גם על ברכות יש מס: "הרנטגן" ישלם 30 מיליון שקל לרשות המסים

המחוזי בת"א דחה את ערעורו של הרב איפרגן וקבע כי הכספים שקיבל ממאמיניו על מתן ברכות ועל השתתפותו באירועים חייבים במס: "זה משלח ידו ומקור הכנסתו"
אייל חן |
הרב ישראל איפרגן, "הרנטגן". צילום ארכיון: פלאש 90

שופט בית המשפט המחוזי ת"א, מגן אלטוביה, קבע כי הכנסותיו של הרב ישראל איפרגן, הידוע בכינוי "הרנטגן", בסכום של כ – 30 מיליון שקלים, חייבות במס, זאת לאחר שהרב איפרגן ערער על השומה שהוצאה לו. "העברת כספים של מאמיניו של הרב, מתוך אמונה, מכח נוהג מסורת וצורך לשמר את חצר הרב ואת פעילותו, מהווים את משלח היד של הרב איפרגן ומקור הכנסתו, ועל כן כספים אלו חייבים במס", כתב השופט אלטוביה בפסק הדין.

על פי הערעור שהגיש הרב איפרגן על שומות שהוציא לו פקיד השומה לשנים 2003- 2014, בגין הפקדות בחשבונות הבנק שלו בסכום של 43.5 מיליון שקלים. פקיד השומה טען כי מדובר בהכנסות החייבות במס. בית המשפט קבע, כי הוכח שמקור הכספים במאמיניו של המערער, המקבלים ממנו ברכות, המזמינים אותו להיות נוכח באירועים ומקבלים ממנו יעוץ.

משלח ידו של הרב

עוד נקבע, כי אף שלא נימצא קשר בין תקבול לבין שירות כזה או אחר, הרי ש"העברת כספים של מאמיניו של הרב, מתוך אמונה, מכח נוהג מסורת וצורך לשמר את חצר הרב ואת פעילותו, מהווים את משלח היד של הרב איפרגן ומקור הכנסתו, ועל כן כספים אלו חייבים במס".

במסגרת הערעור טען הרב איפרגן, בין היתר, כי פעילותו נובעת מאמונה דתית ותחושת שליחות עמוקה כלפי עם ישראל, בהיותו חלק משושלת רבנים אשר החלה במרוקו לפני 600 שנים והמשיכה מדור לדור, וכן טען כי כספים המתקבלים אצלו מועברים לעמותות חסד.

אלא שבית המשפט מצא, כי מתוך סכום של כ-43 מיליון שקלים שהופקד בחשבונו של המערער, רק סכום של כ-11.5 מיליון שקלים הועבר אכן לעמותות כנטען על ידי המערער, ועל כן הפחית בית המשפט מהשומה סכום זה בלבד מתוך ההפקדות בחשבונו של הרב.

מי תרם לרנטגן?

עוד טען הרב, כי חלק ניכר מן הסכומים שהופקדו בחשבונו הינם כספים שהתקבלו מיהודים אמידים בחו"ל, אבל לא הצליח להוכיח באמת כי מקור רוב הכספים באותם יהודים אמידים, וממילא נקבע כי כספים אלו התקבלו בידי המערער מכח מעמדו הרוחני, ועל כן חייבים במס כיתר הכספים שהתקבלו ממאמיניו של הרב. בנסיבות אלו לא דן בית המשפט בחשדות שעלו כי הכספים שהועברו למערער מחו"ל הינם כספים השייכים למערער והוא התקשה להעבירם לארץ בשל מגבלות חוקיות, ולכן הוצגו כתרומות.

בנוסף לכספים שהוכח שהועברו לתרומה, בית המשפט הפחית מן השומה גם כספים שהתקבלו כמתנות באירועים אישיים של המערער בר המצווה והחתונה של בנו וכן כספים ששימשו לכיסוי עלויות הנסיעות לחו"ל למטרת גיוס כספים על ידי המערער ואשתו. לאור האמור חייב בית המשפט את המערער במס בגין הפקדות של כ – 30 מיליון שקלים. בנוסף, נקבע כי ככל עסק, היה על המערער לנהל פנקסי חשבונות, ועל כן חויב הרב בקנס בגין אי ניהול פנקסים כדין, החל משנת 2009 ועד לשנת 2014.

_____________________________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופט מגן אלטוביה

______________________________________________________________

עו"ד יניב איש – שלום

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות