מעצר עד תום ההליכים לנאשם בהחזקת נשק ללא עבר פלילי

נלחמים בעבירות נשק בחברה הערבית: העליון קבע כי "מלחמת החורמה" נגד הפשיעה במגזר מחייבת החזקת הנאשם במעצר כי אם מדובר במי שרק החזיק בנשק
גילי סיוון-כהן |
במגזר הערבי
תפיסת נשק. צילום ארכיון: משטרת ישראל

נלחמים בעבירות נשק במגזר הערבי: שופט בית משפט העליון יצחק עמית, דחה ערר של תושב הדרום על ההחלטה לעצור אותו בגין עבירות נשק.

השופט עמית ציין בהחלטתו כי ידועה החזקה בחוק לגבי עבירות נשק.

"חזקה זו מתעצמת בימים אלה לנוכח מלחמת החורמה בעבירות נשק והדברים באו לידי ביטוי זה מכבר גם בפסיקת בית משפט זה", כתב השופט עמית.

הנאשם נעצר במהלך פעילות של המשטרה לאיתור רכב חשוד וכאשר הרכב החשוד הגיע לחסימה המשטרתית, דווח על בריחה רגלית מהרכב כאשר סמוך לאחר מכן זוהה העורר שהוא לבוש שחורים, הולך הליכה מהירה ומביט לצדדים ובחיפוש על גופו נתפס במכנסיו אקדח טעון במחסנית עטוף בגרב.

המשיב מסר גרסה תמוהה על פניה, בלשון המעטה, כביכול מצא את האקדח כאשר בתכתובות בטלפון הסלולרי ניתן ללמוד כי התכתב עם אחרים בנושא אקדח ותחמושת.

"סכנה בעצם ההחזקה"

בבית המשפט המחוזי בבאר שבע, השופט נסר אבו טהה, החליט לעצור את הנאשם עד תום ההליכים נגדו על אף שמדובר בנאשם צעיר הנעדר עבר פלילי.

"אמנם הבדיקה השיפוטית היא כמובן אינדיבידואלית, אולם נתוני המשטרה העדכניים מצביעים על עלייה ניכרת בשימוש באמצעי לחימה במחוז הדרומי בשנתיים האחרונות, ומלמדים על עוצמת המסוכנות הטמונה בעצם ההחזקה…", כתב השופט טהה.

עוד הוסיף השופט בהחלטתו: "לא אוכל לסיים מבלי לציין כי הנשק מגלם סיכון פוטנציאלי שישתמשו בו. מידת הסיכון למימוש הפוטנציאל ניתנת להערכה, בין השאר, גם לפי התפוצה של המקרים בהם נעשה שימוש בפועל בכלי נשק בלתי חוקיים בסביבתו של מחזיק הנשק.

ריבוי המקרים של שימוש בפועל בנשק לאחרונה, במיוחד במחוז הדרום ובמגזר הערבי, מגביר את הערכת הסיכון הנובע מכל נשק ונשק.

זאת גם בטרם התממש הפוטנציאל, טרם נעשה שימוש באותו נשק עצמו.

עוד בהקשר זה, יודגש שהנטל להפריך את חזקת המסוכנות הסטטוטורית הרובצת לפתחו של מחזיק נשק (כדי לשכנע בהיתכנות חלופת מעצר) גובר בתקופות בהן נעשה שימוש רב בנשק, כמו המציאות דהיום".

הקלות הבלתי נסבלת של השגת כלי נשק

השופט טהה הוסיף גם כי מרבית כתבי האישום ובקשות המעצר שמובאים בפניו מתחום הנשק עניינם נאשמים צעירים נורמטיביים, נעדרי עבר פלילי.

"יכול והדבר מקורו בפיתוי הכספי והקלות הבלתי נסבלת בהשגת כלי נשק בלתי חוקיים. במקביל, מאמצי אכיפה מרובים מושקעים בגילוי כלי נשק לא חוקיים, בתפיסתם, במניעת השימוש בהם ובסיכול עבירות חמורות, וכן בפענוח העבירות ובהבאת הנאשמים לדין".

כאמור הסנגורית של הנאשם הגישה לבית המשפט העליון ערר על החלטת השופט טהה, אולם השופט עמית כאמור דחה את הערר לנוכח מלחמת החורמה בעבירות נשק.


לצפייה ודירוג כבוד השופט יצחק עמית


עו"ד שפיק דרבאשי

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות