך לידתו בהתאם למה שהוריו מסרו לו ובהתאם לבדיקת כף היד שערך. לטענתו רשות האוכלוסין נוהגת לבצע תחקיר עליה ולאחר העלייה במקרים רבים הגורמים הרלוונטיים עורכים רישום לא נכון ולא מדויק של הגיל. בענייננו, מדובר בקטין שלא היה מעורב בתהליך החקירה, מי שהיה מעורב אלה הוריו באמצעות מדריכים או מתורגמנים מטעם המדינה. בענייננו, העידו הורי המבקש, אחיותיו הגדולות והמבקש בעצמו שצירף תוצאת צילום כף יד המעיד על גילו.

אינטרס זר?

הורי המבקש העידו שבעת העליה הוסיפו שנה לגיל של המבקש. האם הצהירה על גילו של המבקש וציינה שמאחר ובתה החורגת הייתה רק בת 17 וכבר נשואה, הוסיפה שנה לגילה על מנת שהבת תוכל לעלות לישראל כנשואה בת 18, שכן בישראל לא ניתן להתחתן לפני גיל 18, וכך נעשה לגבי יתר הילדים.

מנגד, עתרה המדינה לדחות את הבקשה. לשיטתה, מאחר והמבקש לא הוכיח שיש טעות ברישום ולא הוכיח את הגיל לו טוען. לטענת המדינה למבקש יש אינטרס מובהק ומשמעותי בתיקון גילו. ככל ויתוקן גילו הדבר עלול לפטור אותו מהרשעה פלילית או להקל מאוד בעונשו, כך שהטעם האמיתי אינו הרצון לתקן את גילו לגיל האמיתי, אלא אינטרס זר שאף הוסתר בתחילת ההליך.

עוד צוין, כי התיקון ישליך על העברת התיק לבית משפט לנוער וכידוע ההליכים בבית משפט זה הם ייחודיים ולמעשה המבקש מנסה להמתיק את עונשו. יש להעמיד לחובתו את העובדה שלא התייחס בתחילת ההליך להליך הפלילי המתנהל נגדו ולמשיבה נודע אודות הליך זה בדיון בית המשפט. המדינה טענה עוד כי המבקש לא הציג ראיה פוזיטיבית המעידה על גילו, מלבד עדויות בני משפחתו שיש לראות בהם כבעלי אינטרס בהליך אזרחי.

ראיות לגיל האמיתי

השופטת קיבלה את הבקשה לתיקון הגיל. בהחלטתה ציינה כי היא מקבלת את גרסת האם שהסבירה כי בעת העלייה הוסיפה שנה לגיל כל אחד מהילדים והוסיפה כי מן הידוע שבעת עליית יהודי אתיופיה, נפלו טעויות ברישום תאריכי הלידה של רבים מהם ועניין זה אף הוכר בפסיקה ובפסק דין.

"נכון", כתבה השופטת, "הוא שהבקשה הוגשה לאחר שעו"ס הפנימייה הגתה את הרעיון מתוך אמונה כי ככל ויירשם גילו האמיתי הדבר יסייע למבקש בהליכים הפליליים ובהליך השיקומי וייתכן ויאפשר את גיוסו לצבא, אך הבקשה אינה מבוססת רק על הרצון לשפר את סיכויי שיקומו, הבקשה מבוססת גם על הראיות שהוצגו. בדיקות כף יד שלו ושל אחותו הגדולה ועדויות הוריו ואחיותיו".

עוד הוסיפה השופטת כי בבדיקת דימות עצמות כף יד, שנערכה למבקש ב-2 בינואר 2020, נרשם הגיל הכרונולוגי כ- 19 שנים ו-7 חודשים וגיל העצמות מתאים ל- 19 שנים. "הבדיקה בוצעה בעת היה המבקש בן 19 ושבעה חודשים- לפי גילו הרשום- ובן 18 ושבעה חודשים לפי הגיל הנטען. הגיל הנטען מתאים יותר לתוצאות הבדיקה. טענות המשיבה שאין לסמוך על תוצאות הבדיקה נטענו בעלמא וללא ביסוס", לשון ההחלטה.

_______________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופטת שירי היימן

_______________________________________

עו"ד ראיס אבו סייף

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות