על יתרונות עריכת הצוואה בפני עו"ד

עו"ד יעל אסף

הואיל: ואין אדם יודע את פקודתו, אריכות ימיו ושנותיו;
והואיל : ויש ברצוני להורות ולצוות על אשר יעשה לאחר מותי בכל עיזבוני, רכושי וזכויותיי מכל מין וסוג שהוא;
שתי שורות אלו, משמשות כפתיח של צוואות רבות, מילים פשוטות הטומנות בחובן עולם ומלואו. מלבד הערך הסנטימנטלי של הזיכרון מיקירכם, משמשת הצוואה גם כמסמך משפטי להורשת רכושו של המצווה.
פיסת נייר זו והפרשנות העומדת מאחוריה, עשויה להיות שווה ממון רב וככזו, לא אחת מובילה לסכסוכים נוקבים בתוך המשפחה.
כל אדם רשאי לערוך צוואה, אך כיוון שהצוואה צפויה להיחשף ולהיקרא רק לאחר פטירתו של המצווה, במקרה של מחלוקת בפרשנות, לא יוכל המצווה להסביר מה הייתה כוונתו. עורכי הדין העוסקים בצוואות, עושים זאת כדרך קבע ואינם תלויים בגורמים חיצוניים, הם יכולים לנסח צוואה שלא תשתמע לשתי פנים ולמנוע טעויות ניסוח העלולות לפגום בהבנת כוונתו של המוריש.
עריכת צוואה אצל עורך דין נעשית תוך שמירה על כללים ברורים. שמירה שיש בה כדי לצמצם טענות עתידיות בדבר אי חוקיות הצוואה, מעורבות אישית בכתיבת הצוואה או השפעה בלתי הוגנת. יתרה מכך, עריכת צוואה על ידי עורך דין המתמחה בתחום יש בה כדי לצמצם את הסיכוי לנפילת פגמים צורניים אשר עלולים להופיע בצוואה הנערכת על ידי מי שאינו מיומן לכך.
חשיבות עריכת הצוואה בידי עו״ד היא עצומה. מקרים רבים, הנידונים בבתי המשפט על פרשנות כזו או אחרת של הצוואה יכולים היו להימנע, לו רק היה בוחר המנוח לכתוב אותה בליווי משפטי.
ככלל, בטרם עריכת צוואה, נפגש עורך הדין עם המצווה, שומע את רצונו, מקבל את פרטיו ואת פרטי היורשים, מנסה להתחקות אחר סימנים המעידים על אי-צלילות המצווה ולאחר כל-זאת, מנסח את הצוואה ומחתים את המוריש על הצוואה המוגמרת.
בתי המשפט נוטים להתייחס במשנה-תוקף ואמון לצוואות אשר נערכו על-ידי עורכי-דין ולא פעם, דואגים לזמן ואף מרבים לזמנם להעיד בפניהם על-מנת להתחקות אחר רצונו האמתי של המוריש, שעה שנידונים בפניהם סכסוכי ירושה העוסקים בפרשנות צוואות, שימוש בכלי זה מצמצם את האפשרות להעניק לצוואה פרשנות המנוגדת לרצונו של המצווה.
יתרה מכך, במקרים בהם עולה חשש שלאחר שילך המצווה לעולמו יקומו מתנגדים לאותה צוואה ויעלו טענות כי המצווה לא היה צלול בשעת חתימת הצוואה, לא הבין את תוכנה, לא ידע על מה הוא חותם או שמא הוחתם במרמה וכד', הרי ש עדותו הנוקבת של עורך-הדין בפני בית-המשפט יש בה בכדי להפיג את הספק.
 
עו"ד יעל אסף עוסקת בדיני משפחה, צוואות וירושות

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות